Hur blev det med tidelagslagen?

Kivina

Trådstartare
Vad är det som gäller i detta fall?

När min kmpis låg inne på BB för ca en vecka sen, hade hennes hundvakt haft fest i deras lägenhet.

PÅ festen hade en kille roat sig med att runka av hunden. Hunden har sen hon kommit hem droppat lite från snoppen,gått lite konstigt samt kissat som en tik, dvs inte lyft på bakbenet som vanligt.

Detta fick min kompis reda på i veckan, och´blev självfallet fly förbannad. Detta ska tydligen också vara filmat. Finns det något hon kan göra mot den här killen laglig väg?

Nu har hon ju åkt på ett litet problem, även om hon nu skulle kunna anmäla honom har hon tyvärr ingen som vågar vittna, då grabben som gjorde det ringt och hotat alla som var där.

Hjälp oss!

Sv: Hur blev det med tidelagslagen?

Det är olagligt att använda andra människors egendom utan deras lov. Plus att hunden förmodligen har tagit skada av alltför hårdhänt behandling = djurskyddslagen.

Är det länge sedan? Hunden bör undersökas av veterinär om den fortfarande har skador (eller symptom), för att få dessa dokumenterade.

Saken ska definitivt polisanmälas! Vad säger hundvakten?

Ett förslag är att kontakta försäkringsbolagets jurist för att få klargjort hur man bör formulera sig i anmälan (djurplågeri, sakskada (husdjur betraktas juridiskt som saker), osv.), de brukar ofta vara behjälpliga.

Detta hände för 1 vecka sen, hon var inne på BB mellan onsdag-fredag så då har det hänt.

Hunden verkar fortfarande ha problem med att kissa och droppandet fortsätter.

Jag har sagt åt henne att hon ska polisanmäla, samtidigt tycker hon det känns jättejobbigt att ta tag i hela saken när hon sitter med en veckas gammal liten tjej hemma också. Hon skulle kontakta veterinär idag, för att få skador dokumenterade.

Hundvakten påstår att hon inte sett något. Tydligen så har killen (26 år gammal) ringt och hotat alla som var där, med att han ska slå in skallen på alla som var på festen om de berättar... Tyvärr är de andra som var på festen kring 16-17 år gamla och hyser tyvärr ganska stor respekt för honom.

Jag blir bara mer och mer arg ju mer jag tänkerpå händelsen och har funderat på att åka till henne för att hjälpa henne med att reda ut situationen,tyvärr är det ju 50 mil dit.

Carran82 skrev:
Tydligen så har killen (26 år gammal) ringt och hotat alla som var där, med att han ska slå in skallen på alla som var på festen om de berättar... Tyvärr är de andra som var på festen kring 16-17 år gamla och hyser tyvärr ganska stor respekt för honom.

Någon har ju uppenbarligen vågat yttra ovanstående. Jag tror att under polisförhör så säger en sådan person sanningen. Denna person skulle kunna vara en nyckel vid en polisanmälan.

Säkerligen helt fel väg att gå, både moraliskt och etiskt. Men sprid ut vad killen gjort på byn, helst bland äldre där synen på tidelag är enormt hård.

solklart fall av djurplågeri.
Se till att hunden undersöks av vetrinär, och gör en polisanmälan.

mizz skrev:
Säkerligen helt fel väg att gå, både moraliskt och etiskt. Men sprid ut vad killen gjort på byn, helst bland äldre där synen på tidelag är enormt hård.

Jo tack, den tanken har ju passerat huvudet ett antal ggr vi det här laget! Men vi är nog ute efter både och.. polisanmäla och ryktesspridning.

Jag anser att människan som gjort detta är vuxen nog att ansvara för sina handlingar, och kan man inte det får man skylla sig själv.

Det värsta av allt tyckte jag var då han ringer hundägaren och säger "Du ska inte tro allt du hör, jag "klappade" bara lite försiktigt på honom.."

Jag har passerat kokpunkten förlänge sen...

det finns ett antal varningsflaggor i den här berättelsen.

fö det första så visar entydlig forskning på att personer som begår grymhetere/utnyttjkande av djur oftast glider in i grövre kriminalitet eller tom sexutnyttjande.
man kan ju på skoj läsa på om profilering av seriemördare tex...

för det andra så är det en märklig situation.
inte bara det attdet är en 26 åring som umgås med 16-17 åringar(tyder på bristande mognad ev) utan att han så "öppet" har begått den här utnyttjandet.

han har allstå i mina ögon störd empatiförmåga och störd skamkänsleförmåfa.

tilld etta talar att han ringt runt och hotat,och
r rel säker på att slipp aundan då han även ringt nhundägaren.

normalt sett sker såna här saker i det tysta eller bland en grupp med likartade intressen.

hela förloppet är märkligt och väldigt oroväckande.

en reflektion jag har är att hur trött din väninna än är så är hon tyvärr tvungen att ta tag idet här.

det handlar om utnyttjande av någon som är värnlös och som honhar i sin vård.
gör hon inget åt det är hon på sätt och vis medskyldig i djurets lidande efter övergreppet.

dessutom behöver den här unge mannen veta att han kan inte komam undan med såna här saker,varken genom att ljuga eller att hota.

förmodligen är det här ett mönster han ägnat sig åt tidigare då det skett så öppet nu,och han har förmodligen även kommit undan med att hota innan

det här är ingen liten trevlig granngrabb som råkade klappa för hårt påfel ställe...

allt talar på att något är riktigt,riktigt fel i hur han resonerar och beter sig.

och,med den kunskapen vi besitter idag om hur djurplågare utvecklas-om inget görs kan detvara babyn nästa gång

eller någonannas hund,eller barn.

lite hårddraget,men tyvärr sant.

du somm känner till det här bör inte bara stödja din väninna utan även påpeka såna här skare för henne,det kanske kan få henne att vakna upp
vet polisen hotbilden så kan de agera utifrån det.

men anmälan måste definitivt göras.

Thina- bla specialintresse i psykiatriska avvikelser och kriminologi

Tack för ditt långa och innehållsrika svar!!

Självklart stöttar jag henne,och hon skulle ringa vet. i första hand idag, hon ska få hjälp av sin moster att formulera anmälan.

Tyvärr är det 50 mil emellan oss, och jag gör allt för att hjälpa henne.

Den här grabben som gjort det hela har varit inblandad i diverse andra kriminella saker, men något sätt alltid klarat sig ur det. Något sjukt är det över honom, och att han umgås med 16-17 åringar ÄR p.g.a bristande mognad.

Jag ska ringa och prata med henne ang. ditt svar snarast!

Låter förövrigt som att hunden fått problem med prostatan.
Det kan hända när en hanhund blivit sexuellt uphetsad med inte fått komma till.
Tex hanhundar som går ihop med löptik.

Carran82 skrev:
Jo tack, den tanken har ju passerat huvudet ett antal ggr vi det här laget! Men vi är nog ute efter både och.. polisanmäla och ryktesspridning.
Antingen-eller. Du kan inte kombinera ett rättssamhälle med ett skvallersamhälle.

MVH
/D

Fixa veterinärundersökning för att se hur det verkligen står till. Ingen ide att polisanmäla om man inte kan hita ett fel på hunden.
Om det visar sej att det är någonting fel, så polisanmäl på en gång. Om bara en person säger att de såg killen runka av hunden samt man har veterinärens undersöknign som visar att det hände för si och så länge sedan som festen var, så är ju målet vattentätt.

Dessutom hade jag tagit allt avstånd från hundvakten. vad fan hade hon fest i lägenheten för?? Det var hennes ansvar att passa hunden och om hon har lämnat hunden i någon annans händer utom uppsikt, så har hon verkligen inte gjort ett bra jobb!!

Alltså... Fy fan! :mad: Jag vet inte vad jag hade gjort! Tror nån hade fått låsa in mig, för jag hade gjort vad som helst för att få tag på den personen!!! Sånt jäkla svin!

Jag hade nog polisanmält hundvakten om inte annat... :mad: Hur fan passar man ett djur så att det blir utnyttjat? Och vad är det för j**la sällskap hundvakten bjuder in när h*n ska passa annans egendom?? :mad:
*grymt upprörd*

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 336
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Min sambo har blivit anklagad för att vara djurplågare 2 gånger nu sen vi flyttade, och blir lika ledsen varje gång. Jag kan inte...
2
Svar
29
· Visningar
3 737
Senast: em-pirre
·
B
Övr. Katt Jag skulle introducera hunden och katten för varandra idag, vilket hittills gått otroligt dåligt! :( Jag har lite småpanik och vet inte...
2
Svar
28
· Visningar
7 377
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar