Hur avvänja?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
L

lenven

Det är vårt första föl och eftersom det verkar som om vi inte kan behålla stoet (pga skada) så behöver jag ev. påbörja en snabb avvänjning. Därför tar jag tacksamt emot tips/tankar kring hur detta kan/bör gå till.

Idag går sto och föl ihop i stor hage med 3 (ev 4) valacker. De går ute dygnet runt och det finns egentligen ingen plan för att ta in dem förrän senare under september. Fölet är 4 månader och det är alltså inte frivilligt jag väljer avvänjning så här tidigt.

Problemet är alltså att lära fölet vara utan sin mamma. Om jag måste avliva stoet är ju inte bekymret juverinflammationer etc...

Sv: Hur avvänja?

Jag skulle till och börja med ta in dem för att lära fölet äta kraftfoder. Min är också 4 månader och hon äter av mammas mat. När de skiljs är det lätt att de faller ur lite och det är ju lättare om de kan äta lite annat än gräs då.
Har haft flera föl och haft turen att inte behöva avvänja pga sjukdom, men mitt första föl var jag tvungen att flytta till ett annat stall, vilket blev snabbavvänjning. Kändes inte så kul. Efter det har jag haf möjlighet att ha dem separerade på nätterna, i boxar intill varann, och ihop på dagarna. Funkar bra. I början får fölet gå in och äta direkt på morgonen och efter ett tag, så får de vänta tills de kommer ut i hagen. Det där kan man säkert snabba på till bara några dagar.
Jättebra att fölet har kompisar i hagen som det redan är vant vid så den har en trygghet när mamma är borta.
I våras stod jag inför faktum att kanske ta bort min "mamma" och fick tipset att börja med mjölk så fölet var vant. KAn säga att hon inte alls var intresserad av det, så mjölken är kvar och även stot som tur är. Men i ditt fall tror jag inte mjölk behövs utan lära sig äta.
Lycka till!

Jag har funderat på varianten att ta ut fölet från hagen och gå iväg en kortare bit fram till mat (hon äter gärna t ex betfor etc redan) och sedan förlänga den biten mer och mer. Vi har haft henne i box bredvid stoet vid behandling m.m men fölis blir skogstokig trots att hon ser mamman :confused: det känns inte som om man kan lämna dem så....

Det är vårt första föl och eftersom det verkar som om vi inte kan behålla stoet (pga skada) så behöver jag ev. påbörja en snabb avvänjning. Därför tar jag tacksamt emot tips/tankar kring hur detta kan/bör gå till.

Idag går sto och föl ihop i stor hage med 3 (ev 4) valacker. De går ute dygnet runt och det finns egentligen ingen plan för att ta in dem förrän senare under september. Fölet är 4 månader och det är alltså inte frivilligt jag väljer avvänjning så här tidigt.

Problemet är alltså att lära fölet vara utan sin mamma. Om jag måste avliva stoet är ju inte bekymret juverinflammationer etc...

Oj va tråkigt! :( Tycker som ovanstående, långsamt skilja dem åt! :) Kanske att de får äta i varsin box innan natten? Att mamma tar en promenad (kan bara ställas i stallet) och fölis får vara i hagen med de andra kompisarna en kort stund!

Hoppas att du får chans att vänta tills fölis är i alla fall 6 månader! :) Är det ett sto eller en hingst? (Brukar vara lättare att skilja hingstungar då de naturligt lämnar mamman tidigare än ston i nauren)

Senast ändrad:

Börja med flytta stoet ur boxen korta stunder.
Tex släpp ut märren 20 min tidigare än fölet i hagen.
Sedan ökar du och låter ungen vara i boxen under natten och tillsammans under dagen.

Ungarna känner sig tryggare om de får bo kvar i gamla boxen. Därför bättre att flytta märren till annan box.

Är fölet tryggt med sina hagkompisar så skulel jag rekommendera att du plockar bort mamman ur hagen och låter fölet vara kvar.
Börja med nån timme och utöka snabbt.
Se till att fölet äter fölpellets (sök på "mjölkpellets" på foderforumet så får du många tips!) innan du tar bort stoet bara.
Och om de ska fortsätta gå ute, försök ordna nån form av "creepfeeding", dvs en fålla där bara fölet kommer in, där du kan ge fölet sina pellets - gärna i fri tillgång! (nej, de brukar inte föräta sig!)

Jag gjorde en snabbavvänjning (tog en vecka) på det sättet för 2 år sedan, när mamman skulle opereras för en gigantisk tumör. Och jag var sedan tacksam för att jag gjort det eftersom stoet dog pga medicineringen efter operationen...

Och till Er som inte kan förstå att det ibland blir så akut att göra en snabb avvänjning, så att man inte KAN vänta tills det är ideal tidpunkt för fölet - LÅT BLI att ge ts ännu mer dåligt samvete än hon förmodligen redan har! TROR ni verkligen inte att ts gör ALLT hon kan för att fölet ska få ha kvar sin mamma så länge som möjligt??
Sen en till aspekt - för bara ett femtontal år sedan så var faktiskt fortfarande den gängse rekommendationen att "avvänjning sker vid 4-6 månaders ålder", vilket innebär att det finns MASSOR med hästar som vants av vid 4 månade och klarat sig utmärkt ändå! Det är verkligen ingen katastrof om ett 4-månaders föl förlorar sin mamma! Det viktigaste är att fölet får i sig näring (fölpellets!) och att fölet fostras av hästar så det lär sig att bli en häst!

Inte så kul när de blir skogstokiga, men ibland får man bita ihop och så lugnar det sig. Men det får man naturligtvis se från fall till fall. Det är ju bra om boxen är så att de inta kan klättra över.
Så därför är det bra att fölet har sin trygghet i kompisarna, så försök du med hagen som ameo skrev.

Ameo - :bow:

Igår var veterinären här och det är nu definitivt att vi får ta bort stoet. Jag grät.

Vi förstärkte boxen eftersom det verkar som att avvänja dem genom att ställa i varsin box verkar vara det enda som gäller - tills jag läste Ameo's inlägg (tack för din förståelse). Kommer nog att prova en kombination av dessa metoder.

Jag läser också gärna vidare om fler som har erfarenheter och tips.

Stackars, stackars dig! :cry:

Jag hoppas verkligen att du har turen på din sida och att avvänjningen går smärtfritt till för er alla. Det är ju jobbigt nog som det är att behöva ta bort en vän. Håller till fullo med Ameo vars tips enligt mig bör fungera bra.

Tyvärr har jag inga fler tips men jag tycker att det verkar som om ni har kommit fram till en bra lösning!

All lycka till!

Jag har börjat vänja av min fölunge från sin mamma nu, han är snart 5 månader. Han och stoet får gå i samma box på natten men i olika hagar på dagen, flyttade dom till ett nytt stall och släppte då in fölet till två andra hästar (en unghingst & en äldre valack) stoet går med en valack. Han äter fölpellets. Detta fungerar för oss i alla fall. Lycka till :D:D

//Diana

Jag har börjat vänja av min fölunge från sin mamma nu, han är snart 5 månader. Han och stoet får gå i samma box på natten men i olika hagar på dagen, flyttade dom till ett nytt stall och släppte då in fölet till två andra hästar (en unghingst & en äldre valack) stoet går med en valack. Han äter fölpellets. Detta fungerar för oss i alla fall. Lycka till :D:D

//Diana

Har du jämfört om fölis verkar lugnare ute med andra hästar men avskiljd från märren, mot för om fölis blir ensam i box även om mamma står bredvid?

Jag tror inte att det skiljer nämnvärt på fölets lugn om den står i en egen box bredvid sin mamma eller om den är kvar i hagen med sina kompisar när mamman går in.
Men däremot är jag övertygad om att om du vill göra en snabb avvänjning så är det bättre att fölet söker tryggheten med kompisarna i flocken, utan mamman, än att den söker tryggheten hos mamma i boxen bredvid.

Mina årsföl har för övrigt utan problem stannat kvar i hagen när jag tagit in deras mammor redan från ca 2 månaders ålder...

Vi var också tvungna att skilja föl och mamma åt tidigt här, han var knappt 4 månader.

Han var uppvuxen med mina andra hästar och hade tytt sig mycket till dom redan innan det blev att vi fick vänja av honom.
Fölpellets var han inte jätteförtjust i, men han åt det iaf..

Han gick mer med mitt fullblodssto än med sin mamma sista veckorna, så här funkade det smidigt, som tur väl var, speciellt med tanke på hur abrupt det blev när han blev utan sin mamma.

Mamman fick lämna oss och kvar blev fölet som gnäggade ett par enstaka gånger och sen var det inte mer med det.

Han är ju ganska förtjust i mitt sto (fbl), och hon i honom, men han har inga som helst problem med att vara ifrån henne eller nåt sånt.

Nu är han en stor och välvuxen shettisåring :D

Har du jämfört om fölis verkar lugnare ute med andra hästar men avskiljd från märren, mot för om fölis blir ensam i box även om mamma står bredvid?

Nej det är nog strunt samma, men jag tror att fölis har "roligare" ute med de andra än att stå inne själv, trots att mamma står bredvid, ute kan ju fölet leka och slipper stå/ligga still :P

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 746
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 030
Senast: LenaH
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka