Hur bekväma är ni med att samhället öppnar upp?

Sjukvården kommer få mer att göra, men vaccinationtäckningen borde göra att det inte blir som förra hösten. De som är vaccinerade hamnar inte på IVA.

Samtidigt så ökar dödstalet bland vaccinerade äldre, så jag är faktiskt inte helt övertygad om att IVA kommer vara fritt från vaccinerade. Nu ökar ju smittspridningen enormt i o m att allt öppnar samtidigt, så jag tror det kan bli rätt stökigt även med vaccinationer.
 
Samtidigt så ökar dödstalet bland vaccinerade äldre, så jag är faktiskt inte helt övertygad om att IVA kommer vara fritt från vaccinerade. Nu ökar ju smittspridningen enormt i o m att allt öppnar samtidigt, så jag tror det kan bli rätt stökigt även med vaccinationer.
Tror du att de skickar de äldsta som dör av milda symptom till IVA?
 
Jag hamnade på pendeln när det kändes som att dessa 43k skulle till friends (var tvungen att ta mig hem, kunde inte vänta tills nästa avgång). Hade, tack vare pandemin, glömt bort hur obehagliga män påväg till sportboll är!
Vad jobbigt! Jag har aldrig någonsin upplevt det som tur är 😊
 
Som rubriken lyder- hur bekväma är ni med att samhället öppnar upp? Jag är fullvaccinerad, mina familjemedlemmar är också fullvaccinerade. Vet dock minst en kollega som vägrat vaccinera sig och det lär finnas fler.

Nu tänker jag inte så mycket på jobbet, för dit måste man ju pallra sig oavsett, eller läkare/tandläkare/dylikt som man måste gå till om man behöver. Utan mer frivilliga grejer? Går ni och klipper er till exempel? Går ni på evenemang?

Min bror frågade igår om jag skulle med på hockey. Och min spontana känsla var nej, jag litar inte på att folk sköter det här med symptom och stanna hemma. Samtidigt kan jag ju inte leva resten av livet med att undvika saker för att andra inte sköter sig. Hur gör och tänker ni?

Här där jag bor är antalet smittade högre än vad det var hela första halvåret med pandemin och restriktionerna, det påverkar så klart också.
Ganska bekväm.
 
Men man gör ju alltid en bedömning om patienten har nytta av IVA eller inte. Är man för gammal och sjuk är IVA en för stor påfrestning på kroppen. Så har jag iaf uppfattat det.

Ja, det är ju det som är så djäkligt eftersom alla ögon är på det faktum att det tidigare - felaktigt - har nekats intensivvård för en hel åldersgrupp. Jag tror att fler sköra riskerar att hamna på IVA av skälet att ingen vågar neka snarare än lämplighetsbedömning.
 
Ja, det är ju det som är så djäkligt eftersom alla ögon är på det faktum att det tidigare - felaktigt - har nekats intensivvård för en hel åldersgrupp. Jag tror att fler sköra riskerar att hamna på IVA av skälet att ingen vågar neka snarare än lämplighetsbedömning.
Tror du? I rapporterna ifrån ålderdomshemmen med covid nu höst har jag fått intrycket att de gamla dör på ålderdomshemmet, inte att ambulanserna har gått i skytteltrafik till närmsta sjukhus och de har dött på IVA.

Jag har inte hört någon rapport att det procentuella antalet vaccinerade på IVA ökar.
 
Ja, det är ju det som är så djäkligt eftersom alla ögon är på det faktum att det tidigare - felaktigt - har nekats intensivvård för en hel åldersgrupp. Jag tror att fler sköra riskerar att hamna på IVA av skälet att ingen vågar neka snarare än lämplighetsbedömning.

Jag tror att sjukvården har sina riktlinjeroch gör sitt jobb så gott de kan enligt de riktlinjerna. Jag tror inte att de påverkas så mycket som du tror av vad media skriver.
 
Jag tror att den största negativa effekten vi kommer få i höst, så samhällsnivå alltså, är allt annat än covid som tryckts undan... kräksjukor, säsongsinfluensa och andra sjukdomar som sprids bland folk som nu inte har nåt stort skydd mot det pga isoleringen som varit. Men det är bara min gissning.
 
Jag tror att den största negativa effekten vi kommer få i höst, så samhällsnivå alltså, är allt annat än covid som tryckts undan... kräksjukor, säsongsinfluensa och andra sjukdomar som sprids bland folk som nu inte har nåt stort skydd mot det pga isoleringen som varit. Men det är bara min gissning.
Alltså, detta tror jag med, och jag är så fruktansvärt osugen på det. Jag har jobbat på mitt nuvarande jobb i tre och ett halvt år, under tiden innan coronan hade jag ett par riktigt rejäla influensor som fick mig helt avdäckad och låg i sängen en vecka i stöten för att mina kollegor envisades med att gå sjuka till jobbet. Flera av dem har dessutom barn som är i den åldern där ungar konstant drar på sig magsjuka, som är det seriöst äckligaste och vidrigaste jag vet. Då har jag blivit smittad av att sitta i samma mötesrum som dem, jag är inte typen som är närgången och ska kramas och kladda och sitta nära mina kollegor. Jämfört med inte en enda förkylning under pandemin. Inte ett enda litet kill i näsan. Ingen i min familj, ens av de som gått till jobbet hela tiden, har heller varit sjuka.

Jämfört med *trumvirvel* en vecka med öppnat samhälle och två familjemedlemmar har redan fått sjukanmäla sig med nästan 40 graders feber. Hallefuckingluja eller nått.
 
Ja, det är ju det som är så djäkligt eftersom alla ögon är på det faktum att det tidigare - felaktigt - har nekats intensivvård för en hel åldersgrupp. Jag tror att fler sköra riskerar att hamna på IVA av skälet att ingen vågar neka snarare än lämplighetsbedömning.
Nja, du har nog inte förstått var problemet var. De allra sköraste i vårt samhälle bor i hög utsträckning på säbo, där akuta medicinska bedömningar mycket sällan görs av närvarande läkare, och där facto - livsuppehållande åtgärder sällan överhuvudtaget sätts in ens i normalfall. Att säga att "en hel åldersgrupp - felaktigt - har nekats intensivvård" är en mycket stark överdrift.
 
Nja, du har nog inte förstått var problemet var. De allra sköraste i vårt samhälle bor i hög utsträckning på säbo, där akuta medicinska bedömningar mycket sällan görs av närvarande läkare, och där facto - livsuppehållande åtgärder sällan överhuvudtaget sätts in ens i normalfall. Att säga att "en hel åldersgrupp - felaktigt - har nekats intensivvård" är en mycket stark överdrift.

Åh fasiken. Jag meddelar media detta. Jag har förstahandsuppgifter från läkare med insyn (som förmodligen varit de som dragit i bromsen) som anser att det här är verkligen något som ska granskas (det granskas för full muggar. vårdcentraler runt om i regionen har fått påbackning).

Det rör sig alltså om personer som bor hemma.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/lakarens-beslut-aldre-personer-ska-inte-fa-sjukhusvard

Sydsvenskan skriver:
"Portad från sjukhusvård

Miljonskadestånd efter pandemin – alla granskade vårdcentraler gjorde fel​

30 september 2021 06:30
Alla granskade vårdcentraler gjorde fel under pandemin – de portade hundratals skånska patienter från sjukhusvård. Nu tvingas de betala tillbaka miljoner till Region Skåne."
 
Som rubriken lyder- hur bekväma är ni med att samhället öppnar upp? Jag är fullvaccinerad, mina familjemedlemmar är också fullvaccinerade. Vet dock minst en kollega som vägrat vaccinera sig och det lär finnas fler.

Nu tänker jag inte så mycket på jobbet, för dit måste man ju pallra sig oavsett, eller läkare/tandläkare/dylikt som man måste gå till om man behöver. Utan mer frivilliga grejer? Går ni och klipper er till exempel? Går ni på evenemang?

Min bror frågade igår om jag skulle med på hockey. Och min spontana känsla var nej, jag litar inte på att folk sköter det här med symptom och stanna hemma. Samtidigt kan jag ju inte leva resten av livet med att undvika saker för att andra inte sköter sig. Hur gör och tänker ni?

Här där jag bor är antalet smittade högre än vad det var hela första halvåret med pandemin och restriktionerna, det påverkar så klart också.
Jag tycker att det känns rimligt att samhället öppnar upp, litar på att den bedömningen är korrekt.

Däremot känner jag mig själv inte alls bekväm med att besöka nattklubb (vilket jag iofs ändå inte gör), fullsatta arenor/salonger eller smockfull kollektivtrafik. Löser det genom att undvika de situationerna själv, rätt enkelt :)
 
Åh fasiken. Jag meddelar media detta. Jag har förstahandsuppgifter från läkare med insyn (som förmodligen varit de som dragit i bromsen) som anser att det här är verkligen något som ska granskas (det granskas för full muggar. vårdcentraler runt om i regionen har fått påbackning).

Det rör sig alltså om personer som bor hemma.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/lakarens-beslut-aldre-personer-ska-inte-fa-sjukhusvard

Sydsvenskan skriver:
"Portad från sjukhusvård

Miljonskadestånd efter pandemin – alla granskade vårdcentraler gjorde fel​

30 september 2021 06:30
Alla granskade vårdcentraler gjorde fel under pandemin – de portade hundratals skånska patienter från sjukhusvård. Nu tvingas de betala tillbaka miljoner till Region Skåne."
Lite rörigt detta, du länkar till en artikel om miljonskadestånd till (?) region skåne...och citerar en annan om läkaren Al-Saadi tog detta beslut för 180 patienter i Lomma och Kävlinge anslutna till vårdcentralen i Bjärred. Min uppfattning i annan del av landet, där handlar det om medicinska beslut tagna av ej närvarande medicinsk ansvarig personal.
Överhuvutaget är just den tiden och alla beslut som då togs varierande och kanske inte ens sammanhållna av olika regioners rutiner, vilket naturligtvis var fel. Det var kaos då helt enkelt men är ingen giltig ursäkt självklart. Men det är nog överdrivet att säga att en hel åldersgrupp nekades intensivvård, om det inte handlar om specifikt som i det exempel du citerar.
 
Lite rörigt detta, du länkar till en artikel om miljonskadestånd till (?) region skåne...och citerar en annan om läkaren Al-Saadi tog detta beslut för 180 patienter i Lomma och Kävlinge anslutna till vårdcentralen i Bjärred. Min uppfattning i annan del av landet, där handlar det om medicinska beslut tagna av ej närvarande medicinsk ansvarig personal.
Överhuvutaget är just den tiden och alla beslut som då togs varierande och kanske inte ens sammanhållna av olika regioners rutiner, vilket naturligtvis var fel. Det var kaos då helt enkelt men är ingen giltig ursäkt självklart. Men det är nog överdrivet att säga att en hel åldersgrupp nekades intensivvård, om det inte handlar om specifikt som i det exempel du citerar.

Hela vår region har alltså gjort detta, nekat både hemmaboende och boende på särbo sjukhusvård. Alltså kommer risken att vara överhängande att ingen vågar fatta beslut att låta sköra patienter dö hemma, med risk för ovanstående aktualiseras igen.

Vad tycker du var rörigt? Det är samma historia i bägge länkarna, bara en fördjupning i den ena. Det är alltså fördjupningen av undersökningen utifrån händelsen i Bjärred.
 
Jag tycker att det ska bli skönt att samhället öppnar upp. Ser fram emot konserter och evenemang. Däremot förstår jag att man kan vara rädd för att smittas, men samtidigt tycker jag inte att man ska låta sig styras av sina rädslor. Vi klarar av att ta mogna, genomtänkta beslut.

l lördags var jag ute och åt i goda vänners lag. Det var en del människor ute, men inte som innan pandemin. Dock är folk inte alls lika kramiga och pussiga när de hälsar eller stöter på folk de inte sett på länge. Tycker att alla är mycket mer restriktiva med kroppskontakt fortfarande, vilket är bra.
 
Jag är inte bekväm med det hela och kommer att hålla avstånd som tidigare så gott jag kan, eftersom jag tillhör en riskgrupp som med stor sannolikhet kommer att få en tredje spruta. Nattklubb odyl har inte varit aktuellt på många år men jag vill så gärna gå på bio. Jag överväger att försöka gå när det är störst chans till att det inte är fullsmockat.

Samtidigt fattar jag att samhället måste komma igång igen (och vill givetvis att det gör det).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp