bettysmatte
Trådstartare
Efter att ha - utan särskilt mycket framgång - försökt torka hästens barfotaboots bredvid kaminen, fyllda med en massa tidningspapper, hittade jag en gammal skotork i våra gömmor. Det är en sådan enkel modell med två "plastklumpar" som man lägger i skorna. De blir inte jättevarma, och drar inte mycket ström heller. Men så är de ju inte supereffektiva heller. Har haft dem igång sedan kl 18-ish igår, och alternerat mellan bootsparen. Bootsen är inte torra, men absolut att det har hjälpt ändå för de är mer fuktiga än blöta i alla fall ! Nu funderar jag på att skaffa en skotork till, så att alla fyra boots kan torka samtidigt. Men min fundering är om det går att göra mer effektivt? I vanliga skor/stövlar hamnar ju klumpen lite längre in/längre ner och värmen "stängs in" på ett bättre sätt, tänker jag. Bootsens öppning är vid, och jag tänker att mycket att värmen "smiter ut". En tanke är att ta papperspåsar - typ sådana man har till organiskt avfall - och sätta bootsen i. Jag tänker att man då stänger in värmen på ett bättre sätt, samtidigt som papperspåsen tillåter att fukt kan smita ut. Skulle det kunna vara farligt på något vis ? Jag tar gärna emot andra fiffiga förslag på hur jag kan få bootsen torra från dag till dag ! Just nu får de torka mellan ca kl 17-18 och 9, men från nästa vecka kommer jag att behöva sätta på dem redan vid kl 6. Men 12 timmar kommer de att få i alla fall! Jag har sett att det finns andra typer av skotorkar som man hänger på väggen och med slangar som man sätter ner i skorna. Men jag är lite rädd för att dessa blir för varma och kanske skadar materialet?