Hur avvecklar man ett hästföretag?

Silverkedjan

Trådstartare
Jag har en enskild firma (stuteri och konsulterande läkarverksamhet, det senare dock aldrig utnyttjat då jag bara jobbat för skattad lön) kopplat till ett jordbruk. Gården är såld och jag arrenderar mark till hästarna istället. I firman finns ett ackumulerat underskott på flera miljoner men inga skulder. (lånen som är kvar står på mig som privatperson och är blygsamma i sammanhanget) Ex-maken ska på något sätt använda halva underskottet till sin avknoppade firma som driver jordbruk (vi får fortfarande tex in EU-bidrag den vägen och har vi hingsthållning kvar får de inkomsterna gå via honom) och helt annan verksamhet.

Själv planerar jag att på några år gå från över 20 produktiva hästar till hobbynivå. Medan barnen är små ska jag bara behålla färre än tio hästar för eget bruk (några föl på tillväxt för senare avel och några gamla trotjänare).

Att sälja hästarna är ju inte problemet och underskottet gör att jag behöver inte vinstskatta för detta.

Men hur blir jag av med "företagandet"? Ska jag köpa ut hästarna av mig själv? Hur momsar man då?

Mitt mål är att bli en fri människa och inte behöva ha mer med förhatliga papper att göra än att sätta ett kryss i deklarationen.

Hur många hästar får man ha för eget bruk som hobby om man inte har inkomster på dem?

Är mina gamla hästar (16, 20, 24) "avskrivna" och kan lyftas ut på något smidigt sätt?

Vi har i alla år kört hela verksamheten vitt. (hehe, inte undra på att det inte gått runt ;) )

Dessutom ser jag fram emot en sjuhelvetes reavinstskatt på gårdsförsäljningen :mad: :( Vi köpte för 1,6 milj och sålde för 2,8 miljoner - däremellan var gården påkostad närmare 3 miljoner men det får man ju inte dra av i ett jordbruk vad jag har förstått. (På bostadshusen är det lagt massor med eget arbete men inte så mkt pengar, pengarna är nedgrävda i marken och hästanläggningen)

Tips ?!! :o :bow:

Sv: Hur avvecklar man ett hästföretag?

Oj, vilken fråga!
Det där tar det ju flera veckor att svara på.

Men några grundregler.
För att "Bli av" med företaget så måste det "Läggas ned".
Det betyder att det antingen måste ligga passivt eller avregistreras.
Om det är passivt eller avregistrerat så går det INTE att köra någon verksamhet i det _alls_.

Avdrag för pengar som man har plöjt ned i Gården, de får man ju dra av för det är bara bostadshuset som är undantaget från det.

Jag tror inte att er konstruktion kommer att fungera.

Du verkar veta ungefär hur ditt hästeri skall se ut när det är "justerat" vilket är bra.

Nu utgår vi från att vi är i tiden för ditt nya hästeri för att se om vi kan betrakta det som en hobby och ej som näringsverksamhet.

-Med avseende på antal hästar i hästeriet så ser det klart ut som hobby även om de kanske är en tio st, du är ju heltidsarbetande.
Se bara till att det inte kommer in pengar på dem.

-Arrendera lite bete som privatperson är naturligtvis en kostnad för
att du skall kunna utöva din hobby.

-EU-bidrag för marken du arrenderar skall du försöka undvika, men de betalas ut till dig som person. (Man kan i värsta fall glömma att posta ansökan i tid så är det löst). Nej, att du får EU-bidrag för något åtagande binder dig inte att driva näringsverksamhet. Däremot kan det vara så att du förbundit dig till ett femårigt åtagande, och då gäller det oavsett om du söker årsersättningen eller ej. Lika bra att söka ersättningen alltså.

Hur komma dit?

-Hur mycket alla hästar värda i bokföringen ( jämför med upparbetat underskott)?

-Man köper hästen av sin enkilda firma för (åtminstonde) bokfört värde + 25 % moms. ( Så det blir en del moms intäkter)

- Helt avskrivna hästar är ju lätt att föra över.

- Ta med senaste bokslut, bokföring samt lager&inventarielista nästa gång du kommer förbi.

Inte_Ung skrev:
Oj, vilken fråga!
Det där tar det ju flera veckor att svara på.

Men några grundregler.
För att "Bli av" med företaget så måste det "Läggas ned".
Det betyder att det antingen måste ligga passivt eller avregistreras.
Om det är passivt eller avregistrerat så går det INTE att köra någon verksamhet i det _alls_.

Avdrag för pengar som man har plöjt ned i Gården, de får man ju dra av för det är bara bostadshuset som är undantaget från det.

Jag tror inte att er konstruktion kommer att fungera.

Men jag ska inte köra någon verksamhet alls. Bara låta mina egna hästar växa upp resp åldras.

Exmaken har startat ett nytt företag som han på något sätt kunde flytta över sin giftorätt i mitt underskott i till. Jag har inget med hans företagande att göra och mitt företag ska läggas ned helt.

Avdrag för gårdsrenoveringar får man inte göra har jag fått höra ? Inte mot reavinstskatten - bara varje år mot ev vinst i företagadet?

Men varför ska du köpa ut hästarna privat?? Det ÄR ju nästan privat att ha dom i enskild firma, + att du får dra momsen på utgifterna..Det är ju många som har hästar i enskilda firmor, utan för dens skull "bedriva verksamhet"

martha...absolut ingen expert...har en revisor till ALLT :rofl:

nygammal skrev:
Se bara till att det inte kommer in pengar på dem.
.

Det lär inte bli så svårt :D

nygammal skrev:
-EU-bidrag för marken du arrenderar skall du försöka undvika, men de betalas ut till dig som person.

Vi får bidraget bara i år och då är ju firman kvar. Fast exmaken tar det i sitt företag i stället. Framöver tar markägaren EU-bidraget och jag får på så sätt endast symboliskt arrende eftersom jag sköter marken enligt EU-villkoren.

nygammal skrev:
-Hur mycket alla hästar värda i bokföringen ( jämför med upparbetat underskott)?

Underskottet är absolut större.

nygammal skrev:
- Helt avskrivna hästar är ju lätt att föra över.

Har aldrig skrivit av någon häst :o När/hur kan man göra det? De står i tämligen reella belopp i företaget tills de säljs eller slaktas, även de som är över 20. Ska jag kanske minska lagervärdet på dem drastiskt de sista åren firman är kvar för att sedan ha dem avskrivna när den avslutas?

nygammal skrev:
- Ta med senaste bokslut, bokföring samt lager&inventarielista nästa gång du kommer förbi.

:o :bow: Det är en hel hylla - just nu kvar hos skattemyndigheterna som som vanligt granskar allt och undrar saker som i vilket rum telefonen står :confused:

Tim (längtar efter "krysset")

martha skrev:
Men varför ska du köpa ut hästarna privat?? Det ÄR ju nästan privat att ha dom i enskild firma, + att du får dra momsen på utgifterna..Det är ju många som har hästar i enskilda firmor, utan för dens skull "bedriva verksamhet"

martha...absolut ingen expert...har en revisor till ALLT :rofl:

Jag har också revisor till "allt". Kostar ett par månadslöner :p

Jag är ute efter friheten att slippa komma ihåg alla f-e kvitton och ha deklarations/momsångest. Jag skiter i om det är lönsamt att ha dem i firma - jag vill ha ett LIV :eek:

Silverkedjan skrev:
Har aldrig skrivit av någon häst :o När/hur kan man göra det? De står i tämligen reella belopp i företaget tills de säljs eller slaktas, även de som är över 20. Ska jag kanske minska lagervärdet på dem drastiskt de sista åren firman är kvar för att sedan ha dem avskrivna när den avslutas?

Hästar som finns som "lager" (valacker & saluhästar) gör "man" inte
årlig avskrivning på. Däremot på hästar som står som inventarier (hingst & aktiva ston). De inventarierhästarna skrivs av på fem år lämpligtvis.
Hästar i lager kan man (som andra lager-grunkor) alltid göra en omvärdering på om det finns anledning och justera värdet upp eller ned. (Finns en del regler hur man förväntas bete sig här)

Det här verkar vara rätt svårt så vi löser det knappast på forumet är jag rädd. Jag hoppas du har en bra skatekonsult att diskutera med. De flesta av oss här är ju glada amatörer som ger råd av varierande kvalitet. ;)

Först så förstår jag inte varför du vill avveckla företaget. Även om du inte kommer att driva verksamhet på många år så är dina underskott som du har värda mycket om du återigen kommer att driva något slags företag.

Om du ändå avecklar får du ta upp 70% av den kvarstående förlusten som underskott av kapital. Detta underskottsavdrag får fördelas under 3 år. Du förlorar alltså en stor del av värdet på dina förlustavdrag.

Med tanke på att du verkar ha kvar avelshästar och föl på tillväxt så bör du faktiskt fortsätta skatta som näringsverksamhet.

Det verkar som om Tim har alla hästar som lager och det är det rätta sättet enligt mig.

Det står tydligt i lagstiftningen att djur i lantbruk alltid skall anses vara lager.

Jag håller med dig TomasN.

Tim! Det borde vara betydligt mer lönsamt för dig att driva den verksamhet du har kvar som företag. I alla fall så länge du har avelsston och föl/unghästar på tillväxt kvar. Förutom det Tomas skrev ovan borde bara momsen du kan dra av vara värd en hel del. Det gäller ju foder, medicin, veterinärvård, hovslagare mm mm. Om du har en bra, egen revisor, ska det ju räcka med att du sparar dina kvitton om du nu inte vill sköta bokföringen själv.

TomasN skrev:
Det verkar som om Tim har alla hästar som lager och det är det rätta sättet enligt mig.

Det står tydligt i lagstiftningen att djur i lantbruk alltid skall anses vara lager.
Jag använde i många år revisionsbyrån Ernest & Young, de är Svenska experter på just Hästar och skatter.
De har t.o.m. skrivit en bok om just det.

De satte avelsston och hingstar som inventarier, ty de blir förbrukade för varje år som man använder dem.
Och så unghästar och ridhästar som lager.
Skillnaden mot kor är att kor alltid är en vara i form av blivande kött, så de räknas därför alltid som något sorts lager.
Det går inte att skriva av en ko, men däremot ett gammalt avelssto.

Lantbrukets djur är de som producerar mat.
Hästar räknas som "sportartiklar".
Det är samma regler som gör att Distriktsveterinärer får kobidrag medan hästägare betalar själva och att kor går före hästar.

Det heter "Lantbrukets djur och hästar" ty hästar räknas för sig.

Inte_Ung skrev:
Jag använde i många år revisionsbyrån Ernest & Young, de är Svenska experter på just Hästar och skatter.
De har t.o.m. skrivit en bok om just det..

Ja de är säkert experter på hästverksamhet men de verkar inte vara experter på jordbruk. faktum är att djur av samma slag kan värderas olika beroende på om de ingår i ett jordbruk eller inte.

Inte_Ung skrev:
De satte avelsston och hingstar som inventarier, ty de blir förbrukade för varje år som man använder dem.
Och så unghästar och ridhästar som lager.
Skillnaden mot kor är att kor alltid är en vara i form av blivande kött, så de räknas därför alltid som något sorts lager.
Det går inte att skriva av en ko, men däremot ett gammalt avelssto.
.

Kor är inte alls bara kommande kött. En mjölkko tex borde vara ett inventarie eftersom kon så att säga förbukas när hon producerar mjölk. Sen finns det givetvis avelskor precis som det finns avelshästar. Så någon avgörande skillnad skattemässigt mellan hästar och kor ser jag inte här.

Inte_Ung skrev:
Lantbrukets djur är de som producerar mat.
Hästar räknas som "sportartiklar".
Det är samma regler som gör att Distriktsveterinärer får kobidrag medan hästägare betalar själva och att kor går före hästar.

Det heter "Lantbrukets djur och hästar" ty hästar räknas för sig.

Var i lagstiftninge eller förarbeten står detta?

Läs tex http://skatteverket.se/rattsinfo/redovisningsfragor/aktuell_info/info200303.html

Särskilt stycket
- Djur i jordbruk
Avgörande för vad som avses med djur i jordbruk är enligt förarbetena till aktuell skattelagstiftning om verksamheten bedrivs på fastighet som enligt fastighetssstaxeringslagen taxeras som lantbruksenhet.

Den definitionen säger inget om det är matproduktion eller inte.

Ja de är säkert experter på hästverksamhet men de verkar inte vara experter på jordbruk. faktum är att djur av samma slag kan värderas olika beroende på om de ingår i ett jordbruk eller inte.
Ja man kunde visst välja vilket som man ville.
För mig passade det bättre att se dem som sportartiklar.
Och då Silverkedjan inte kommer att ha något jordbruk, så är det väl som sportartiklar de måste ses?

TomasN skrev:

Det behöver inte vara fel att anse att alla ens djur är omsättningstillgångar men det är inte heller fel (är rätt) att betrakta &bokföra vissa av sina djur (vissa hästar) som anläggningstillgångar.

SFS 1995:1554 4 kap 1&2 paragrafen

De behöver ju inte vara sportartiklar heller. Bedriver du en avelsverksamhet som inte räknas till jordbruk är "per definition" (minns inte ens vart jag läst det men det var nog nåt allmänt rd från skattmasen kanske?) ston inventarier o unghästar lager.

Det var just det som Revisorn hänvisade till.
Och så sade han att "de väl närmast var att betrakta som sportartiklar".

Det var ju skönt att inte Ernest & Young har fel i detta fallet.

TomasN, du har rätt i att alla mina hästar står som lager.

Och jag vill inte ha något företag :mad: (det har jag aldrig velat, men nu efter skilsmässan får jag ju göra som jag vill :cool: )

Det må vara hur lönsamt som helst, men jag har varit bunden av att hålla reda på kvitton och papper i 15 år och vill SLIPPA det och skaffa mig ett liv istället. Jag betalar gärna 55% i skatt bara jag får slippa lägga tid och energi på någon form av byråkrati!

Det kommer att finnas kvar hästar, men inte i större omfattning än vad andra har som privatpersoner.

javill skrev:
Tim! Det borde vara betydligt mer lönsamt för dig att driva den verksamhet du har kvar som företag. I alla fall så länge du har avelsston och föl/unghästar på tillväxt kvar. Förutom det Tomas skrev ovan borde bara momsen du kan dra av vara värd en hel del. Det gäller ju foder, medicin, veterinärvård, hovslagare mm mm. Om du har en bra, egen revisor, ska det ju räcka med att du sparar dina kvitton om du nu inte vill sköta bokföringen själv.

Revisorn kostar betydligt mer än vad momsen tillbaka blir :smirk: Jag köper inte så mkt till hästarna längre, allt är liksom färdiginvesterat och jag tar eget grovfoder.

Silverkedjan skrev:
Revisorn kostar betydligt mer än vad momsen tillbaka blir :smirk: Jag köper inte så mkt till hästarna längre, allt är liksom färdiginvesterat och jag tar eget grovfoder.

Jamen, vad har du för dyr revisor! :eek: Kan i och för sig förstå om du har det mesta betalt så att säga. Grattis förresten! Läste om Teista i senaste Islandshästen. Ok, ok, vet att det var flera månader sen men, har inte järnkoll. :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka