Hur bäst introducera kattunge för vuxen katt?

YorkWann

Trådstartare
En av mina kattungars nya ägare är lite orolig hur hon ska introducera den lilla nykomlingen för hennes hona, som inte är jätte förtjust i andra katter. (Hon bor i en stor etta så det finns inga rum att avgränsa) Jag tror iofs det kan gå bra, det är vuxna katter hennes hona inte gillar....

Ni som redan har katt och köpt en till, hur har ni introducerat den nya katten i er familj?

Sv: Hur bäst introducera kattunge för vuxen katt?

Vi har tre vuxna katter hemma, och när vi skulle introducera den lilla nya kattungen så satte vi buren mitt i hallen och öppnade kattbursluckan. Den lilla kom ut och nosade lite och vi ropade på de andra kissarna och de kom och nosade på den nya lilla. Den enda honan i familjen fräste lite, men sen gjorde hon inge mer.
Oftast, av mina egna erfarenheter, så brukar de oftast kunna gå bra att släppa en kattunge än att ta dit en helt ny vuxen katt eftertsom kattungen är langråg (oftast).
Jag tror de går bra. Håll bara koll på dem de första timmarna och efter några dagar kommer de nog vara bästisar...

Kattungar är sällan ett problem eftersom den inte utgör ett hot för den vuxna katten. Är däremot den vuxna katten en fegis och ungen är en tuffing kan det bli värre.
Jag har en hona som är en riktig fegis och när vi tog hem en honkattunge till henne och hannen (båda vuxna kastrerade) blev den äldre honan bara rädd, hon fräste så fort som ungen kom i närheten och ungen jagade henne jämt (skitkul tyckte väl den). Idag är "kattungen" 7 år gammal och dom har ganska nyligen kunna börja vara i samma rum men den yngre katten jagar fortfarande den äldre ibland:crazy:

Sen har jag en solskenshistoria också. En av mina rexar har alltid ogillat främmande katter, han fräser på utställningar och har flugit på mina föräldrars katter när vi försökt introducera dom för varandra. Men när han fick "sin" kattunge (en vildkattunge, hona) blev han kär och tog från första stund hand om henne:love:

Äh, vad jag vill säga är att med normala psykiskt sunda och stabila katter blir det sällan några problem när man introducerar kattungar;)

Nä, det är den vuxna som är tuffingen :) Jag är nästan övertygad om att det kommer gå bra också, men såklart sagt att skulle det mot all förmodan inte funka får hon ju givetvis lämna tillbaka katten till mig.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
198
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka