Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

imported_gerbera

Trådstartare
Jag är 24 och har ingen egen hund. Jag tenderar att låna hundar och hundvakta vilket jag gjort så länge jag kan minnas. Jag har alltså en viss hundvana men jag skulle inte säga att jag har gedigna kunskaper (hur man nu skiljer på det).
Nu sitter jag i tid och otid och funderar på att skaffa hund. Det kommer förmodligen inte bli inom en snar framtid men det kommer.

Nu är frågan hur man kommer ifrån sitt tunnelseende när det gäller ras. Jag har alltid älskat jack russels och rottweilers (När jag var liten hade jag även en dröm om en bordercollie men det är nedlagt) med tror inte att någon av dessa raser nödvändigtvis är rätt hund att skaffa.
Nu är jag dagmatte till en schäfer/rottis som är det finaste man kan tänka sig och jag har fastnat i tanken på att skaffa en sån (fast jag sagt till mig själv att jag inte ska ha en blandras om det inte är en omplacering från typ hundstallet).
Jag klarar verkligen inte att tänka "utanför lådan" när det gäller hund. Man måste ju bli totalförälskad i den också...
Nu blev det rörigt, men hjälp mig gärna reda ut vad jag ska ha för hund. Och hur jag ska komma över mina hangups!

Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Det är inte lätt att välja ras inte! ;)

Jag har sedan tidigare en Shetland sheepdog och alltid sagt att det är rasen för mig.
Sedan för några år sedan kom jag på att jag ville ha en större hund. Eftersom vi bor i norrland vill jag kunna åka skidor efter hunden och det skulle vara kul om den gillade vatten då vi har sommarstuga vid havet.

Ett tag funderade jag på rottis, eftersom jag tycker de är så otroligt vackra.
Men eftersom jag är ganska liten, svag och inte särskilt respektingivande så kändes det som att drömmen om en rottis var dömd att misslyckas.

Sambon frågade då om vi inte kunde tänka oss en Golden.
Aldrig i livet sa jag, då jag sett alldeles för många tjocka, lurviga och lata goldens här i stan.
Men av någon anledning började jag läsa mer om rasen, och insåg att jag hade en liten tokig bild på hundarna. De ska ju inte alls vara så!
Dessutom passade alla rasegenskaper jag läste om in på det jag ville göra med hunden.

Vi hittade en kennel 40 mil bort som inte verkade föda upp lata pälsmonster utan mer DP goldens.
Och några månader senare hade vi vår underbara tjej! :D

Kan även berätta att på träningarna med rasklubben får vi mycket beröm över hennes lätta kropp och energi :love:

Just nu bor jag i lägenhet (en fyra) nära skogen, när jag har daghunden är vi ute i skogen och rör oss. Jag pluggar just nu så jag är borta några timmar i veckan, förutom när jag är i stallet och så (en gång i veckan). Bor tillsammans med 3 personer så det borde gå bra att fixa hundvakt om jag blir borta mer än 3 tim.
När jag väl bestämmer mig att jag är redo att skaffa hund vill jag gå lite lydnadskurser för att lära mig mer om träning.

Jag är inte inställd på att skaffa en valp.

Jag bestämde mig aldrig för ras. Jag gillade inte hundar förrän jag kom i kontakt med salukin :angel: Sedan började jag bo periodvis på kenneln som min unghund kommer från och lärde mig massor om rasen. Några år senare hade jag möjlighet att börja ha gammeltiken periodvis och något år efter det föddes min unga dåre. Nu har jag båda två på heltid :D

Det jag tycker att man ska fundera på, utan att tänka något på ras är:
Vad kommer man göra med hunden?
Har man några krav som måste uppfyllas (tex pälsvård eller storlek)?
Vilka raser tycker man är så otroligt fula att man aldrig skulle kunna tänka sig att ha den (för jag tror att alla har någon sådan ras och man vill ju gärna tycka att ens hund iaf är lite söt)?
Sedan kollar man vilka raser som passar in på det man kommit fram till och ser till att läsa på om alla raserna samt försöka träffa hundar av raserna för att hitta något som passar så perfekt det går.

Hur man botar tunnelseende vet jag inte riktigt då jag är helt fast med vinthundarna och har svårt att tänka mig att äga någonting annat :angel: Men det är för att jag hittat något som passar mig perfekt.
Det enda kan väl vara att man lär känna många hundar av olika typer, lär sig mer om dem och hittar charmen hos dem.

Om du inte är inställd på valp och har svårt att välja ras, varför inte överväga att ta en omplacering och välja individ istället? Vet inte var du bor men i Stockholm kan man t.ex. börja som doggywalker på Hundstallet och får möjlighet att promenera med olika hundar och känna efter vad man passar med. Kanske hittar man just sin hund då också. :)
Finns även andra seriösa omplaceringsverksamheter, hittehund.se kan jag t.ex. rekommendera. Man kan också hitta bra hundar på blocket ibland, äldre valpar som är kvar hos uppfödaren eller hundar som ska omplaceras (men där får man vara noga och syna förra ägaren m.m.)

Hm, pälsvård! Där sa du något. Jag är inte sugen på en långhårig hund av någon sort. Inte alls!
Men i övrigt känns det svårt att narrow it down. Jag vill nog helst ha en lite större hund. Men det är delvis förhandlingsbart.
Jag hamnar alltid någonstans kring rottweiler/schäfer i storlek/temprament osv. Men så kanske en lite mindre hund har sina fördelar (se tex. min uppgivna åka busstråd)
Pinscher är fina i så fall.

Jag vill verkligen ha en aktiv hund men jag vill verkligen inte ha en hyperaktiv hund. Det känns som att många rasers fördelar är också deras nackdelar.

tack tack tack tack!
Jag vill verkligen bli doggy walker på hundstallet.
Ska kolla upp det :bump::banana:

Se till att bli frisk, träffa mig i helgen så kan vi sitta och snacka hund i tusen timmar ;)

Schäfer och Rottweiler är ganska krävande Brukshundar, som behöver aktiva liv med lite mål och mening. Inte minst med Rottweilern kan det ganska lätt gå fel och bli besvärligt, om man så säger...! Bra uppfödare av de raserna vill också gärna se att deras hundar kommer till aktiva hem där de får träna och tävla i någon bruksgren t.ex.
Blandras Schäfer/Rottweiler är definitivt inte att rekommendera, även om just den individen du känner är trevlig. Man blandar mentala karaktärer som inte är helt bra att kombinera, och folk som blandar dessa två raser är knappast speciellt kunniga/seriösa och har knappast de bästa hundarna, ursäkta min uppriktighet.
Jag skulle i ditt fall rekommendera en medelstor hund ur sällskapsgruppen. Du kommer säkert att få massor med förslag här under kvällen! :)

Schäfer och Rottweiler är ganska krävande Brukshundar, som behöver aktiva liv med lite mål och mening. Inte minst med Rottweilern kan det ganska lätt gå fel och bli besvärligt, om man så säger...! Bra uppfödare av de raserna vill också gärna se att deras hundar kommer till aktiva hem där de får träna och tävla i någon bruksgren t.ex.
Blandras Schäfer/Rottweiler är definitivt inte att rekommendera, även om just den individen du känner är trevlig. Man blandar mentala karaktärer som inte är helt bra att kombinera, och folk som blandar dessa två raser är knappast speciellt kunniga/seriösa och har knappast de bästa hundarna, ursäkta min uppriktighet.
Jag skulle i ditt fall rekommendera en medelstor hund ur sällskapsgruppen. Du kommer säkert att få massor med förslag här under kvällen! :)

Jag uppskattar verkligen uppriktighet och det är ju sånt här jag behöver höra!

Dock har jag svårt att tänka mig någon hund ur sällskapshundsgruppen.. Det är liksom här tunnelseendet kommer in. De enda jag möjligen tycker är fina och charmiga är fransk bulldog/boston terrier/mops men dessa har väl alla så mycket rasbundna problem att det inte känns schysst.

Senast ändrad:

Tänk på hur ditt liv ser ut just nu och vad du skulle vilja och kunna förändra med det, sen passar du in lämplig ras.

Tex. så valde jag mellan engelsk springer spaniel och golden när jag skulle välja ras, båda tilltalar mig utseendemässigt men mitt liv är nog lite för lugnt för en springer. Inne ska jag ha tyst och lugnt och jag går gärna på långpromenader och tränar lite lydnad och spår. Men nån hoppetossa ville jag inte ha som de flesta av springrarna varit som jag träffat ;)

Men eftersom du inte tänker skaffa en valp så kan du ju gå lite mer efter idivid än ras, skaffar man en valp får man ju chansa lite att hunden blir lika som dess föräldrar eller som rasen generellt.

Var ju ett jättebra förslag att bli doggywalker åt Hundstallet!

Jag är 24 och har ingen egen hund. Jag tenderar att låna hundar och hundvakta vilket jag gjort så länge jag kan minnas. Jag har alltså en viss hundvana men jag skulle inte säga att jag har gedigna kunskaper (hur man nu skiljer på det).
Nu sitter jag i tid och otid och funderar på att skaffa hund. Det kommer förmodligen inte bli inom en snar framtid men det kommer.

Nu är frågan hur man kommer ifrån sitt tunnelseende när det gäller ras. Jag har alltid älskat jack russels och rottweilers (När jag var liten hade jag även en dröm om en bordercollie men det är nedlagt) med tror inte att någon av dessa raser nödvändigtvis är rätt hund att skaffa.
Nu är jag dagmatte till en schäfer/rottis som är det finaste man kan tänka sig och jag har fastnat i tanken på att skaffa en sån (fast jag sagt till mig själv att jag inte ska ha en blandras om det inte är en omplacering från typ hundstallet).
Jag klarar verkligen inte att tänka "utanför lådan" när det gäller hund. Man måste ju bli totalförälskad i den också...
Nu blev det rörigt, men hjälp mig gärna reda ut vad jag ska ha för hund. Och hur jag ska komma över mina hangups!

Vad mogen du är! :bow:

När jag var 25 skaffade jag min rottweiler. Det skulle bara vara en sådan, det var rasen jag var uppväxt med och ja... jag hade tunnelseende upphöjt till två! En liiiiten tid funderade jag på en engelsk staffordshire bullterrier som ett alternativ till rottisen, men efter ett par samtal med ett par uppfödare så blev det nej... de är för små.

Under tio år kämpade jag med vår hund. Världens ljuvligaste, underbaraste, mest bestämda och dominanta rottweiler man kunde önska sig. Alla kategorier var hon 100 procent och jag fick en hel del gråa hår...

När hon gick bort - DÅ - började jag fundera som du. Det hade varit bättre att tänka rätt från början. Då, vid den mogna åldern av 35 började jag reflektera över vem jag var, vilka behov jag har, hur aktiv jag egentligen är (eller inte aktiv) och kom fram till en mer realistisk syn på vilken slags hund som faktiskt skulle passa mig.

Jag tycker tex inte om att vara bestämd och tydlig i alla lägen. Jag är ganska mjuk och utgår ifrån att folk och djur skall lyssna utan att jag tar i från tårna.

Jag vill inte ha sus och dus och spring runt benen, utan lek när det är lek och lugn och ro när jag vill. Jo, kanske är jag ganska bestämd trots allt...

etc etc etc...

Jag kom fram till att jag vill ha en hund med lite gry i, men som är balanserad utan alltför mycket jobb. Hunden skall också ha ett utseende som inte är för mesig (fåfängt jag vet!), och helst skall den ha lite integritet - utan att vara en rottweiler med ego som ett höghus.

Jag fastnade för antingen en schnauzer (mellanstorleken) eller dvärgschnauzern. Till sist blev det den uppfödare som verkade ha bra hundar som avgjorde saken. Nu har jag en dvärgschnauzer och jag ångrar absolut inte rasvalet.

Det innebär dock inte att tunnelseendet finns kvar och nu är det bara den rasen som gäller. Jag har lärt mig att fundera ordentligt först, men som sagt - du är så mycket mognare än jag var! :love:

Lycka till!!

När jag skulle se vilken ras jag ville ha som nästa hund började jag med att köpa en bok om alla raser. Där satt jag då och bläddrade och började sortera efter vilka jag tyckte var snygga. Efter den sållningen började jag läsa mer om de olika raserna jag intresserat mig för, tror att jag sållade vidare med att ta bort de som kändes för små då jag ville ha nåt större som man faktiskt ser och slipper snubbla på :angel: Det sista jag gjorde var att läsa på ordentligt om raserna jag hade kvar och jämföra hur de var mot vad jag ville ha och kunde erbjuda.

Det tog många turer där jag hoppa från nästan helt skilda raser innan jag (nog) hittade rätt. Tex så var jag helt fast vid Shiba ganska länge innan jag insåg helt att det ju faktiskt var en hund med ett enklare temprament än de jag haft tidigare som jag ville ha. Så nu sitter jag här med en Finsk lapphund:D den rasen kändes så lagom i allt jag önskade. Nu väntar jag bara på att min turbo-piraya ska växa upp och inse att hon ska vara lugn och snäll och inte fullt så galen och jobbig som hon är nu:devil: Det är tur för henne att hon är så söt:love:

Fördelen med vinthundarna är ju att de i stort sett bara är "aktiva sällskapshundar". Du KAN göra "allt" med dem, men de klättrar inte på väggarna av att inte göra något (förutom när de är riktigt unga..). De luktar inte hund, de fäller inte enorma mängder päls, de smutsar inte gärna ner sig och de är milda och vänliga. Dessutom tar de liten plats. Även Zala, som är 63cm i mankhöjd, kan utan några som helst svårigheter rulla ihop sig på ett tågsäte om hon vill det. (Sedan kan de bre ut sig så att en 14veckors valp tar upp en 3sits-soffa..) De är inte heller "små sällskapshundar" som hundarna ur just sällskapsgruppen är.
Äh, jag ska hålla käft om mina långbeningar nu känner jag :angel:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
986
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap... 2
Svar
37
· Visningar
6 780
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag försöker komma med rasråd till en familjemedlem som planerar att skaffa hund. Förutsättningarna är: -viss hundvana finns (dagmatte... 2
Svar
28
· Visningar
4 708
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag har länge drömt om en egen valp och har på senare tid hoppats och planerat att det ska bli en framåt nästa sommar. Men som det ser... 2
Svar
33
· Visningar
2 351
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka