Jag har gått i DBT och kan hålla med läkaren till viss del, det är tufft, intensivt och det ställs en hel del krav + att man själv måste göra jobbet s.a.s.
Det funkar ju inte om du hela tiden går i 180 medan du samtidigt dämpar det med självskadebeteende, det är det mönstret som måste brytas först och främst.Och bli mer stabilt. Sen kan du kanske få lika stor hjälp av DBT:n som många andra. (inkl. mig själv)
Så här var det för mig:
Under sessionerna får man verktyg och stöd, men du får också hemuppgifter + ett "veckokort" där du fyller i vilka färdigheter du använt dig av under veckan, hur och så vilka problembeteenden du haft, vad du gjort åt dem os.v. Detta går du i första hand igenom med din psykolog under de privata sessioner
I grupp får ni moduler (Krishantering, Mindfulness, Känsloreglering, och...asch jag kommer inte ihåg vad det tredje var..) ni jobbar med under en period i taget ca 4 veckor). Där finns hemuppgifterna nedskrivna + sätt att bearbeta, ta till sig o.s.v..
Detta diskuteras sen i gruppen, ett tips är att våga vara aktiv, fråga om du inte förstår, o.s.v. Det var bästa sättet för mig. Jag
lärde mig faktiskt något.
Sen finns ju regler.
Man får t.ex. inte komma till sessioner med öppna/färska sår synliga, inte påverkad av tabletter (medicinering ordinerad av läkare är ju ok, men det är också en sak man jobbar med tillsammans med sin psykolog/terapeut) eftersom man då inte kan tillgodogöra sig terapin helt "enkelt":
Är man borta för mycket får man antingen sluta eller börja om (vid mån av plats) för att man missat för mycket.
Du
ska jobba med dina krisfärdigheter (sätts upp tillsammans med din psykolog/terapeut) under tiden, aktivt. Men du ska inte döma dig själv om det inte funkar. Förr eller senare brukar tänket "sjunka in" och konsekvenserna/impulserna blir färre.
För mig var DBT:n det absolut bästa som någonsin hänt mig. Jag har den att tacka för
allt jag har och är idag.
Självskadebeteendena är borta (-ish, det är fortfarande lite för roligt att shoppa
) och har ersatts med en hel del av just de färdigheter jag jobbade med under den perioden.
Det var tack vare den som jag började träna, t.ex.
Andra vändan, den med bara färdighetsträning i grupp, var precis lägligt då vi hade krishanteringsmodulen i samma veva som mamma blev sjuk och gick bort. Utan det parallellt vet jag inte hur jag hade klarat det.
De blev förvånade över att jag ens klarade av att ta mig dit.
Hur som helst. Det handlar ändå om att skynda långsamt, det är ett inpräntat livsmönster som ska ändras och det måste få ta sin tid. Ingen förändring kommer förrän du är redo, men vägen dit är betydligt säkrare (inte nödvändigtvis "lättare") och stabilare med de verktyg och det stöd du har med dig.
En dag är du nog redo. Du kanske inte är där idag, men med rätt stöd redan nu (Vad har du idag? Har du hjälp som
hjälper i längden, eller mer kortsiktigt?) så tror jag att DBT mycket väl kan bli ett alternativ. Kanske kan du få hjälp att arbeta mot det som mål?
Oj, nu blev det långt, och kanske inte alls det svar du ville ha/behövde men...kanske hjälper det något. Annars kanske du får bortse från detta