hur att få bort bukfett?

U

underbarasteponny

hur får man en tjock häst vältränad?:D hästen har i fråga ganska bra kondis fast har väldigt mkt "buk fett" eftersom hon har fått gå och varit lite småtjock sedan hon fick sitt föl för ngt år sedan...

riderhenne 6dagar i veckan och det är inge fel på kondisen så jag blir ju inte av med dendär jadra magen!:p

men hur länge tycker ni att hag kan rida henne? så att det "tar" ordentligt på henne?

bra övningar på bana/skogen som tar mer än andra?

behöver jag nämna att det tar timmar innan hon tröttnar på att rejsa i skogen;):D

Sv: hur att få bort bukfett?

1 Minska maten.
2 Långa travpass i långsam takt ca 1mil/h en gång i veckan. Börja med 5-6 km första gången och öka långsamt till du är uppe i 2 mil. Vilodag dan efter.

/Linnea

Skritt i riktigt friskt tempo gärna i kuperad terräng,minst 30 min sammanhängande varje dag gör underverk med minskande av fett :)

Är det verkligen FETT på magen då? Den är inte "bara" uttöjd av att den fått föl och/eller förslappade muskler? Alternativt tunn i överlinjen och BUKIG? (det är INTE samma sak som en fet häst)

Har du bild på den?

Träning där magmusklerna aktiveras borde i vilket fall som helst hjälpa till att få magen slankare (så musklerna håller upp den bättre) men om du ska minska på maten eller inte beror på om den verkligen är FET eller om den bara är bukig.

Åh vad jag känner igen mej! Har exakt samma problem, mitt sto har fått 3-4 föl. Hon är bukig inte så fet på bredden( visst de är hon väll å:p) men just den här bukiga magen vill jag också få bort på henne då hon inte är avelsponny längre utan träning/tävlingsponny. Kondisen är helt ok på henne. När jag har ridit och galopperat lite blir hon smalare (eller buken flrsvinner mer) men sen dagen efter är hon lika bukig igen. Matminskning hjälper lite men inte mkt på min :P
Lägg gärna ut en bild på din får jag se hur pass bukig hon är.

Jag har hört att hästar med dåliga ryggmuskler ofta blir bukiga, eftersom att hästen tvingas sätta muskler vid magen för att orka bära upp ryttaren. Vet inte om det stämmer, men om det gör det så borde det ju hjälpa att aktivera ryggen på henne :)

Det är inte säkert att det är fett. Det kan mycket väl vara muskler som har tänjts ut efter fölningarna.

Det som brukar fungera bäst är en balanserad foderstat + motion. För att trimma hästen så behövs det att den går på sin max kapacitet 2-3 gånger i veckan. När hästen väl är "trimmad" så räcker det gott och väl med en gång i veckan.

Det mest skonsamma för hästen är om man har en svag uppförsbacke som man kan galoppera (eller trava i början) uppför. Då kommer hästen upp i puls utan att behöva galoppera så snabbt (det är oftast farten som gör att skador uppkommer). Denna intervallträning upprepar man 2-5 gånger allt beroende på hästens kondition och muskelstyrka.

Har man ingen uppförsbacke så går det bra på en rak väg. Nackdelen är att hästen måste galoppera bra mycket fortare för att komma upp rätt flås.

Nu skall man alltså inte galoppera i flera kilometer men runt 200 - 500 meter brukar vara ganska så lagom. Tror att det stod om detta i bland den senaste upplagan av tidingen Ridsport.

Mvh

Tora

Hej!
Jag har ett tips. Markarbete och energiövningar. Lätt att göra, som ett komplement till den vanliga träningen, eller så tränar man detta för att få hästen i form för att sedan kunna rida. Det ökar hästens cirkulation och förändrar hästens kropp samtidigt som det gör hästen harmonisk och glad.
Jag håller själv på att utveckla ett program för tjocka hästar som behöver skonsam träning. ;) Även tjocka hästar behöver få anpassad tränig.

Hästen är en levande individ med hjärta och indivuduella känslor, precis som oss själva. Harmoni och livsglädje försvinna om man pressar hästen över sin kapacitet.

Om din häst verkligen är fet så kan det finnas många orsaker till det
och lika många sätt att hjälpa hästen åter i balans.

Jag tror att det är jätte viktigt att träna lagom och hela tiden ta hänsyn till hästen.

Kan bukfettet lika gärna bero på att hästen har nedsatt cirkulation i kroppen, obalanserad foderstat eller misstrivs i sin miljö?

Hej!
Jag hade en ponny som hade problem med bukfett... såg utrevligt ut. Jag red mycket varierat då så han fick träna alla muskler i kroppen. Men i början körde jag mycket intervallträning, i både trav och galopp, 2 grr i veckan ute på bra skogsvägar. Det fungerade jättebra prova det!Mvh karin

Jag har hört att hästar med dåliga ryggmuskler ofta blir bukiga, eftersom att hästen tvingas sätta muskler vid magen för att orka bära upp ryttaren. Vet inte om det stämmer, men om det gör det så borde det ju hjälpa att aktivera ryggen på henne :)

Shit :o
Fattar nu varför min ponny är så bukig, även fastän han bara är i "välmåendehull" på resten av kroppen :p. Han hade totalt noll ryggmuskler när vi köpte honom för nästan ett år sen, och sen dess har det varit ganska mkt problem med ryggen på honom (och nacken :(), och han har ganska dåligt med ryggmuskler än (även om det är enorm skillnad jämfört med då vi köpte honom!). Och han har alltså bukig!! :eek:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 163
Senast: Lisa2014
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama