Hur bantar ni era katter??

Sv: Hur bantar ni era katter??

Min 10-åriga katt har bantats från 9kg till 5,5 på ett års tid mha två mål om dagen av Specifics bantningsmat blandat med en liten dos Friskies blötmat. Han hade rätt mycket döskinn under magen fram tills i julas. Nu har han nästan inget kvar av det. Det började försvinna när han orkade vara mer aktiv och röjde runt och lekte istället för att bara sova och tigga mat.

Nu är problemet bara hur jag ska få hejd på viktminskningen. Den rasade iväg snabbt när han började jogga runt i lägenheten och också busa med kompiskattan. Han är numera den slankaste norska skogkatt jag sett... :crazy: Det blir nog till att börja ge honom också av Royal-maten som kattan får.

En normal bondkatt ska ju väga 4 har jag hört
Jag har två bondkatter, den enda väger 2½kg och hon är helt "normal", den andra katten han väger nu 7kg och är lite överviktig men äter för tillfället kortison (gick upp ännu lite till i början men har gått ner det igen och kommer nog gå ner mer nu när han börjar vara friskare igen och orkar röra på sej mer.) Han bör ändå väga minst 6kg skulle jag tro för att hålla sej inom det som är "normalt" för honom. Så en "normal" bondkatt kan ha stora variationer i sin vikt utan att för den sakens skull vara undernärd eller överviktig.

Är de överviktiga så tror jag helt klart på en långsam bantning så deras kroppar hänger med. Om man jämför kattens vikt med en människa och den väger 70 (din vägde väl 7?) och på under två månader går ner till 50 (som din, 5) det är Väldigt mycket på kort tid (20 kilo för en människa.) Även om den "bara" gått ner 1kilo under den tiden (som du ändrade det till?) är det mycket för en katt i förhållande till vad den väger (10 kilo på en människa.) Sedan vet jag inte om man kan jämföra riktigt så för att det ska vara helt och riktigt, men så har jag tänkt för att hålla koll på min stora kisses vikt när han ökat och minskat i vikt! Hellre långsamt och att de håller sej kvar på den vikten de kommer till än att gå upp och ner och vara hungrig och orolig.

Vi hade ännu en katt förr som var lite överviktig, eller mycket överviktig om man skulle ha ställt ut henne (rexkatt.) Hon blev så orolig när hon fick mat på vissa tider så hon åt och åt och kräktes upp det direkt igen, det funkade inte, med "bantarmat" behövde hon dubbla potioner för att bli mätt och inte vara orolig, så vi gav upp med henne och lät henne ha lite "trivselhull", hon mådde ändå mycket bättre så i längden!

Jag har två kattkillar, devon rex. En som är rejält överviktig och en som är normal/tendens till smal. Kan jag ge Hill´s bantningsfoder till båda trots att den ena tenderar till att vara smal?

Om det är det proteinrika, kolhydratfattiga fodret du avser så ja. Det kan du ge till båda katterna utan problem.

Liknande trådar

Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
1 023
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
792
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama