Sv: Hur binder ni hästen i släpet (gärna bilder)
Jag är lärd att man aldrig, aldrig får knyta i bommen i händelse att man snabbt måste få bort bommen så ska hästen inte sitta fast i den. Händer det dessutom på något sätt att bommen lossnar ska inte den sitta i hästens huvud då den är relativt tung. (det finns hästar som lyckats lösa ut sprintarna på sidan genom att leka med dem..)
Ifall hästen kan knata fram/bakåt mycket har den för långt grimskaft.
Likaså om den kan ta sig under m huvudet under bommen, är inte bomhöjden optimal.
Hur många restimmar är det? Utfodring i transport ska undvikas
om man kan det m tanke på risken för transportsjuka eller foderstrupsförstoppning då hästarna oftast
upplever någon form av stress vid transport. Väldigt resvana hästar är säkrare att kunna utfodra under färd, annars bör man utfodra när hästen är urlastad och lättsamt promenerad alt vilat ett tag i box/hage dvs varvat ner.
Ett par timmar utan mat klarar de sig alltid, de flesta hästar gör det ändå idag mellan utfodringstillfällena hemma så jag har aldrig förstått varför man måste ha hö hela tiden i transport till hästen faktiskt.
Jag har alltid gjort som så, före avresa: Hästen har ätit grovfoder i lång förväg samt blivit serverad betfor m mycket vatten. Vid framkomst betfor och mycket vatten + lite salt samt grovfodergiva.