Hur behandlar ni nafsbeteende?

Fritidsryttare

Trådstartare
Vad gör ni när hästar som ni hanterar håller på och nafsar? Smäller ni till dem eller hur gör ni?
Min häst nafsar absolut inte i luften (det skulle han få betala dyrt för! :devil:) men ibland (ofta när mina kompisar varit med mig i stallet, konstigt nog:) ) har det hänt att min häst nafsat lite på skoj när man hållt på, vid mulen- klappat eller borstat. När jag märker att hans mule börjar komma på "villovägar" brukar jag göra så att jag tar tag i mulen på honom och håller fast den samtidigt som jag tillrättavisar honom, tills han slutar. Anser att det blir förvirrande för hästen om man först tar bort handen (som är objekt för hästens nafsande beteende) och därefter smäller till den (om man nu gör det).

Är det nån som håller med eller kör ni på nån annan taktik? Kul att veta :bump:
 
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

vet du varför hästen gör det??? om inte ta reda på det för den biter inte va?
 
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

har den fått godis ur handen från din kompis???

då kan dom bli naffsiga...

sluta ge ifrån handen lägg alltid i krubba så brukar dom bli mindre naffsiga...


sen kan det ju finnas andra orsaker oxå......
 
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

Om någon av mina skulle nafsa, vilket sker väldigt sällan. Så fnyser jag till och stampar med foten i marken, Alltså som en rankhägre häst skulle gjort och det hjälper.
 
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

hej jag gör ochså som masse har skrivit och tycker att det hjälper . men det har hänt att det inte hjälper då brukar jag nypa till lite någonstans på hästen och då brukar hästen märka att det är ingen ide att moppsa utan nästan ber om ursäkt för sitt betende .
mvh chamir:)
 
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

Om någon av mina skulle nafsa, vilket sker väldigt sällan. Så fnyser jag till och stampar med foten i marken, Alltså som en rankhägre häst skulle gjort och det hjälper.
Det gör jag också men jag får ett bett i baken när jag vänder mig om istället. :eek: Min Madam nafsar också, och spelar skitfarlig men det är bara för att ställa till med bus och hittills har hon aldrig gett mig ett endaste blåmärke. När hon nafsar och om jag hinner så brukar jag ta tag i mulen och pussa lite på henne istället. :p Om det hjälper? Sällan.:rofl: När hon kom hit så var det allvar i hoten men jag har bara garvat åt henne och gett igen istället och idag har jag en pigg och glad och framförallt busig 23-åring som beter sig som en busig unghäst.:bump:
 
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

Gör såhär:

Tycker du att det är mysigt om han smånafsar med läpparna och slickar på handen så kan han väl få göra det. Men det är viktigt att visa var din gräns går, om hästen går över gränsen om vad du vill att den ska göra då ska du vifta till mot hästens mule så att den drar tillbaka huvudet. Allt ska ske snabbt och direkt så att han fattar precis vad han har gjort för fel. Det är bra att ha ett NEJ-ord som du säger sammtidigt som du tillrättavisar hästen, det ordet kan även användas vid andra tillfällen tex om hästen är påväg ut ur boxen. Att segdra och hålla i huvudet på hästen är inte att rekomendera, risken blir att det det blir en kamp som hästen självlkart kommer att vinna.

Lycka till :banana:
 
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

Jag hade en liten ponny som nafsade speciellt när min bästa kompis var med.Det var som att han var avis att han inte fick all min uppmärksamhet o fjäsk som vanligt. Det konstiga är att han nafsade inte efter mig utan bara efter kompisen, precis som att gå din väg, det här är min mamma!!! Nu har jag ett föl som är lite nafsig(lillebror till ovannämnda, avlidna ponny) När fölis nafsar brukar jag utan några större åthävor ge honom ett raskt nyp i läppen. Inte skrika eller hastigt höja armen utan jag bara snabbt kör fram nypan o nyper supersnabbt, det funkar super på honom.

//millus- skulle nog också vara en nafsare om jag var liten söt ponny....
 
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

Mammas ena häst är snabb som en kobra när det gäller att bitas :mad: Hon har gjort så ända sedan hon var föl och vi testade "allt" för att få henne att sluta. En dag tröt tålamodet och morsan gav henne en ordentlig smäll :o numera räcker det att varna med rösten så vet hon vad som gäller :angel:
 
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

min häst biter INTE, och han nafsar egentligen inte heller, men han kan hålla på med läpparna ibland när han är ovanligt pigg eller mina kompisar har handmatat honom nyligen. Den här tråden handlade om hur ni gör om en häst nafsar/biter. har inga egentliga problem med min häst. :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

Jepp, det är mina kompisar som matar ur hand (har hänt någon enstaka gång bara!) och inte jag, och oftast blir han "nafsig" efter det här. Om jag är ensam med min häst och ger honom godis i krubban så håller han inte på så.
 
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

Min valack tar tag i grejer ibland fast han vet att han inte får, han bara måste. Han är lite knäpp, han har nog tics eller nåt :D
Idag tog han tag i min tröja när jag la på täcket, han släppte innan jag hann säga nåt, så då vände jag mig bara och tittade på honom, han såg ut såhär: :angel:
Han är bättre nu än när jag precis köpt honom, då var det liksom stoppa allt i munnen, han betedde sig som en fölunge fast han var 3 år.
Nu stoppar han bara grimskaft och hinkar i munnen, men han nafsar aldrig , han pillrar med läpparna, och aldrig på händerna, men gärna i håret och som sagt, tröjor och jackor.
 
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

hehe rolig häst du verkar ha. Min häst är också liknande tendenser, nästan lite hundbeteende över dem. Man tkr att de borde tänka efter ett par gånger innan de stoppar allt i munnen, men min häst är liksom van att om matte inte direkt skriker åt mig att låta bli att äta kläder ur hennes sportsbag så är det inte så farligt. :P

Den oskyldiga, änglalika minen är ett måste om man ska kunna komma undan med alla småfula tricks. :P som att gå halvvägs ut ur boxen t.ex., bara för att kolla hur många steg man kan ta innan matte ser en.. Då är det den minen som gäller, ungefär som om reglerna har ändrats sedan gårdagen. :D
 
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

jag brukar bara nypa dem i läppen om de naffsar på ett fientligt sätt, men om de nafsar kärleksfullt så bryr jag mig inte.
 
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

Hahaha ja precis så är han också!
Man måste ju testa verkar han tycka.
Som när han står i gången, jag har hängt upp hans täcke, jag går in i sadelkammaren för att hämta nåt, när jag kommer ut ligger täcket på golvet och han står där och :angel:
:rofl:
 
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

Det beror på vilket sätt hon gör det på. Är hon lekfull så gör jag inget speciellt, men ser hon grinig ut samtidigt och riktigt naffsar på riktigt då blir det stryk. Nafsar hon så nafsar jag :devil:
 
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

Vad gör ni när hästar som ni hanterar håller på och nafsar? Smäller ni till dem eller hur gör ni?
Min häst nafsar absolut inte i luften (det skulle han få betala dyrt för! :devil:) men ibland (ofta när mina kompisar varit med mig i stallet, konstigt nog:) ) har det hänt att min häst nafsat lite på skoj när man hållt på, vid mulen- klappat eller borstat. När jag märker att hans mule börjar komma på "villovägar" brukar jag göra så att jag tar tag i mulen på honom och håller fast den samtidigt som jag tillrättavisar honom, tills han slutar. Anser att det blir förvirrande för hästen om man först tar bort handen (som är objekt för hästens nafsande beteende) och därefter smäller till den (om man nu gör det).

Är det nån som håller med eller kör ni på nån annan taktik? Kul att veta :bump:
Ett litet tippps, pilla inte på mulen klappa den på huvudet i stället då ber du inte om att han ska "pilla" tillbaka. Naffsar han ändå ge EN snabb liten smäll på halsen, inte på mulen då är det lätt att han blir huvudskygg sen klappa och var den snälla kompisen igen.:rofl:
 
Sv: Hur behandlar ni nafsbeteende?

nej, det är ett bra tips. :) men min häst har en tendens att dra upp huvudet för att kunna lukta på mattes händer ibland, och när han gör det så kan han passa på att se om mina fingrar verkligen inte är förklädda minimorötter. ;) men man ska nog hålla händerna över mul-nivån för att inte fresta honom i onödan. :P
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp