Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

misen

Trådstartare
ja hur binder ni era hästar i släpet? vilket släp (alla har ju olika uppbindnings möligheter) visa gärna bild....
berätta gärna hur ni hade bundit en icke res van häst också.
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Nu då? Allt blir så mycket svårare från en surfplatta :angel:

Skriv annars in transportgrimskaft i valfri sökmotor;)
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Så här är säkrast

transport.jpg
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Beror på vilken häst jag transporterar. Känd stökmakare - ardennergrimma och binda lågt med kraftig uppbindning. Cool åkare, i vanlig grimma och transportgrimskaft i ena sidan.
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

om ni ksulle köra en så gott som ohanterad häst som aldirg vatt uppbunden då?
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

lindas eller lost, sen skulle jag ju helst ova uppbindning. men ar den nykopt ar det ju svart.
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

I alla släp jag använt har det funnits små öglor ovanför bommen att fästa antingen transportgrimskaft eller att man kan knyta m vanligt grimskaft direkt, där binder jag.

I ringen framför bommen, mot golvet hade jag nog varit tveksam till att ha ifall hästen skulle veva över ett framben tex.

Helt löst hade jag aldrig vågat..risken att de vänder sig i släpet känns för stor.

Är hästen helt ohanterad/aldrig varit uppbunden skulle jag om möjligt transportera den i hästbuss där det finns flera andra hästar med för att minimera risken för panik..Fast å andra sidan - får den panik i transporten kanske det är av andra orsaker att den just sitter fast lite i huvudet, instängd och fast är den ju i vilket fall som helst..
Kan kanske halsring i stället för grimma kännas mindre läskigt?
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

I alla släp jag använt har det funnits små öglor ovanför bommen att fästa antingen transportgrimskaft eller att man kan knyta m vanligt grimskaft direkt, där binder jag.

I min transport (ca 5 år) fanns det helt vansinnigt dåliga uppbindningsmöjligheter från fabrik. En liten ögla vid sidan av bommen. Punkt. :meh: Några valmöjligheter hade ju inte skadat.
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Jag skulle säga att så där kombinerat med en halsring som sätts i/bakom bommen om man har en häst som gärna går över bommen....
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Se till att de tränar innan färd!

uppbindning framtill långt ner så hästen har full rörelsefrihet med huvud/ hals o står som i en spilta o köra väldigt varsamt.
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Jag måste säga att även om uppbindning längst fram egentligen är att föredra, så har jag en häst som blir stressad av att bindas så. Då kastar han sig bakåt. Denne vill bli bunden i ringen på sidan av bommen, så att han kan vända huvudet fritt och titta bakåt under färd (åker alltid med övre luckan öppen, denna individ lastar sig själv och tycker det är roligt att åka, varför just preferensen om hur han blir bunden under färd är väldigt tydlig).
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Så gör jag också, det första som gjordes med nya släpet var att fästa en ny bindring.
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

anledningen till att jag undrar e att jag har en 3årig islandshingst som ska visas nu i sepå vi ska åka dit med honom i vårat släp. vi har ett STORT boggi släp. de jag tycker eobehagligt e att släpet e sålngt i spiltan att om killen vill kan han backa bak såpaslångt att han kan stå å luta pannan mot bommen om han vill alltså gott om utrymmeå få under huvet under bommenå eftersom han ej e resvan vill jag ju inte ha han över bommen hellerså hur gör jag på smidigast sätt han får inte kunna komma under å inte över men viländå kunna äta hö.

kanske skullekunna ställa honom uppbunden som i stallgången (hyffsat van å va uppbunden där (stretar dock en delnär de väl tar imot) å så bara sätta domlite lösarev å sen ha en hal ring i bommen för då kan han fortfarande röra huvet så han kommeråt höet

jag får prova mej fram
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Jag är lärd att man aldrig, aldrig får knyta i bommen i händelse att man snabbt måste få bort bommen så ska hästen inte sitta fast i den. Händer det dessutom på något sätt att bommen lossnar ska inte den sitta i hästens huvud då den är relativt tung. (det finns hästar som lyckats lösa ut sprintarna på sidan genom att leka med dem..)

Ifall hästen kan knata fram/bakåt mycket har den för långt grimskaft.
Likaså om den kan ta sig under m huvudet under bommen, är inte bomhöjden optimal.

Hur många restimmar är det? Utfodring i transport ska undvikas
om man kan det m tanke på risken för transportsjuka eller foderstrupsförstoppning då hästarna oftast
upplever någon form av stress vid transport. Väldigt resvana hästar är säkrare att kunna utfodra under färd, annars bör man utfodra när hästen är urlastad och lättsamt promenerad alt vilat ett tag i box/hage dvs varvat ner.
Ett par timmar utan mat klarar de sig alltid, de flesta hästar gör det ändå idag mellan utfodringstillfällena hemma så jag har aldrig förstått varför man måste ha hö hela tiden i transport till hästen faktiskt.

Jag har alltid gjort som så, före avresa: Hästen har ätit grovfoder i lång förväg samt blivit serverad betfor m mycket vatten. Vid framkomst betfor och mycket vatten + lite salt samt grovfodergiva.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Jag har alltid valt att hästen är lite hungrig möjligen, framför transportsjuka och foderstupsförstoppning. Det kan också ske även fast resan inte är lång.

Utgången för dem båda kan sluta riktigt illa :(
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

En såpass stor häst hade jag inte kört lös, speciellt inte om den inte är åkvan. Får den för sig att bångla så kan ju transporten välta.

Körde en rejäl tvååring, islänning som ser ut som en fyraåring, aldrig åkt transport. Henne knödde vi in och band upp. Jag vägrade att köra henne lös pga risken att transporten kan välta. Hon stod tryckt mot dörrarna bak, men still.
 
Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)

Då är den på tok för stor för att köra lös enligt mig.

Träna uppbidning tycker jag är rimligt, ojuste mot hästen att transportera under kassa förutsättningar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 796
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
3 124
Senast: Elisha
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 912
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp