Hur behålla det fina beteshullet

lis

Trådstartare
Mitt fbl är svår att hålla i vikt men under betet har hon varit mkt fin och är det fortfarande. Men nu är jag rädd att hon ska falla ur nu när jag stallar in henne. Under sommaren har hon gått på: ca 2kg krafftsport och 1kg krafft groov 125. 3dl betfor+1liter havre efter ridning. Hon får fri tillgång på hösilage.Analys på hösilaget är på gång men kommer ge henne fri tillgång. Behöver lite goda råd. Ska jag ge lika mkt som jag gett innan eller mer? Ska jag lägga till lucern i förebyggande syfte? Hon är som sagt mkt fin nu men det behövs inte mkt för att hon ska falla ur. Hur hade ni gjort?

Sv: Hur behålla det fina beteshullet

jag hade gett mer protein foder som lucern och du kan ge sojaolja oxå.

och som sagt fri tillgång till grovfoder.

finns ju proteinrikt foder som hippo breed eller hippo alfa som är bra.

jag hade gett mer protein foder som lucern och du kan ge sojaolja oxå.

och som sagt fri tillgång till grovfoder.

finns ju proteinrikt foder som hippo breed eller hippo alfa som är bra.

Men hur mkt extra protein kan jag ge henne utan att det blir skadligt?
Tänker främst på proteinförgiftning vilket kompisens häst råkade ut för när hon tagit in från betet bara över natten och gett lite mkt mat,och det vill jag inte råka ut för. Men även "vanliga"fodergallor är inte kul. Har fått för mej att det är proteinet som gör det:crazy:
Glömde skriva att hon får 2dl olja också.

Proteinförgiftning finns inget som heter. Sa verkligen veterinären det eller var det något din kompis hittade på ? exakt vilka symtom fick kompisens häst ? Gallor beropr på många olika orsaker, och detta får man ju ta då det kommer. Allt är inte proteinets fel, eller sällan orsakar protein något fel på hästen.

Proteinförgiftning finns inget som heter. Sa verkligen veterinären det eller var det något din kompis hittade på ? exakt vilka symtom fick kompisens häst ? Gallor beropr på många olika orsaker, och detta får man ju ta då det kommer. Allt är inte proteinets fel, eller sällan orsakar protein något fel på hästen.

Vet inte exakt vad det var som hände men från intag till 3timmar senare hästen hade 4 ben tjocka som stockar och kunde knappt gå. Hade bara lite feber. Vet inte om det var veterinär som sagt proteinförgiftning,men det var antagligen foder relaterat då det ända som hänt var att han stallats in för oväder och då fått krafft foder+lucernmix :confused:,men hästen var mkt bättre dagen efter:)

Det var snarare för att din vän vande in hästen för snabbt på fodret. Det ska man aldrig göra.

Du måste först ta reda på vad ditt hö innehåller, utan den vetskapen har du ingen aning om vad som behövs. Men fullblod kräver ofta mer protein än gemene häst. Protein som kommer från hö och lucern är inte skadligt men jag tror inte du behöver ge mer då du redan ger krafft 125.

Mitt fullblod fick också på bete i sommar, men gick inne om nätterna. Hon föll ur mot slutet. Hon fick 1kg Krafft Groov och ca 1kg betfor samt ca 2 kg hö under sommaren. Men som sagt sen föll hon ur pga att betet antagligen blev magert. Så började fodra på, som tur var så var det i samma veva som jag skulle åka ner till skolan igen (har jättebra värden på sitt hö) så gick fort att få upp henne. Och då har hon gått på 10kg hö, 1,5kg Groov + 1kg grund och ett ca 1kg betfor :laugh: Och nu ser hon jättefin ut i hullet. Jag tycker väldigt mkt om groov, den har jag använt mig mycket av. Lusern har tyvärr inte jag bra erfarnheter av men har hört att andra tycker så. Men det är väl individuellt.

Hde nog behållt samma foderstat som nu fast hängt in en hink lucern i boxen som den får äta av under natten, några kilo eller så mkt som den äter. Ju mer desto bättre till vissa hästar. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 501
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka