Hur avvänjer man från torrfoder?

Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Jag bor i en pyttelägenhet med plastgolv och inga mattor :D Ben går lätt att lokalisera, och fläckar torkas upp med lite såpvatten.

Om de drar runt mycket (som de yngre) får de äta i badrummet.

Mina vuxna katter har "egna" matplatser och håller sig gärna där, men jag har sett att andra har spänt fast kycklingvingarna med tex ett buntband runt ett elementrör. Man får hålla ett öga på dem när de äter, men jag hade ändå inte vågat lämna ensamma dem med hela ben. (Nu lämnar jag ju aldrig när de äter något åtråvärt, eftersom risken för stridigheter alltid måste finnas i bakhuvudet när man har fertila katter)
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Mjau finns i tre olika varianter: färs, bitar i sås och bitar i gelé. Mina äter bara färs (men gillar inte mjau direkt, Bozita funkar bättre)

Ah, det visste jag inte. Får kika runt och se om jag hittar bitar i sås/färs istället.

De vuxna katterna får man jobba lite med: knäck benen lite med en köttyxa eller liknande, och skär lite i skinnet så det känner att det finns kött därunder. De första gångerna blir det mest slickande och dragande i skinet, men sen äter de glatt allt utom några mm ben som lämnas för att begrava sig i mattes fötter :D

Hur stora bitar är det vi pratar om? Ger du hela kycklingvingar till dina vuxna katter eller hur mycket ungefär?
Är det bara kycklingben som fungerar, eller andra typer av ben också?
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Hur gör förresten ni som jobbar hela dagarna med maten? Håller sig blötmaten tillräckligt fräsch för att ätas av även några timmar efter att den serverats? Eller har ni vant era katter vid att de endast får mat vid särskilda tidpunkter?
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Blötmat håller sig ganska många timmar även i rumstemperatur. Mina äckliga små bestar verkar till och med gilla maten bättre när den har stått ett tag och torkat lite på ytan (urk!). :p
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Om de drar runt mycket (som de yngre) får de äta i badrummet.

Tack - jag hade tänkt att testa om detta kunde funka hos oss också. När min man äntligen fattat att katter mår bra av detta och inte får salmonella så tyckte han när vi väl provade (trots att jag förberett honom på vad som kunde hända :D ) också att det var en stor nackdel med detta släpande på kycklingvinge över hela köksgolvet. Jag brydde mig som sagt inte med min gamla katt utan torkade bara upp men maken är mer av "känslig kock" och den som lagar mest mat hemma så han får spunk.

Dock såg han ju igår vilken otrolig hit det var för vår lille chokladpojke som återvände gång på gång till denna sin fångst och var helt uppslukad i att kasta runt biten och äta och greja. Han fick (som tidigare hundmänniska) se hur katten är i sin naturliga miljö och som gammal psykologistuderande tyckte han det var rätt fascinerande till slut men det blir alltså en test med badrummet nästa gång. Vi funderar också på om det går att binda fast med något för ja, vi vill ju också vara där när han äter den typen av mat.
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Om de drar runt mycket (som de yngre) får de äta i badrummet.

Mina vuxna katter har "egna" matplatser och håller sig gärna där

Våra bråkar inte om sådant, siamesen skulle aldrig bråka för mat. Han föredrar nog svältdöden, är jag rädd. Siamesen äter också ytterst kultiverat och hygieniskt på sin plats, men bonnkatten blir som ett litet lyckligt lejon av en kycklingvinge och studsar runt med den i hela hemmet och gärna i möblerna också (ingen av dem är fertil). Men det känns deppigt att stänga in henne i badrummet ensam, och det känns väldigt långtråkigt att sitta där inne med henne medan hon äter. Gör du det?

(Tilläggas bör kanske att jag inte är någon äkta kattfantast, katterna kommer på köpet med min man. Jag vill gärna att katterna är glada, men jag har ändå inte engagemang nog att titta på när de äter/leker någon längre stund. Det har å andra sidan min man.)

Katten missar ju mycket av den skojiga kampen om man sätter fast maten i något. (Förutom att jag tycker att även det känns lite äckligt.)
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Våra bråkar inte om sådant, siamesen skulle aldrig bråka för mat. Han föredrar nog svältdöden, är jag rädd. Siamesen äter också ytterst kultiverat och hygieniskt på sin plats, men bonnkatten blir som ett litet lyckligt lejon av en kycklingvinge och studsar runt med den i hela hemmet och gärna i möblerna också

Det är lite det där som är problemet hos oss också. Den ranglägsta honan är måttligt intresserad av att äta öht (och har varit sån hela sitt liv). Hon måste ha en egen plats där de två tjockisarna inte får störa henne, annars får hon inte ro att äta alls.

Kattungarna i badrummet är instängda med en babygrind, och man kan aldrig vara längre än 2 m från dörren i den här lägenheten :D Förr (när jag hade ett kök) gav jag dem ben att tugga på i köket så fick de äta medan jag lagade mat. Köksgolv brukar vara lätt-torkade. Min gamle ville gärna dra iväg benen till hans "skattkammare" i sovrummet annars...
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Mina äter Bozita aborre mjukmat och får utöver det kycklingvingar, lever och annat gott. Bozita håller sig i 2 dygn öppnad enligt vad som står på tetran. Torrfoder är något de inte ätit på länge nu och jag kommer då aldrig återgå till det igen.
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?


Kul! Jag ska köpa den såfort några stipendiepengar trillar in (till dess får jag hålla tillgodo med att spendera 8 h/dag på fodermedel till produktionsdjur ;) )

Finns det förresten planer på att trycka en upplaga eller är det ok att printa ett ex själv om man köper e-boken?
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

*KL*

Lånar lite plats här inne för en fråga - om man har bara blötmat blir det inte sämre för kattens tänder med tandsten och annat?

Frågar eftersom jag har inte planerat att använda BARF-metoden till djuren då jag känner mig alltför okunnig och osäker på det, men är nyfiken på att blötmat skulle vara bättre än torrfoder (har läst lite grann av texten som det länkades till tidigare och fann det intressant att katten får i sig mera vatten på så vis) :)
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

Kul! Jag ska köpa den såfort några stipendiepengar trillar in (till dess får jag hålla tillgodo med att spendera 8 h/dag på fodermedel till produktionsdjur ;) )

Finns det förresten planer på att trycka en upplaga eller är det ok att printa ett ex själv om man köper e-boken?

Planer finns.;) Printa e-boken får man såklart göra om man vill.
 
Sv: Hur avvänjer man från torrfoder?

*KL*

Lånar lite plats här inne för en fråga - om man har bara blötmat blir det inte sämre för kattens tänder med tandsten och annat?

Frågar eftersom jag har inte planerat att använda BARF-metoden till djuren då jag känner mig alltför okunnig och osäker på det, men är nyfiken på att blötmat skulle vara bättre än torrfoder (har läst lite grann av texten som det länkades till tidigare och fann det intressant att katten får i sig mera vatten på så vis) :)

Nej, de flesta torrfoder har ingen effekt mot tandsten. Däremot får man såklart lov att borsta tänderna på katten om det behövs, oavsett vilken mat den äter.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 964
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Skriver och här i hopp om kloka förslag! Jag har två katter, en med retning runt bukspottkörteln och en som är förstoppad. Nu undrar...
Svar
3
· Visningar
821
Senast: Sol
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Lager
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp