Hur avgör fåglar könet på varandra?

kopparberg

Trådstartare
Var utomhus härom dagen när jag började undra hur det går till? :confused:
De sorter fåglar som har hona och hane i helt olika färg verkar ju inte så svårt för fåglarna att se om det är en fågel av motsatt kön de ser.
Men de fågelsorter där hona och hane är likadana, hur vet de då vilken kön en annan fågel av samma art har?
Tex skator, kråkor mm.
För fåglar är ju inte som flugor som "k-ar på" lite hur som helst och hoppas de hittat rätt kön att spänna på.
Många andra djur avgör ju på lukten vilket kön en annan individ av samma sort har. Men har fåglar så utvecklat luktsinne?
Hur 17 gör de? Har de olika lukt? Vad? :confused:

Sv: Hur avgör fåglar könet på varandra?

De har väl kommit steget före oss människor, de frågar väl varandra innan..... :D ;)

Har de inte olika läten?

De låter olika, hanarna lockar till sig honorna. Det är herr Näktergal du hör tex inte fru.

Här på bilden ser man tydligt honan till höger:

kackel.gif

Jag tror att det har med beteende att göra. När en hane försöker locka till sig honor så räknar han ju med att det bara ska vara honor som blir attraherade av honom och att honor bara räknar med att det är hanar som ska dras till henne. Men det har säkert något att göra med lukt, det kan ju också vara läten osv.

Nu verkar ju inte fåglar vara sådär jättenoga med könet på den de umgås med, men annars undrar de säkert samma sak om oss.

Fåglar verkar ju vara ganska flexibla om vi säger så:angel:
Jag hade två undulat honor, från början var dom bara osams men efter några veckor så tog den ena honan över rollen som hane så efter det satt dom jämt och gosade med varandra.
Dock tror jag inte att dom försökte skaffa familj:o

Men annars vet jag inte hur dom ser skillnad... Men det kanske bara är dans m.m. som visar vem som är vem:confused:

Fåglar har den gåvan att de ser i ultraviolett också. Så en fågel som för oss ser helt grå ut kan för en annan fågel ha en helt unik teckning. Detta gör ju att vi inte alls vet hur fåglarna uppfattar varandra och de som i våra ögon ser lika ut kanske inte alls ser lika ut i fågelns ögon.

Så det kan gott förklara hur fåglar ser skillnad på honor och hannar på långt håll.

Sen ang undulater och andra sällskapsfåglar som man isolerat från andra individer så att man tex bara har två hannar ihop så är det ju inte konstigt att dom två till slut försöker para sig och "överleva", det är ju naturens djupt rotade instinkt att fortplanta sig och sprida avkommor.
Hade dessa fåglar funnits i en flock på flera hundra individer så hade dom säkerligen funnit en partner av motsatt kön.

Helt klart bäst!:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Sen ang undulater och andra sällskapsfåglar som man isolerat från andra individer så att man tex bara har två hannar ihop så är det ju inte konstigt att dom två till slut försöker para sig och "överleva", det är ju naturens djupt rotade instinkt att fortplanta sig och sprida avkommor.
Hade dessa fåglar funnits i en flock på flera hundra individer så hade dom säkerligen funnit en partner av motsatt kön.
Det är konstigt.. Det är ju bara fåglar som gör så, inga däggdjur de jag vet...?

Om du satte andra djur i samma situation så uppför dom sig säkert på det viset.

Kaniner gör på samma sätt i alla fall. (Fiskar gör det också.)

Jag kommer inte på fler djur nu som man har avskilda på det viset...

Då finns det lite fler djur som gör det i alla fall:idea:
Men inte Chillor, råttor, marsvin...

Fast råtthonor hjälper varann att onanera när de löper. Så halvvägs har de kommit iaf :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat