Hur blev Japan så "kawaii", samtidigt som det har sån kulturhistoria?

purity_666

Trådstartare
Jag är lite besatt av Japan, Tokyo främst. Kollar den här youtubaren och drömmer mig bort:

Det som lockar med Japan är att det är så tudelat. Dels har man kulturen, religionen och historien. Fina tempel, folket har hög grad av artighet och man har sina seder.
Sen kommer gulligheten, det överdrivet färgglada och galna. Hello Kitty överallt ( i en video syns Hello Kitty figurer som avskiljare vid vägarbete).

Jag undrar när allt blev så Kawaii, ursött och gulligt. Varför blev det så? Jag menar.. igelkottcafé, flygbolag med tecknade figurer, galna färger överallt, mat i form av seriefigurer. När hände det?

Jag är lite besatt av Japan, Tokyo främst. Kollar den här youtubaren och drömmer mig bort:

Det som lockar med Japan är att det är så tudelat. Dels har man kulturen, religionen och historien. Fina tempel, folket har hög grad av artighet och man har sina seder.
Sen kommer gulligheten, det överdrivet färgglada och galna. Hello Kitty överallt ( i en video syns Hello Kitty figurer som avskiljare vid vägarbete).

Jag undrar när allt blev så Kawaii, ursött och gulligt. Varför blev det så? Jag menar.. igelkottcafé, flygbolag med tecknade figurer, galna färger överallt, mat i form av seriefigurer. När hände det?
Jag skulle kunna tänka mig att det säkerligen hänger ihop med anime/manga kulturen och när Japan når ut till fler länder osv.

Jag har hört att Tokyo är fullt av båda lägren, och att man ska åka till Kyoto om man vill uppleva det historiska än det moderna samhället.

Jag är själv sugen att åka dit någongång, hade varit kul, men lite lång flygtid bara. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka