Hur bantar ni era katter??

P

persika

Jag har bantat min katt sen 2:a januari i år... Hon har gått ner drygt 2 kg (vägde 7 kg innan) men har pendlat en hel del... En normal bondkatt ska ju väga 4 har jag hört, men hon går inte ner mer, trots att hon äter veterinärens speciella bantarfoder :mad: Trodde inte att det skulle vara så här svårt!

Hon får gå ut hur ofta hon vill men hon är en typisk "soffliggar-katt" som bara vill vara inne hela tiden. Är väl ute max 2-3 timmar om dagen.

Hur bantar ni era katter, har ni några bra tips??

Sv: Hur bantar ni era katter??

Min äldsta katt gick ned mycket i vikt (nu väger han lite över sex kg) iomed att han fick börja gå ut. Då rörde han sig mycket mer, som revirägare måste man ju patrullera :smirk:
Han har vart uppe i åtta kg cirka -men då var det illa, det var djup snö så han ville inte gå ut, vilket fick den följden att han bara åt och sov och var irriterad på kattungen (som nu snart är två år).
Jag har aldrig bytt mat eller minskat på mat, det är omöjligt då man har tre katter, det går inte att bara mata en och inte de andra.

Nu är det dåvarande kattungen nuvarande latmasken och fläskisen (:love: ) som väger för mycket, den äldsta väger som sagt ca 6,5 kg men han är inte tjock, han är en stor kraftig katt som ser normal ut i hullet -lika mycket väger den andra katten och han ser tjock ut.
Han hade en period då han var ute mycket men höll samtidigt ett gott hull. Sedan var han försvunnen ganska precis en vecka (instängd i ett garage) och efter det vill han dels inte gå ut och han äter som om maten snart försvinner.
Till sommaren ska jag ut till stugan och jag funderar på att bygga en rastgård av något slag och ha honom i, för lös ute bland björn, räv och Lo får ha inte vara. Nackdelen är att då ligger han väl bara och jäser i solen istället för inne... så egentligen skulle han få löpa fritt på nya marker.
Vi får se.

Hull på en katt går absolut inte att avgöra på en siffra. En huskatt kan väga det mesta mellan 2 och 8 kilo utan att vara väldigt extrem.
Precis som andra djur ska katten vara fast i hullet, man ska känna revbenen utan att de sticker ut och ger ett utmärglat intryck.
Jag har provat alla bantningsfoder som finns, med resultat att jag fortfarande haft en smått överviktig med väldigt hungrig katt. Vändningen kom när vi bytte till burkmat (Mjau, inte små feta pastejer utan protein). Nu får han normala portioner mat tre-fyra gånger om dagen, och går ner i vikt i lagom fart (han har varit i rätt hull men gått upp när han stulit av mammakatts feta mat som hon behövde ha fri tillgång till under slutet av dräktigheten).

Alltså: ge burkmat.

Min katt vill helst inte gå ut, hon är vad jag förstått ingen "revir-patrullerande" katt - utan i så fall en "fönstertittare" :angel: så när hon går ut rör hon förmodligen inte på sig så mkt. Min andra katt :love: väger mer än min feta katt, men är dock mer slank och "graciös", men det beror nog på att han har mer muskler - vilket väger mer än fett.

Så fet-katten skulle nog behöva bygga mer muskler för att komma i form - men tyvärr går det ju inte att styrketräna en katt :crazy: En bra lösning är kanske att försöka få henne att klättra mer i träd...

Sassy skrev:
Hull på en katt går absolut inte att avgöra på en siffra. En huskatt kan väga det mesta mellan 2 och 8 kilo utan att vara väldigt extrem.
Precis som andra djur ska katten vara fast i hullet, man ska känna revbenen utan att de sticker ut och ger ett utmärglat intryck.
Jag har provat alla bantningsfoder som finns, med resultat att jag fortfarande haft en smått överviktig med väldigt hungrig katt. Vändningen kom när vi bytte till burkmat (Mjau, inte små feta pastejer utan protein). Nu får han normala portioner mat tre-fyra gånger om dagen, och går ner i vikt i lagom fart (han har varit i rätt hull men gått upp när han stulit av mammakatts feta mat som hon behövde ha fri tillgång till under slutet av dräktigheten).

Min katt väger 5 kg och hon är FET! Hon har världens hängmage, plus att om man griper tag i skinnet är det värsta slappt och med mkt underhull = ej fast hull. Burkmaten kanske jag ska testa när bantarfodret tagit slut. Tack för tipset!

Katters skinn ÄR slappt, det ska det vara. Hängmage kan även en normalviktig katt ha, det beror mer på gener än på vikt. Men om du inte kan känna revbenen är det absolut dags för en bantning, övervikt medför ju många risker. Ofta blir de mer aktiva när de blivit av med den värsta bördan att släpa på, även om många katter är födda soffpotatisar.

Jag håller på med lightmat till mina katter och en portionspåse blötmat på kvällen + att jag och sambon busar med dem varje dag. Storkatten har faktiskt blivit mer glad och busig nu, lillkatten är som vanligt. Har haft denna "diet" i ca ett år.

Jag har hört/läst någonstans att det inte går på ett kick att banta katter, och att det kan vara farligt med (rätta mig gärna om jag har fel!) snabbantning.

Ut och gå!

Eftersom ni bor dær katten kan gå ut, så testa att locka med henne
på små promenader. Gå inte en lång tur, det ær inte bra att hon vænjer sig vid att gå långt hemifrån, om hon nu skulle få lust med det
då hon blir smalare.
Jag brukar ge ett par droppar flytande omega 3 fiskolja i bløtmaten, det blir dom pigga av. B-vitamintillskott ær också toppen.
Alla katter jag haft, från ladugårdskatterna jag væxte upp med till den spralliga Skogis-korsning jag har nu har gillat att følja med på
promenader, men inte att gå speciellt fort!! Och hittar dom något
spænnande, eller træffar fræmmande så får man vackert vænta.

Sassy skrev:

Om man redan gör det då :crazy:
Använder också Mjaus mat men i mitt kattbestånd har jag en katt som äter litegranna, en smakis, sen går han ifrån och tvättar sig en stund och fortsätter sedan äta. Jag har en katt som äter sig mätt och sen är det bra (den lilla), och en slasktratt som svullar i sig de andras lämnade portioner också.

Maddis skrev:
Jag har hört/läst någonstans att det inte går på ett kick att banta katter, och att det kan vara farligt med (rätta mig gärna om jag har fel!) snabbantning.

jag har hört liknande. läst en hel del kattböcker och pratat med veterinärer, som säger att a) det är skadligt för njurarna på både katt och hund att snabb banta/hård banta. sen vidare att det inte finns några vetenskapliga bevis för att katter påverkas särskilt negativt av övervikt.

Nu pratar jag inte guiness rekord bok övervikt - självklart måste det ju finnas nån gräns nånstans när det går till extrem, men enligt dessa källor så har det aldrig bevisats efter forskning att lite övervikt är särskilt skadligt/påverkar katten.

ni får även rätta mig om mina källor varit ute och cyklat. är flera stycken som sagt, så därför har jag dock tagit det till mig hittills....

Jag tycker lite valkar är helt okej så länge inte katten är hindrad i sitt dagliga liv pga vikten. Min tjocke katt hoppar inte så högt, han är den enda som inte hoppar upp på bänkar och ska han upp på bord så hoppar han upp soffa -> Bord eller Köksstol -> Bord, men så gjorde han när han var smalare också!

Man ger dem mat övervakat, och tillåter inte den tjocka att äta mer än den ska. Min skulle också vara fet som en gris om han fick chansen att äta av honans mat. Det får han inte, vill han inte ha sin burkmat får han vara utan. Även en för våra ögon måttlig övervikt är en betydligt ökad risk för tex diabetes och njurproblem. Det är inte en estetisk fråga utan ett hälsoprobelm, när diabetesen väl har kommit är det ju redan försent.

Snabbbantning är farligt, ja. Övervikt är också farligt. Det finns en orsak till att tex diabetes har ökat kraftigt bland våra husdjur samtidigt som deras viktproblem har ökat.

Funderar över om du inte bantat ner kissen lite väl snabbt? 2 kg är ju inte mycket men procentuellt sett är det multum för en kisse och det är på kort tid...

Ja, snabb-bantning är väl inte bra. Men det är så att min kisse inte har gått ner så mkt... Hon väger 6 kg (skrev 5 kg förut, men det var fel).

Vi ger henne speciellt bantarfoder från veterinären, men det funkar inte. Det skulle iofs ta ett par månader att få katten smal, men hon har pendlat drygt 1 kg varje vecka - beroende på hur konsekventa vi varit med bantarfodret. Hon får nämligen inte äta den andra kattens vanliga mat ;)

Innan vi började sätta henne på diet var hon som besatt av mat - åt hela tiden i stort sett! Jag har börjat tvivla på att hon kan bli så smal och fin som hon var när hon var ung, nu är hon 9 år. :crazy:

Om katten inte äter burkmat och den metoden därmed är utesluten kan du prova Hill's nya torrfoder för diabetiska katter och feta katter. Det innehåller väldigt mycket protein och endast lite kolhydrater och de flesta katter svarar bättre på proteinrik och kolhydratfattig mat än den "klassiska" fiberrika bantarmaten. Hill's m/d heter det.

Vi har Hill's Prescription r/d. Är den sämre menar du??

Jag menar att Hill's m/d kan vara ett bättre alternativ om hon inte svarar på r/d som är fiberrik mat (eller hur?).

Jag har ingen aning vad som är skillnaden :angel: men visst kan det mkt väl vara så :idea:

Alltså, min katt har "slappt skinn" och hängmage, och visst väger katten sina modiga kilon. Men det är ett stort exemplar, och som inte äter särskilt mycket (såvida han inte har ett större skafferi än vi fattar utomhus).

Men det där med magen, så har han sett ut i alla år. Är 11 i år, korsning norsk skog och antar norsk huskatt eller vad det är dom har på andra sidan gränsen. Bara att "låta det vara" och glädjas åt sin livsglade buse?

Liknande trådar

Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
1 023
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
792
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama