Hur beräknas föräldrapenning?

S

Snurre

Efter som jag är ringrostig när det gäller barn och hade tänkt att starta produktionen igen så har jag en fråga till er allvetande bukefalister.

Jag jobbar i dag 75% och måste givetvis gå upp till heltid för att få en så bra ersättning som möjligt. Men hur långt innan måste jag göra det?

Jag hade fått för mig att det var 6 månader men nu hörde jag 8 månader. Hittar inget på Försäkringskassan hemsida om detta.

Tacksam för hjälp från Snurre...
 
Sv: Hur beräknas föräldrapenning?

Från Försäkringskassans hemsida ;)

Vad är SGI?
Din SGI används för att räkna ut till exempel sjukpenning och föräldrapenning och fastställs av Försäkringskassan utifrån din beräknade årliga arbetsinkomst. Den lägsta SGI:n är 24 procent av prisbasbeloppet* som 2007 är 40 300 kronor. Den högsta är 7,5 gånger prisbasbeloppet. Det är i regel din aktuella inkomst som ligger till grund för din SGI. Men SGI kan även beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Kontakta Försäkringskassan om du vill veta mer. Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomst som:


* beräknas pågå under minst sex månader eller
* är årligen återkommande.


Om din arbetsinkomst och/eller årsarbetstid ändras noterar du det på den blankett som du får när du anmält att du vill ha föräldrapenning, sjukpenning eller annan dagersättning. Beräkningen av årsinkomsten och SGI görs på olika sätt beroende på om du är anställd eller egen företagare.

* Prisbasbeloppet är ett belopp som visar prisutvecklingen i samhället. Det fastställs av regeringen varje år efter en beräkning av Statistiska Centralbyrån.
 
Sv: Hur beräknas föräldrapenning?

Från Försäkringskassans hemsida ;)

Vad är SGI?
Din SGI används för att räkna ut till exempel sjukpenning och föräldrapenning och fastställs av Försäkringskassan utifrån din beräknade årliga arbetsinkomst. Den lägsta SGI:n är 24 procent av prisbasbeloppet* som 2007 är 40 300 kronor. Den högsta är 7,5 gånger prisbasbeloppet. Det är i regel din aktuella inkomst som ligger till grund för din SGI. Men SGI kan även beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Kontakta Försäkringskassan om du vill veta mer. Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomst som:


* beräknas pågå under minst sex månader eller
* är årligen återkommande.


Om din arbetsinkomst och/eller årsarbetstid ändras noterar du det på den blankett som du får när du anmält att du vill ha föräldrapenning, sjukpenning eller annan dagersättning. Beräkningen av årsinkomsten och SGI görs på olika sätt beroende på om du är anställd eller egen företagare.

* Prisbasbeloppet är ett belopp som visar prisutvecklingen i samhället. Det fastställs av regeringen varje år efter en beräkning av Statistiska Centralbyrån.

Men gud jag måste fått hjärnblödning eller ngt.
TACK för hjälpen, då räcker det med 6 månader innan utpluppningsdag ju :-D

Jag skall nog gå hem och vila :D Eller annat :angel:
 
Sv: Hur beräknas föräldrapenning?

Men om jag jobbat 6 mån deltid och 6 månader heltid. Räknas det då som ett medelsnitt över 1 år eller bara på sista halvåret?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 788
Senast: Manji
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 964
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 845
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 990
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp