Hur bär man sig åt för at bli en jockey?

Sv: Hur bär man sig åt för at bli en jockey?

Ja, det är väl bara att köra på:angel: Vår lilla danska som jag trodde skulle bli tidig bara växer och växer. Hojta när Donna skall starta för det vill jag inte missa:laugh:

Extremt KL (men det har vi väl alltid här på Galopp??)

Lovar jag att jag ska göra! Donna växer också på ganska bra, mer än vad jag var rädd för.;)

Hästskötare?

Hej igen!
Har hört av mig till Pia Höiom, och jag ska få komma dit och hjälpa henne i stallet. Jag måste tacka så jättemycket för all hjälp! :rofl: Om jag råkar gå och bli lärling nu så är det ert fel. ;)

Och så har jag ytterligare en fråga, eller mer, ja, lite tips behöver jag.

Finns det något särskilt att tänka på när man hanterar hästar och arbetar i stallet, och hur gör man ett gott intryck. Hur i kan man bli lärling - hur lång tid måste man arbeta tills man har möjlighet att bli det? Jag tar emot all hjälp jag kan få.

/Med vänliga hälsningar Mockey.

Lägsta RIDvikt i amatörlöpningar är 60 kg - de kilo man har i lättnad.
Lättnad har man som kompensation för sin brist på erfarenhet och den sänks efterhand som man VINNER lopp. Du får räkna med att släpa en del bly,om du kommer få ritter.
Lärlingskontrakt kan du fråga Höiom om, nu du har foten inne.

Det viktigaste att ha, när man omgås (galopp)hästar är sunt förnuft och lugn. När man rider är mjuka händer och god balans alfa och omega.

Är det bra eller dåligt att väga så lite? Då innebär man väl en mindre störning för hästen, och blyvikter sitter ju fast och stadigt, till skillnad från en levande, rörlig människa? Och lärlingskontrakt - Höiom har redan en lärling. Är det bra eller dåligt för en tränare att ge en sådan som jag lärlingskontarkt? :grin:

/Mvh

Normalt sett föredrar man levande vikt.

I professionella lopp är lägsta ridvikten 52 kg - evt. lättnader.

Pia har ju en del araber med. De är ju lite mindre och gillar nog en lättare ryttare. Men oavsett om du sitter på en arab eller ett engelskt fullblod så har de temperament och reagerar blixtsnabbt. Pia har ju rätt många hästar så det är roligt att du får en chans att där.
När det gäller galopphästar i allmänhet har Nadja Bellander skrivit ett litet kompendium som är en bra intro för den som är intresserad av att rida just galopphästar. Där är stall, rid och tävlingsrutiner och annat beskrivet på ett enkelt sätt. Du kan beställa den direkt av henne.
Lycka till!

Tackar så mycket!
Bowman: Om du menar boken "Galopp - en sport för alla", har jag läst den ett x antal gånger. ;) Verkligen bra är den, precis som du säger. Mycket lätt att förstå.

har aldrig ridit riktigt temperamentsfulla hästar, tips? :laugh:

En sak till jag undrar över är om man kan bli lärling utan större ridvana. Jag har ridit lite då och då och galopperat enstaka gånger. Allt har jag klarat bra och så, men ändå? Kommer det att gå bra ändå?

Det kommer säkert gå bra för dig. Bara du tar det lugnt och inte försöker för mycket för fort.

Jag har inte ridit länge eller mycket. Men växte upp lite grand med galoppen då jag har en släkt som höll på mycket med just galopp när jag var i din ålder. Och det har hjälpt mig en del. Främst med kontakter. Galoppvärlden är rätt liten. Och samtidigt kan jag ännu se det lite ur nybörjarens synvinkel.

Det första träningstipset jag vill ge är att träna tygelfattningar hemma. Det kan ingen ridskola lära dig för det kan de inte. Sen rider du inte en galopphäst med lika mycket hjälper som du gör med en vanlig ridhäst. Gör du det kommer den att undra vad du sysslar med...

Sen tror jag tyvärr att jag kan lova att du kommer att störta några gånger. Kanske slå dig rejält med. Farten är hög när man rider och de första gångerna har man knappast någon kontroll över situationen. Du kommer att bli rädd av det och det kommer att ta en stund innan du vänjer dig och slappnar av. Du kommer att känna dig som en ryggsäck som är på väg att åka av. Och ju fler hästar du får rida desto fler av de hästarna kommer att vara friska och i en del fall för starka för dig.

Men låt dig inte skrämmas av det. Acceptera att du kommer att göra fel men ta lärdom av det. Våga fråga och lyssna på alla som vill hjälpa dig. Efter ett tag så vet och känner du vad som är rätt och vem som är vettig att lyssna på och tala med. Och du kommer att låta dig bli uppkastad på nästa häst och för nya friska erfarenheter...

Det är inte fel om du har tillgång till en ridskolehäst som du kan rida då och då med galoppsadel inomhus och träna sitsen, balansen och tygelfattningar med. Jag la en vecka på det för att bygga upp balans och styrka innan jag åkte upp till Täby och är glad för att jag gjorde det. Och då hade jag ändå ridit nästan enbart galopphästar i ett halvår...

Det är nu snart ett år sen jag blev uppkastad på en galopphäst för första gången. Och det är femton månader sen jag red för första gången på nära tjugo år. Idag har jag fått rida lite drygt åttio hästar. Alla med olika temperament och styrka. De flesta lugna och fina men även en del monster som jag bävar för att rida igen men vet att jag måste. Och jag har fått rida för sex olika tränare med olika syn på ridning, träning och träningsförhållanden. Jag har fört bok på alla hästar jag ridit och noterat vad jag klarat och inte klarat. Det har hjälpt mig mycket. Men jag känner mig fortfarande som en nybörjare varje gång jag blir uppkastad på en ny häst...

Men en viktig sak. Gör det inte för seriöst. Tänk på att ha roligt med!

Kul! Pia är jättebra att ha att göra med.

Gör ditt bästa, lyssna, fråga och jobba på så kommer det att gå bra. Visa att du är intresserad och tänk!!:angel:

När jag började rida galoppörer var jag så liten att jag inte nådde upp till hyllan med frallorna på stallfiket och jag har överlevt.:p Jag tror jag vägde 38 kg - men det gick bra i alla fall. Som dom säger på utrikiska: "I can ride as fast as they can run";).

Hej!
Har hört att det går bra för dig hos Pia och att du tar dig dit och hem själv. Det visar att du har ett stort intresse och vill lägga ner den tid som krävs. Starkt jobbat!
Ta nu gärna chansen att knyta kontakt och prova hos andra tränare med!
Lycka till!
Mvh. Bowman

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka