Hur bidra?

Singoalla

Trådstartare
I morse såg jag ett klipp på en skadad gatuhund, en liten valp, och grät som ett litet barn. Några av er kanske har sett det men jag vill inte gå in på några detaljer. Jag har haft en stark passion för utsatta djur hela livet men aldrig riktigt kommit till verket att göra någonting av den. Så nu frågar jag er, vad rekomenderar ni? Jag vet att det finns mer eller mindre seriösa organisationer, metoder som är bra och dåliga, olika sätt man kan påverka och inte. Volontärarbeta, skänka pengar, lobbying rent politiskt.

Har ni några tips? Vilket område skulle ni anse är i störst behov av stöd? Jag tänker främst hundar men även andra djur. Är öppen för förslag :) Skulle verkligen vilja få igång mitt engagemang!

Exempelvis Hundstallet kan man bidra ekonomiskt till, och även skänka foder och utrustning till. Minns jag inte helt fel kan man även vara hundrastare åt dom? Personligen stödjer jag inte organisationer som importerar hemlösa hundar, och skulle bara stödja organisationer som hjälper svenska hundar eller dom som hjälper hundar på plats i hemländerna.

Exempelvis Hundstallet kan man bidra ekonomiskt till, och även skänka foder och utrustning till. Minns jag inte helt fel kan man även vara hundrastare åt dom? Personligen stödjer jag inte organisationer som importerar hemlösa hundar, och skulle bara stödja organisationer som hjälper svenska hundar eller dom som hjälper hundar på plats i hemländerna.

Ja, jag har kikat lite på Hundstallet. Man kan volontärarbeta där, samt om man är etablerad volontär kan man även vara helghem. Min lille älskar andra hundar och skulle nog tycka att det vore jättekul. Så det kanske är någonting att fundera lite på.

Jag läste också att Jordbruksverket inte rekomenderar import av utländska gatuhundar. Ska kolla om det finns något för att stödja dem på plats. I vissa länder är ju situationen så fruktansvärd. Man vill ju bara ta in alla i sitt hem :( Men det går ju inte.

Ja, jag har kikat lite på Hundstallet. Man kan volontärarbeta där, samt om man är etablerad volontär kan man även vara helghem. Min lille älskar andra hundar och skulle nog tycka att det vore jättekul. Så det kanske är någonting att fundera lite på.

Jag läste också att Jordbruksverket inte rekomenderar import av utländska gatuhundar. Ska kolla om det finns något för att stödja dem på plats. I vissa länder är ju situationen så fruktansvärd. Man vill ju bara ta in alla i sitt hem :( Men det går ju inte.

Nej, det går inte ta hit alla hundar. Inte så länge det finns människor i Sverige som buskavlar blandraser (Eller renraser för den delen) till förbannelse och folk som misshandlar, vanvårdar och överger sina hundar så dom behöver omhändertas. Vi har så ENORMT många svenskfödda hundar (Och katter) som ingen vill ha. Att rädda ett fåtal hundar från utlandet förändrar ingenting för varken svenskfödda eller utlandsfödda hundar. Det enda som händer är att vi riskerar att få hit en massa sjukdomar vi inte vill ha och att ännu en svenskfödd hund blir utan hem för varje utländsk vi tar hit.

Att bli jourhem och volontärarbeta tycker jag är jättebra om man har tid!

Nej, det går inte ta hit alla hundar. Inte så länge det finns människor i Sverige som buskavlar blandraser (Eller renraser för den delen) till förbannelse och folk som misshandlar, vanvårdar och överger sina hundar så dom behöver omhändertas. Vi har så ENORMT många svenskfödda hundar (Och katter) som ingen vill ha. Att rädda ett fåtal hundar från utlandet förändrar ingenting för varken svenskfödda eller utlandsfödda hundar. Det enda som händer är att vi riskerar att få hit en massa sjukdomar vi inte vill ha och att ännu en svenskfödd hund blir utan hem för varje utländsk vi tar hit.

Att bli jourhem och volontärarbeta tycker jag är jättebra om man har tid!

:bow::bow::bow:

Till TS.
Vill du hjälpa hundar utomlands så är det bättre att hjälpa dom på plats med donation eller volontärarbete. Att ta hit en hund med den stress, omställning, ev sjukdomar och den totala ovetskapen av hunden bär med sig fysiskt och psykiskt på sikt är det sämsta alternativet. Och dyraste. För den summan kan många, många fler hundar få hjälp på plats. Att bidraga till kastreringar och vaccinationer i förebyggande syfte är ett exempel på BRA hjälp om man vill göra en långvarig insatts.
Heja dig som vill göra en hjälpinsatts.

Hundstallet fick ju nyligen in 25 småhundar som var kraftigt vanvårdade, nu vill de ha ekonomiska bidrag för att kunna ta hand om de hundarna (och deras andra hundar) på bästa sätt fram tills de kan hitta nya hem. Det visar ju att behovet av hjälp här i Sverige utan tvekan är stort. Precis som övriga i tråden så hjälper du annars gatuhundar på bäst sätt genom att ge stöd till de som hjälper hundarna på plats. Att köpa en gatuhund hjälper inget mer än (eventuellt!) just den hund som köps. Där är det dock viktigt att vara noggrann, det finns tyvärr flera som insett att de kan tjäna pengar på folks vilja att hjälpa och det finns därför väldigt oseriösa gatuhundsorganisationer.

I Sverige är det annars stort behov av hjälp till katter. Katthemmen behöver alltid folk som kan volontärarbeta med att ta hand om katterna på katthemmen!

Vad du annars kan göra är att försöka utbilda folk! Läs på så att du är rejält kunnig om vad som skiljer seriös renrasavel från övrig avel (så att du har koll på hälsokrav som ställs, har koll på hur valpköpare kan kolla upp sådant m.m) och våga sedan ge dig in i diskussioner med folk. Både de som planerar blandrasavel eller annan oseriös avel samt de som funderar på att köpa sådant behöver folk som vågar ta diskussioner kring sådant och självklart behövs då kunskap från den som argumenterar emot dem. Kolla om du kan hjälpa någon hundklubb i närheten att starta en "köpa hund-kurs" så att fel folk inte köper hund eller att folk inte köper fel hund.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka