Hur bekväma är ni med att samhället öppnar upp?

Inte helt bekväm, har varit så fruktansvärt skönt att slippa alla småförkylningar, virus och skit senaste 1,5 åren. Vill verkligen inte bli sjuk, även om det inte är covid. Så när jag första dagen tillbaka på kontoret möttes av en kollega som nyligen varit sjuk (5de dagen sen insjuknande) och som kraxade som en kråka så höll jag på att krypa ur skinnet och övervägde starkt att vända på klacken och åka hem igen.
 
Återigen, antikropparna är INTE hela vårt immunförsvar. Enda anledningen att det pratas mycket om antikroppar är för att de är enkla och billiga att testa för.
Och för att det är den del som studerats. Att nöja sig med tanken att övriga delar normalt skulle kicka in, är inte helt evidensbaserat. Med tanke på att smittskyddslagen som varje medborgare lyder under har en försiktighetsprincip gällande allmänfarlig smitta, ser inte jag att det är självklart att agera baserat på hur immunsvar på andra vaccin tenderar fungera.
 
:D Jag borde flytta till andra fjäll. Här känns det som att alla som annars åkt utomlands kom hit under pandemin. Inte bara i byarna utan märks på vandringslederna. Mer folk, mer skräp. Alltid mycket turister här under säsongerna men känns som det exploderat nu :down:.
Vi har mycket folk på rull genom byn, och på hotellet och så. Men de känns aldrig som om jag behöver trängas. Våra turister har varit väldigt "lydiga" Gått in en och en på affären, munskydd, spritade händer och så gott som alla har hållit avstånd.
Och INGEN i byn har behövt ha sjukan, bara i byarna runt ikring :angel:

* Jenny *
 
Var länge sedan jag träffade någon som håller avstånd.
Tack och lov har iallafall endel gjort det här och framförallt har jag tyckt att det har varit helt okej att säga ifrån när folk står för nära men nu är det ju inte så längre så jag lär få använda munskydd tills fjärde vågen kommer och nya restriktioner kommer.
 
Inte alls bekväm med denna situationen. Jag är full vaccinerad ja, MEN fortfarande kan man bli SMITTAD ! Tror de kommer att stängas ner snart igen.
 
Jag tror jag kommer vara fortsatt lite restrektiv med vad jag gör. I helgen var jag ex på ett event med cirka 30 pers, men vi var utomhus större delen av dygnet, men jag har tackat nej till en kryssning som sker om cirka två veckor. Något klubbade med dans natten lång är jag osäker på om det blir av förrän kanske till våren, men kommer fortfarande gå ut för en öl eller två på en pub.
Väljer helt enkelt lite beroende på typ av event.
 
Och för att det är den del som studerats. Att nöja sig med tanken att övriga delar normalt skulle kicka in, är inte helt evidensbaserat. Med tanke på att smittskyddslagen som varje medborgare lyder under har en försiktighetsprincip gällande allmänfarlig smitta, ser inte jag att det är självklart att agera baserat på hur immunsvar på andra vaccin tenderar fungera.
Överlag känns det ganska motstridigt, vad gäller MS-patienter på min behandling så betonas att vi tycks utveckla ett ganska robust T-cellsvar (för att lugna ganska tröstlösa siffror vad gäller antikroppar, och det är ju så att det är 2-3 gånger högre risk för svår covid, men samtidigt inte lika illa vad gäller mortalitet så något gör ju T-cellerna). Samtidigt pekar andra studier på vikten av att antikroppar kickar in ganska tidigt, för man har sett ett försenat svar vid dödsfall. Sååå.

Det vore också en annan grej om man följt upp antikroppsvar/T-cellsvar på patienter som man vet haft försvagat immunförsvar i större utsträckning, och att man isf kunde erbjuda fler vaccinationsdoser vid behov. Att man inte har möjlighet att göra det/har gjort det tycker ju på att resurser inte finns för det, dvs. är dessa individer beroende av att det trots allt är ganska låg smittspridning.... skulle man kunna anpassa mer till individer (som man ju inte kunnat, pga. PANDEMI) vore det en annan sak att lätta restriktioner, men nu gör man knappt det.
 
Överlag känns det ganska motstridigt, vad gäller MS-patienter på min behandling så betonas att vi tycks utveckla ett ganska robust T-cellsvar (för att lugna ganska tröstlösa siffror vad gäller antikroppar, och det är ju så att det är 2-3 gånger högre risk för svår covid, men samtidigt inte lika illa vad gäller mortalitet så något gör ju T-cellerna). Samtidigt pekar andra studier på vikten av att antikroppar kickar in ganska tidigt, för man har sett ett försenat svar vid dödsfall. Sååå.

Det vore också en annan grej om man följt upp antikroppsvar/T-cellsvar på patienter som man vet haft försvagat immunförsvar i större utsträckning, och att man isf kunde erbjuda fler vaccinationsdoser vid behov. Att man inte har möjlighet att göra det/har gjort det tycker ju på att resurser inte finns för det, dvs. är dessa individer beroende av att det trots allt är ganska låg smittspridning.... skulle man kunna anpassa mer till individer (som man ju inte kunnat, pga. PANDEMI) vore det en annan sak att lätta restriktioner, men nu gör man knappt det.
Precis. Och samma sak med gruppen långtidssjuka, där antikroppssvaret ter sig vara lägre (22% som utvecklat antikroppar i den enda översikt jag känner till). Ingen forskning på immuniteten i övrigt för oss.

Vet du hur prevalensen för PASC/lång covid ser ut för de på din behandling?
 
Jag tycker att en del saker är storkorkade (som full publik nu i hockeysäsong till exempel) men annars börjar jag tycka att det är dags för vardag. Jag är inte orolig för egen del och alla som vet säger ju att vaccinet är fantastiskt, så låt oss göra pengar igen.
 
Jag är inte helt bekväm med det eftersom jag tycker att det går för snabbt. Vi hade kunnat behålla avståndsmarkeringar i köer och liknande. Nu känner jag det som att folk är på tok för närgångna och när folk nu snörvlar i förkylningar igen ("ingen fara, jag är testad, det är inte covid", som om det gör någon jävla skillnad) så skulle jag verkligen vilja att folk visade bättre hänsyn och verkligen förstod poängen med att hålla avstånd.

Själv förändrar det egentligen inte något för mig. Jag kommer inte gå på fester, på bio eller i köpcentrum eftersom det inte finns något behov av det. Jag gör som jag brukar liksom. Handlar det viktigaste, jobbar och åker till och från jobbet.

Längtar efter bio dock, men det får vänta något år till, har svårt att se att några vettiga filmer har gjorts under pandemin så jag ser inte att jag vill slänga ut pengar på en dålig film....
Men precis, jag vill inte bli smittad med "vanlig" förkylning eller magsjuka heller, liksom. Det ger ju mig sjukdagar och en karensdag - för att inte tala om hur dåligt man kan må när man får skiten.
Kommer definitivt själv fortsätta hålla avstånd där det går. Kommer tex ta vagn i affären, istället för korg, även om jag inte har nån unge med. Lättare hålla folk på avstånd med den :D.
 
Totalt oberörd för egen del (och familjens). Jag har följt alla rekommendationer, men det var av respekt för mina medmänniskor inte för min egen säkerhet. Kommer i fortsättningen försöka känna av läget av de personer jag möter. Verkar de osäkra så respekterar jag det och anpassar mig så gått det går efter mina medmänniskor. För egen del är jag helt oberörd. Har så mycket annat i mitt liv som får covid att verka som en simpel enkel förkylning och rätt oviktig (och då är jag i en riskgrupp). Stressar inte upp mig över något jag egentligen inte kan påverka så där jättemycket (bortsett från att hålla avstånd, stanna hemma när jag är sjuk och låta bli att slicka på folk). Har vaccinerat mig, inte för egen del utan för att dra mitt strå till stacken och ställa upp för mina medmänniskor. Tycker det ska bli skönt att livet sakta men säkert börjar återgå till det normala. Kommer det bakslag så tar jag det där och då. Even this shall pass!
 
För min egen del väljer jag ju vad jag gör. Jag handlar fortfarande på Ica på icke rusnings-tid, jag trängs inte i kollektivtrafiken, hänger inte på krogen osv. Den största skillnaden för mig är väl att vi var på AW med jobbet förra helgen, och det var verkligen efterlängtat och välbehövligt. Ser även fram emot att kunna umgås med mina vänner på annan ort, gå på restaurang och kanske gå en shoppingrunda på stan. Det har jag inte gjort sedan pandemin började.
I övrigt är jag rätt trygg med att jag kan iaktta vad som händer i samhället utan att direkt behöva delta. Men jag hade inte varit lika avslappnad om jag var tvungen att åka kollektivt osv.
 
jag har inga problem alls med att dom öppnar upp, kommer inte bli någon skillnad för mig mot senaste 1 1/2 året.
 
Jag är rätt övertygad om att november kommer att bli som förra året. Samma naiva optimism som förra hösten ses i alla fall nu, allt öppnar upp efter en hygglig sommar - nu. med vaccinationer som lök på laxen.

Jag gör ungefär samma saker som jag kunde tänka mig förra oktober, men med den skillnaden att folk omkring mig nu innebär en väldigt mycket större risk för smitta. Det är större trängsel, andra har gått tillbaka till jobb och skola och exponerats väldigt mycket mer än förra hösten. Biografer och andra nöjesplatser (krogen, nattklubben) bidrar till trängsel och jag tror vården kommer att få en väldig massa att göra om c a 6 veckor när 8 personer spridit till 8 personer som spridit till 8 personer etc.
 
Jag är påtagligt kluven.
Å ena sidan gläds jag med alla gamla kollegor i evenemangsnäringen som har haft de facto yrkesförbud i 1,5 år helt utan (eller med fatalt missriktade) stödåtgärder.
Å andra sidan känns det utifrån nuvarande arbetssituation mer än en aning överilat att släppa allt. En för stor andel svenskar är oförmögna att axla det individuella ansvaret.
 
Jag är rätt övertygad om att november kommer att bli som förra året. Samma naiva optimism som förra hösten ses i alla fall nu, allt öppnar upp efter en hygglig sommar - nu. med vaccinationer som lök på laxen.

Jag gör ungefär samma saker som jag kunde tänka mig förra oktober, men med den skillnaden att folk omkring mig nu innebär en väldigt mycket större risk för smitta. Det är större trängsel, andra har gått tillbaka till jobb och skola och exponerats väldigt mycket mer än förra hösten. Biografer och andra nöjesplatser (krogen, nattklubben) bidrar till trängsel och jag tror vården kommer att få en väldig massa att göra om c a 6 veckor när 8 personer spridit till 8 personer som spridit till 8 personer etc.
Sjukvården kommer få mer att göra, men vaccinationtäckningen borde göra att det inte blir som förra hösten. De som är vaccinerade hamnar inte på IVA.
 
Sjukvården kommer få mer att göra, men vaccinationtäckningen borde göra att det inte blir som förra hösten. De som är vaccinerade hamnar inte på IVA.

Vaccinerade kan ju hamna på IVA. Men som grupp så hamnar vaccinerade mycket mer sällan på IVA. Men t.ex. äldre har ett sämre immunförsvar och har de även sämre hälsa i grunden riskerar de IVA trots vaccinet. Men jag håller med dig i sak: vaccinationstäckningen borde göra att det inte blir som förra hösten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp