Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, visst har medelvikten ökat hos både män och kvinnor, men tänk när riddare med sin jättetunga rustningar satt på sina små krakar till hästar...då snackar vi vikt.
Och som sagt, en generation tillbaka låg medelvikten för ung man i Sverige på bara drygt sextio kilo.
Jag tror mest på hur ryttaren kan förvalta sin vikt ridmässigt väger tyngst.För några veckor sen så publicerades en undersökning där det framkom att hästar inte alls är så viktbärande som man har trott och de påverkades märkbart av att bära tunga ryttare. De mådde allra bäst av att ridas av ryttare som vägde 10% av hästens vikt, 10-15% var okej, mer än 15% orsakade problem för hästarna och över 20% bedömdes som skadligt.
http://horsetalk.co.nz/2013/03/26/many-riders-too-heavy-for-mounts/#axzz2SdaJSNsY
Du bör ju i alla fall säga någonting. Det gäller bara att komma på vad. Det skulle väl inte kännas bra att låta någon rida som du hela tiden tycker är för tung.
Jag skulle säga så här: - "Det här känns jättebra (om det gör det alltså). Jag har bara en fundering. Jag vet inte vad du väger, men jag har en viktgräns på xx kilo för att rida regelbundet på min häst."
Var sedan tyst och låt den andra personen svara. Kanske hon/han själv funderar på samma sak men inte vågar ta upp det.
Skulle han/hon mot förmodan börja argumentera att han/hon minsann inte alls är för tung och har ridit på mindre hästar än den här... Ja då har du fått bekräftelse på att det här ändå aldrig skulle bli bra. Det är du som bestämmer viktgräns på din häst. Sedan om andra tycker att det är löjligt så är det deras problem. Då kan du säga något som - "Ja, det finns ju olika åsikter om viktgränser och så. Men så här tycker jag i alla fall."
Ett förslag bara
För några veckor sen så publicerades en undersökning där det framkom att hästar inte alls är så viktbärande som man har trott och de påverkades märkbart av att bära tunga ryttare. De mådde allra bäst av att ridas av ryttare som vägde 10% av hästens vikt, 10-15% var okej, mer än 15% orsakade problem för hästarna och över 20% bedömdes som skadligt.
http://horsetalk.co.nz/2013/03/26/many-riders-too-heavy-for-mounts/#axzz2SdaJSNsY
det är jag övertygad om att det gör. Med lite extra muskler på en lång kropp behövs inte så mycket extravolym för att man ska nå 100 kg... Jag minns hur "stora" (eller inte) grabbarna i min tidigare umgängeskrets var när de var i närheten a 100 kg, då de tränade för att "bli större". De var inte sådär vidare värst jättestora...