Hur beter sig era hästar när det är dags för mat?

break_a_leg

Trådstartare
Jag har under årens lopp matat hästat på olika ställen och har själv haft ett flertal hästar i familjens ägo. Mina eget ägandes hästar gnäggar när mattanten kommer (jag) men skulle aldrig få för sig att "grisa" när de ska få mat. De äter när maten kommer på plats, likaså deras stallkompisar. Blir de närgångna så räcker det med att man "säger till" eller petar lite på dem så flyttar de sig utan knot. (Och nej, vi har inte tuktat våra hästar;))

Sedan har jag varit ett annat stall där det skrapas med hovar, dunkas i väggar och där hästarna inte går undan utan gärna trycker ned mulen i maten innan man hunnit in i boxen.

Vad beror det på att det är så olika?

Sv: Hur beter sig era hästar när det är dags för mat?

Min häst hummar och väntar på sin tur.

Ena stallkompisens häst, vandrar runt, runt, runt, väntar med huvudet i krubban, men säger ingenting tills maten kommer

Andra stallkompisens häst är färdig att riva stallet, hamrar, bankar, gnäggar och hugger i luften, samt har huvudet i krubban långt innan man öppnat boxdörren.

Miin häst äter gärna hö om man lägger in det en kvart före kraftfoder, men de andra hästarna springer runt och sprattlar i höet tills kraften kommer.

När jag har fodrinen varierar jag utfodringsordning. Den som väsnas mest får inte foder först alla gånger, även omd et säkert skulle vara lugnast. Utan jag kör lite olika dag för dag. Och vad jag ser, bruakr den som väsnas mest lugna sig och vänta på sin tur, när den märker att jag inte bryr mig. Men ägarna ser ogillande ut och fodrar ALLTID min häst sist och den som "skriker mest" först.

mina två blir näst intill galna när det är dags för mat ena kastar sig bara överkraft fodret men kan stå och äta pelletsbit för bit.. och min andra försöker nästan riva stallet varje gång och slita och dra i den stackars hinken men när hon väl har fått maten växlar hon med att ta varannan tugga silage och müsli...

våra hästar börjar gnägga och sparka mot varandra och vissa börjar och väva.:crazy:

Tror det är som vi människor, en del är ju mer hungriga av sig och en del mindre.
Mina två väntar snällt, den gamla slickar sig runt munnen och står vid snällt still vid krubban.
Unghästen pratar oftast och står vid krubban.
Kan lägga öronen bakåt, men gör aldrig något. Båda väntar tills man säger varsogod.

....................................

Vad beror det på att det är så olika?

På att vi människor førstärker olika beteenden hos hästarna.

I många stall får hästarna maten snabbare om de skrapar, biter i galler etc vilket gør att det blir det betende man førstärker.
Om man inte serverar maten førän allt är lugnt så blir det att "vara lugn" man førstärker.
Om alla hästar alltid måste få kraftfoder samtidigt så blir det oro så fort någon i stallet får något i krubban.
Om hästarna läst sig att det att grannen får något att äta inte automatiskt betyder att den ska få något håller den sig lugn.

Det är foderrutinerna i många stall som skapar oron och hästarna dresserar oss människor att komma springande med maten så fort de børrjar skrapa och laga oljud.

Mina hästar førknippar inte foderhämtning eller att andra får mat med att de ska få mat. Så de är lugna fram till att maten läggs i krubban. Sedan är de tränade att de får inte maten før än de står stilla och är lugna. Och när de har lärt sig att det är det som belønar sig så står de som ljus när man kommer med maten. Førutom en som bugar och bugar... :D

Så enkelt tror jag inte att det är. De fyra som är i vårt stall beter sig helt olika. Om din teori stämde borde ju alla vara likadana, om det är vårt beteende som styr.
Men en står och tuggar i luften, är lugn tills han får maten, han får inte alltid kraftfoder, men det går fint ändå. Två av stona är rätt lika, lite oroliga, men inte stökiga. Den fjärde är sjövild. Hon sparkar och stampar, biter i luften mm.
Naturligtvis gör hon inget mot oss när vi ger henne maten, men hon visar tydligt att hon är "faktiskt superhungrig"! Det spelar ingen roll om hon får först eller sist.
Det krav jag har är att hon ska ge mig plats när jag kommer med maten, det får inte bli farligt.

Det ligger nog mycket i vad du skriver.

Men jag blir förvånad över att vissa hästar inte ens "blivit lärda" att de ska flytta sig när maten ska serveras.

Senast ändrad:

Min står oftast ute tills jag ropar "KVÄÄÄÄLSMAT" och då kommer hon i sakta mak, går förbi mig i dörrhålet och går in till sin betforhink och äter medan jag mockar klart. När jag sen slänger ner höet så står hon och äter i högen tills jag kommer ner, då tar hon ett par steg bakåt och när jag tar högen passar hon på att ge mig en puss :p innan vi går bort till matplatsen.

Har hon gått in när jag kommer så står hon med ena frambenet snyggt krökt innan jag ställer fram hinken men att skrapa med foten finns inte i hennes värld. Hon håller förresten oftast upp foten när hon ska få nån godbit också och det har hon alltid gjort. Hon har ett väldigt sunt förhållande till mat.

Mina hästar går ute dygnet runt med fri tillgång på hösilage.
När jag fodrar kraftfodret på kvällen så har jag dom lösa
(ingen möjlighet att binda upp dom ännu) men det
brukar gå rätt lungt till. Dom har varsin plats dom
alltid står på när jag fodrar och någon liten sur min mot varandra
blir det väl men annars så väntar dom tills jag ställt fram hinkarna och när dom ätit så
vill dom mysa :love:

dom gör ingenting. ser förväntansfulla ut bara. kan humra lite ibland. jag kan även ge den ena mat framför ögonen på den andra utan problem.

hästar som blir hysteriska vid fodring får oftast allt för lite mat (främst hö)....

2 av mina blir "galna" när dom ska få mat, skriker och sparkar på boxdörren.

Medans resten snällt står och väntar på sin tur.

min häst väntar snällt i boxen och när man lagt i krafften så är han mycket noga med att höt kommer med in så han "följer" med ut nästan för att hämta höpåsen men han flyttar alltid snällt på sig.

Min häst gnäggar och när man kommer fram till boxen lägger hon öronen bakåt och backar undan. Sen väntar hon tills jag har hällt upp maten i krubban, och sedan äter hon lugnt och snällt. Inga problem numera att t ex ta av/sätta på täcket men jag försöker att störa henne så lite som möjligt medan hon äter. Nån matro ska hon ju ha, och hon ska inte känna sig "hotad" av mig eftersom jag är ranghögre och alltså kan jaga bort henne från maten. Utan jag lämnar henne ifred så hon får lugn och ro, och kan äta utan stress. :)

Brukar även ha boxdörren öppen när jag är i stallet och jag kan hålla på med mat och sådant utan att hon går ut ur boxen. Hon följer mig bara föräntansfullt och sen när jag kommer med maten backar hon undan och äter när jag hällt upp.

Min häst har alltid varit relativt "artig" mot människor när det gäller utfodring och mat. Han står med spetsade öron och väntar mycket uppmärksamt på sin tur. Ibland försöker han tjuvsmaka på höet innan man lagt in det i boxen (vi har boxdörrar som är uppna upptill så hästarna kan kika ut). Men han har aldrig visat sig aggresiv eller bufflig. Hans tidigare boxgranne brukade stå och skrapa och slå mot dörren. Jag tycker inte det är så mycket att bry sig om. Det viktiga är att hästen inte blir aggressiv mot människan i samband med mat...

Tror att det beror på hunger.
Sen om det är ett stort stall, där de får vänta en kvart på maten- de som står längst bort, så blir det nog livat värre.

Av mina är det den lättfödda som gnäggar o den får alltid mat först- äldst. Ställer sig vid krubban o är redo:rofl:
I höstas gnäggade t o m stoet. Den var då inte igång o fick lite mat.

De vet oxå att de inte får mat när den ANDRA har arbetat.

Mitt toksto gnäggar och går runt lite, kan lägga bak öronen mot boxgrannen men gör aldrig nåt och väntar/går alltid undan när maten kommer och väntar tills fodraren lagt upp maten.:p
Kan lägga till att hon är jätte glupsk men får inte för lite hö, utan 16 kg per dygn så.

Senast ändrad:

Min står lugnt o väntar. Hummar bara som mest. När man lagt i fodret i krubban väntar han snällt tills man säger varsågod, då börjar han äta. Ingen risk för uppätna fingrar här inte. Men de resterande 5 hästarna i stallet slår o sparkar som tokingar. En ställer sig med frambenen på boxkanten o hugger efter en... :cool:

I vårat stall är det ingen av hästarna som ens säger ett ljud utan står och tittar på vad man gör.

De kommer in ifrån hagen, ställer sig i sina boxar (de går in själva) och tänker knappt på mat.
Och vi anser att det beror på att vi inte har någon tidrutin. Hästarna kommer in när de kommer in och får mat när de får mat.
De vet alltså om att det inte tjänar någonting till att vänta på maten, för den kommer.
Vi kan även fodra alla hästar utom en, ställa denne på gången och sedan ge sig ut för att rida. Även detta utan en tillstymmelse till bråk.

Mestadels är det nog för att vi verkligen skämmer bort våra hästar.
Att vi skyndar oss när de skrapar, gnäggar och bråkar, bara för att vi vill lugna dem.
Sen, tänk er att äta samma tid en längre tid och sedan helt plötsligt väntar ni tio minuter, då tror jag att man blir rätt hungrig.

**raderat**

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka