Hur bär man sig åt för at bli en jockey?

R

Raderad medlem 111022

Hej! Jag är ny här på Bukefalos, och den första fråga jag vill ha svar på är hur man blir jockey. Jag vet att jag har perfekta förutsättningar:

* Jag har den typ av ämnesomsättning som praktiskt taget hindrar mig från att gå upp i vikt, en riktig smal och kort människa är jag. (Min mor är av medellängd men väger knappt 50 kilo!). Jag är 149 centimeter lång och väger 31 kilo.
* Mycket modig, handlingskraftig och tuff är jag, om jag får säga det sjäv. (Fast folk har sagt det till mig också.) :p
* Jag har nått minimiåldern för att delta i lopp, 15 år.
* Jag har läst på hur mycket som helst om detta, och vet att det är krävande och kräver en del träning.
* Jag riktigt känner att detta är sporten för mig! Jag längtar efter farten och all action!
* Ponnygalopp är inte att tänka på, jag vill syssla med detta seriöst.

Så nu kommer vi till frågan - vart ska jag vända mig? Jag bor utanför Varberg, åt Väröbacka. Jag vet inte hur jag ska kunna ta första steget och ta kontakt med en galopptränare.

Tack på förhand. :rofl:

Sv: Hur bär man sig åt för at bli en jockey?

Finns det någon tränare som läser detta och kan ta sig an mig som lärling (som bor runt Varberg, Kungsbacka, Göteborg eller Halmstad (Halland) blir jag överlycklig. Resten sköter jag själv.

Du behöver en bra kontakt med en tränare som är intresserad av att lära upp dig. Och du får räkna med att jobba dig fram. Mocka, rykta, träcka hästar inte bara rida...
En bra början är att gå en prova på galopp kurs på Strömsholm så du lär dig grunderna inom galoppen. Det är skillnad på att rida galopphästar jämfört med ridhästar. Och att vara bra på engelska och spanska är inte fel. Närmaste galopptränare är Glenn Johansson i Veddige och Pia Höiom i Åsa. Själv bor jag tidvis i Tvååker men är oftast på Täby numera. Jag är dock inte tränare men känner några.
Hör av dig till mig här på Buke så skall jag försöka hjälpa dig...
Mvh. Bowman

Förtydligande.

Johansson har inte rätt att utbilda lärlingar, vilket Höiom har. Hederud i Kungsbacka har också den rätten, men har inte lika många hästar som Höiom.
Vill du känna dig för som amatörryttare först, är Johansson en möjlighet, men det finns flera andra.

Creetown har rätt i sak men med tanke på din ålder och var du bor är nog bara Glenn eller Pia de realistiska möjligheterna för dig. Glenn kan du i princip cykla till. Du känner nog hans barn med. Och han har gott om hästar. Men du lär behöva egen sadel och träns om du får chansen att rida hos honom.
Pia bor norr om Åsa vilket är längre bort och det betyder lite bussbyten. Men det är gångavstånd från bussen. Hennes verksamhet är proffesionellare vilket kan göra det svårare att få en chans att rida...
De andra tränarna har för få hästar. Jag skulle själv ridit för Christer om han haft hästar. Men han hjälpte mig med kontakter. Jag började rida Glenn's hästar vilket jag lärde mig mycket på. Sen var det lättare att hitta andra tränare och hästar att rida...

Förtydligande.

Höioms verksamhet är inte "professionellare". Den är professionell. Höiom är professionell tränare. Johansson är amatörtränare.
Om du med jockey menar professionell jockey, måste du vara hos en professionell tränare med rätt att utbilda lärlingar för att få lärlingskontrakt. Om du menar amatörryttare går det utmärkt att vara hos en amatörtränare.

Tack!

Tack för alla svar! Självklart är jag medveten om att ett yrke som jockey är en del slit och mycket mer än att rida. Och ja, när jag menar jockey syftar jag på antingen proffsjockey och amatörjockey. Jag tror att det kan vara en god idé att börja som amatör, för att sedan "fortbilda" sig till professionell jockey. Så det är nog amatörjockey som jag vill börja med. Och jag är väldigt övertygad om att jobbet är någonting för mig.

Och det här med tränare. Att det finns en tränare så nära som i Veddige, gör mig väldigt positivt överraskad! För bussbyten, skjuts och annat krångel, gör det hela bara svårare. Nu kommer vi till hur jag ska ta kontakt med denna tränare. Har någon av er uppgifter om honom/känner honom? Jag tar emot alla tips jag kan få! Hur får man en tränare att ta sig an en person som lärling? Har någon av er erfarenheter av detta, redan gått igenom det förut?

Tack. :crazy:

Precis...
Men Pia tränar sina hästar på morgonen och Glenn sina på kvällen. Bor man i Halland och går i skolan fortfarande kan det vara lättare att börja rida hos någon som tränar sina hästar på kvällar och helger. Och sen när man känner tiden är mogen försöka ta steget till att rida som lärling hos en professionell tränare på Täby eller Jägersro. Men prata med både Pia och Glenn. I bästa fall på får du en chans att rida hos bägge. Och fler hästar att rida. Det ena utesluter inte det andra så länge man är ung nog och framåt. Det svåraste i början är att hitta någon att rida för...

Okej. Jag ska försöka, och oja, att hitta någon att rida för verkar vara minst sagt svårt. Fast Glenn verkar passa bäst eftersom han bor nära och rider på kvällar. Har någon hans mailadress eller telefonnummer? Jag är lite blyg och föredrar att presentera mig ordentligt i skrift! ;)

Tack.

Johansson, Glenn Amatörryttare

Telefon
Mobil: 070-254 34 21
E-post
glenn.johansson@hotmail.com
Lägsta ridvikt: 60

Som tränare till hästarna står Christina Hillman

Kopierat från galoppinfo

Senast ändrad:

En annan amatörtränare i Halland är Mari Falker-Norin fast jag har ingen aning om Hallands geografi och hur det är att ta sig till henne. Hon är här på Buke ibland och väldigt trevlig.:D

Mmm...
Var nere och tittade in hos Marie i höstas innan hon blev skadad. Var lite aktuellt att rida för henne nere på Plönninge. Hon har ungefär samma träningsförhållande som Glenn har. Skog och paddock men ingen egen bana. Men efter olyckan har det varit tyst och det sista jag hörde var att alla hästarna var till salu...
Det är lite svårare att åka till Heberg om man bor norr om Varberg med. Då är det lite bättre att försöka hos de andra Kungsbacka tränarna...

Tack åter igen för all information! Men Cutty nämnde någonting om lägsta ridvikt 60. Betyder det att inte jag kan rida där? Jag väger ungefär hälften av det där. :S

Mmm...
Var nere och tittade in hos Marie i höstas innan hon blev skadad. Var lite aktuellt att rida för henne nere på Plönninge. Hon har ungefär samma träningsförhållande som Glenn har. Skog och paddock men ingen egen bana. Men efter olyckan har det varit tyst och det sista jag hörde var att alla hästarna var till salu...
Det är lite svårare att åka till Heberg om man bor norr om Varberg med. Då är det lite bättre att försöka hos de andra Kungsbacka tränarna...

Nu är jag på g igen:D. Totte står på Jägers, småtjejerna växer till sig och Dansken cantras för fullt. Längtar tills vi har hästar till start igen:bump:

Härligt att höra!! Min Donna har börjat cantra här hemma nu och jag har lurat in grannen i frestelsen så hon rider Skutt som förhäst och älskar henne.:love:

Snart blir det Jägers för tjejerna!:D

Kul! Donna verkar vara en duktig tjej:) Blir det start till hösten eller?

Nu är jag på g igen:D. Totte står på Jägers, småtjejerna växer till sig och Dansken cantras för fullt. Längtar tills vi har hästar till start igen:bump:

Vad roligt! Lät så ledsamt när jag hörde något om att hästarna skulle vara till salu. Förstår att det har varit en tuff period. Försökte nå dig några gånger efter olyckan men fick inte någon kontakt med dig. Hoppas det går lugnare till i fortsättningen!

Tittar kanske ner en sväng nu när jag är lite mer hemma igen. Är för stunden uppe i Mellerud och rider. Om det blir upp till Stockholm och Täby igen beror lite på jobb. Hoppas annars få vara kvar hemma på västkusten! Fast så länge jag kan välja så är jag där det finns hästar att rida...
;)

Äh, första tvåårsloppet går väl i juni? Skämt åsido så siktar jag på att starta så fort som möjligt. Ska kolla hennes tänder igen - hon går och slänger lite med huvudet och det är bättre att kolla en gång för mycket - sen blir det Jägers. Måste bara betala licens, "serviceavgift":eek: och stallet först....

Lika bra att smida medan järnet är varmt, motgångarna kommer av sig själv och det är bara att träna på så mycket man kan till dess.:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka