Hur återställd efter fång?

_Runaway_

Trådstartare
Ni får verkligen ursäkta mina otaliga trådar om fånghästar hit och dit, men frågorna är många (men tyvärr inte svaren alltid).
Jag funderar lite över hur pass återställd en fånghäst i regel blir? det handlar nu om en äldre (men i övrigt kärnfrisk) D-ponnyvalack. Han fick mellan 4 och 7 graders sänkning på hovbenen på alla fyra hovar. Han har gått barfota hela konvalescenstiden och blivit verkad fram på hovarna, avkapade tår typ. Han kommer få skor i mitten av januari och då ska igångsättningen börja.
Ni som haft fånghästar, hur återställda har dom blivit? Och hur lång tid har igångsättningen tagit? Min Hovsl. på Strömsholm säger 12 veckor. Kan man förvänta sig att hästen går att hoppa till sommaren eller är det bara att glömma? Hur känsliga är hovarna för ansträngingsfång efter en konvalescens?
Och så det här med bete.. Vissa säger magert, helst att hästen går där det är avbetat av andra hästar. Andra säger nej nej, det är i gräsets "stammar" som fångutlösande ämnen sitter, spätt gräs är bättre. jaha, där blev man ju klok.. Inte. Munkorg säger vissa, ALDRIG säger jag. H skulle aldrig klara det, och jag skulle verkligen inte vilja använda mig av sån metod. Grushage och hö hela sommaren? :crazy:

Sv: Hur återställd efter fång?

_Runaway_ skrev:
Ni får verkligen ursäkta mina otaliga trådar om fånghästar hit och dit, men frågorna är många (men tyvärr inte svaren alltid).
Jag funderar lite över hur pass återställd en fånghäst i regel blir? det handlar nu om en äldre (men i övrigt kärnfrisk) D-ponnyvalack. Han fick mellan 4 och 7 graders sänkning på hovbenen på alla fyra hovar. Han har gått barfota hela konvalescenstiden och blivit verkad fram på hovarna, avkapade tår typ. Han kommer få skor i mitten av januari och då ska igångsättningen börja.
Ni som haft fånghästar, hur återställda har dom blivit? Och hur lång tid har igångsättningen tagit? Min Hovsl. på Strömsholm säger 12 veckor. Kan man förvänta sig att hästen går att hoppa till sommaren eller är det bara att glömma? Hur känsliga är hovarna för ansträngingsfång efter en konvalescens?
Och så det här med bete.. Vissa säger magert, helst att hästen går där det är avbetat av andra hästar. Andra säger nej nej, det är i gräsets "stammar" som fångutlösande ämnen sitter, spätt gräs är bättre. jaha, där blev man ju klok.. Inte. Munkorg säger vissa, ALDRIG säger jag. H skulle aldrig klara det, och jag skulle verkligen inte vilja använda mig av sån metod. Grushage och hö hela sommaren? :crazy:

Jag rekomenderar än en gång Jenny Limans arbete om fånghästar, speciellt om du vill eta hurvida hästar blir återställda eller inte.

Vad är orsaken till fången? Ansträngning eller foder, och i såfall vilket typ av foder? Om hästen hade ansträngningsfång brukar det inte vara några problem att låta den beta om den är helt återställd. Det bästa betet till en fånghäst är långt förvuxet gräs, ju högre desto bättre. Gräset fungerar nämligen som så att det är lika mycket näring i ett strå vare sig det är 2 cm eller 1 m. Det är således bättre att låta hästen få gå på högt bete eftersom den då får i sig mer cellulosa och mindre näring.

Jag håller med om att detta med fång är svårt... Min ponny insjuknade 22/6. Klinikbesök med röntgen 23/6 samt i slutet av juli. Sakta, sakta rehabilitering fram till 28/10 då ett återfall beroende på att hon åt nedfallna löv inträffade. Det var bara att backa tillbaka till ruta 1 igen... Så himla känslig var tydligen mag-tarmbalansen. Ny omgång med Metacam. Nytt återbesök på kliniken onsdag 30/11 där röntgen visar att det skett en klar förbättring! Tänk vad glad man kan bli! Hon har fått gå barfota hela tiden med täta verkningar.

I går den 2/12 kommer grannens dj*vl* hund och skrämmer hästarna så de spränger hagen och pållen käkar fruset gräs någon timme innan jag upptäcker vad som hänt. Att grannens hund är inblandad ser vi på spåren... Åker ner till kliniken/apoteket för att ha Metacam hemma ifall att hon skulle bli dålig över helgen. Nu är det lördag kväll och allt verkar lugnt, peppar, peppar. Gav henne paraffinolja igår och började med en mag-tarmkur.

Min planering framöver är att hon förhoppningsvis ska vara ridbar (uteritt, lättare dressyrträning etc) till sommaren, högre krav har jag inte just nu. Jag vill inte heller att hon ska gå med munkorg utan det blir grushage och hö hela sommaren för att vara på säkra sidan.

Arbetet av Jenny Liman har jag helt missat! Nu har jag skrivit ut det så det får väl bli lördagskvällslektyr...
//marti

Vår ponny hade "bara" rotation i en hov, men vi gör samma saker med honom nu som vi gjorde innan. Han hoppas till husbehov och tävlar dressyr på lokal nivå.

Vi släpper inte honom på bete, han får även på sommaren gå in på nätterna. Vi har inte haft något återfall, det är tre år sedan detta hände...

Ja, han går på gräs. Men det är inte speciellt mycket...Ibland får han gå någon timme i hage med "mer gräs", men det är inte ofta.

Vi har haft två som har haft fång, ett 22årigt russ (tävlade oerhört mkt som ung) som fick ett rätt kraftigt fånganfall för två år sedan nu till marso en nf tjockis som fick ett mkt mindre anfall för 3 år sedan .

Russets framhovar har fått konstig form, eller de växer annorlunda. Men hon haltar inte o har inte ont. Går i full galopp vid insläpp på kvällarna.

Våra iaf, har inte alls ont i hovarna. Men det gäller ju att vara uppmärksam.
Ang det med gräs. Våra får gå på gräs, men då bara 5-10 min i början o bara på oerhört lite gräs.. ca 10cm brett då nf bara slukar i sig mat.

Tack o lov så har de bara fått varsitt anfall, så vi håller dem strikt hela tiden för att undvika fler anfall.

Vi fick fång på vår unghäst, kallblodstravare. Hon fick boxvila på sandbädd (ett h*lvete att mocka :eek: ) i kanske 4-6 veckor, sen dess har hon gått barfota ett år, varken inkörd eller -riden bara sutten på o så, men hon har iaf dom finaste hovarna av mina 5 hästar!
Hon går på gräs hela sommrarna, är försiktiga på våren o nu i höstas när det var så milt.

Det är ju så himla olika... men min förra häst fick bara gå på hö i "skogshage" eller helt nedbetad hage under sommaren. Han var superkänslig, och varför våga prova kände jag. Det är ju att gambla lite väl högt...

Min häst hade fång första gången för ungför 2 år sedan, fick då även rotation båda framhovarna.

Så han har varit special verkad och skodd. Så nu skall jag sätta igång honom för nu är hovbenet tillbaka på sin plats. Han måste dock bygga muskler, innan han är helt tillbaka som han var innan fång anfallet. Så jag hoppas han har muskler och kondition till sommaren, så vi kan börja tävla igen.

Han kommer att få gå på grushage med hö på dagen och inne box på natten. Han har jobbit med värme och flugor, som gör att han har lättare att få fång.

Rumpnissen skrev:
Jag rekomenderar än en gång Jenny Limans arbete om fånghästar, speciellt om du vill eta hurvida hästar blir återställda eller inte.

Var kan man få tag på hennes arbete?

Vi prövade oxå med sandbädd.. ,em fy f*n för det! Tillslut fick vi nog o slängde ut allt.
Fick tag på gummimattor o la in o boxen o så spån. Det blev kanon bra!

Aldrig mer en sandbädd!

En av våra hästar fick svår fång av ett ormbett. Hon har precis som din en ring runt hovarna. Våran hovslagare säger att hästen är egentlingen inte helt fri från fången förän denna ring växt bort och det tar ca ett år att värka ner den! Just nu går hon barfota och är inte igångsatt heller. Ska nog inte sätta igång henne förän hon fått på sig skorna (när ringarna är bortväxta)

Liknande trådar

H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 934
Z
Hästvård Det konstaterades igår att min ponny fått fång. Då hade hon under torsdag och fredag känts lite konstig i ridningen, pga detta fått vila...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: _Runaway_
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 330
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama