Hur bli av med dammet?

Inafina

Trådstartare
Hej!

Min nyinköpta vallack har precis börjat gå utan täcke, och på två dagar har han gått från blänkande svart till askgrå... Leran har jag borstat bort så klart men hur gör man för att bli av med det j*kla dammet?? Trots minst en timmes borstning såg hästen igår fortfarande ut som dammoln.

Har bara kallvatten, och det känns dessutom inte helt meningsfullt att duscha stackarn när det med största sannolikhet ser likadant ut imorgon igen.

Hur gör ni???

Sv: Hur bli av med dammet?

Nu för tiden gör jag inte så mycket åt dammet, det får vara, men när jag åkte och tränade ofta så tog jag en rejält blöt handduk och drog över hela hästen. Funkar ok och torkar fort :)

När de blir så där stöviga så tar jag en fuktig svamp och sen tar jag en handduk och gnider över efteråt= ren och blank häst ett litet tag! ;)

Tack för tipsen!
Är ju inte hela världen med en dammråtta till häst, men så här som nybliven hästägare vill man ju slippa skämmas i alla fall några veckor :) Blöt trasa/svamp får det bli!

Dammsugare är det enda som funkar. Sparar hästens och skötarens luftvägar också.

Pälsglans och microfiberduk för att få en ren yta iaf. Sen får du smeka försiktigt så du inte drar upp en massa damm. ;)
Det är omöjligt att få helrent utan bad. Iaf inte om man har normala tidsramar.;)

Jag tänkte ärligt talat på att dammsuga min pålle idag... haha. Man kanske skulle ha en såndär liten bärbar dammsugare i ryktlådan! :D

Bra -industridammsugare med specialmunstycken för häst (fast en del matt-munstycken funkar också). Nackdel -låter mycket!

Smidig - vanlig Dandy eller vad dom heter som man köper på Börjes typ. Den kan man hänga över axeln, inte på långa vägar lika bra men gör sitt jobb ok.

*Grovborsta hästen så gott det går.
*Blöt en svamp (det får inte rinna av den)
*Dra svampen medhårs över hästen utan att gnugga.
*Låt torka.
*Borsta/rykta.

Lycka till!:)

Bra -industridammsugare med specialmunstycken för häst (fast en del matt-munstycken funkar också). Nackdel -låter mycket!

Smidig - vanlig Dandy eller vad dom heter som man köper på Börjes typ. Den kan man hänga över axeln, inte på långa vägar lika bra men gör sitt jobb ok.

Då skulle jag få hämta min på månen:D . Så han får vara lite lerig

Ska nog kika på det, hade ju varit smidigt när man ska få hästen show-fin :idea:

Ska nog kika på det, hade ju varit smidigt när man ska få hästen show-fin :idea:

Mycket smidigt inför show! Det går inte att borsta så djupt, enda alternativet till dammsugning är att bada hästen och det har ju sina nackdelar - man kan inte göra det dagligen och man kan inte göra det precis innan man ska in o tävla tex :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka