Hur arg får man bli

Status
Stängd för vidare inlägg.

zilla

Trådstartare
Och hur arg skulle du bli ?? I morse när jag skulle lämna min dotter på dagis ,så var ingen där . Jaja tänkte jag ,det kommer säkert någon när som helst. Men icke minutrarna gick och ingen ur personalen behagade att dyka upp. ..jag stod och pratade med hon som städar där och hon tog min dotter ,,för de skulle ju dyka upp någon när som helst ???!!!!
Jag åkte till jobbet och ringde när jag kom fram för att höra hur det gick ..och till min lättnad gick det jättebra ..men ingen peronal hade dykt upp. Och nu var kl 07.10 ,,och dom ska öppna 06.30....
Jag ringde lite senare igen för att höra om någon peronal hade kommit och de hade det ... Missen i morse skyllde de på planeringsmiss och sjukdom ....:devil: :devil:
 
Sv: Hur arg får man bli

Det får ju inte hända, och har aldrig hänt på de ca tre åren jag jobbat på lite olika ställen, men det skulle kunna hända. Självklart beklagligt, men mänskligt, tycker jag eftersom jag vet vilket pusslande man måste ta till om någon blir sjuk.
 
Sv: Hur arg får man bli

min absoluta mardröm är att jag ska försova mig om jag har öppning på skolan. (händer inte så ofta att jag har öppning tack och lov). Då vi har lite barn på morgonen är det bara en som öppnar, sover som en kratta i rädsla för att försova mig....

De gjorde det förmodligen inte med flit eller hur?

Arg skulle jag inte bli men säkert irriterad men om det händer en gång så är det sånt som kan hända.... Även förskolepersonal kan göra misstag och är inte annat än mänskliga.

Javan
 
Sv: Hur arg får man bli

Inte att dagis försovit sig har jag upplevt, som tur är.
Däremot har jag varit med om föräldrar som glömt att hämta sina barn på kvällen....
 
Sv: Hur arg får man bli

zilla skrev:
Jag ringde lite senare igen för att höra om någon peronal hade kommit och de hade det ... Missen i morse skyllde de på planeringsmiss och sjukdom ....:devil: :devil:

En sommar när jag jobbade hade jag och en arbetskamrat fått våra sommarscheman av chefen, vi åkte till förskolan i god tid innan första barnet skulle vara på plats (en måndag). När vi kommer dit står det barn och väntar :o Så det kan hända, och likaså kan folk bli sjuka...
 
Sv: Hur arg får man bli

Lite OT.
Jag har varit med om att en flygplats försovit sig! De ni!
Då funderade jag om jag fått fel tid på biljetten 06.15 tillslut kom det en rufsig yngling och checkade in oss, sommarvicket hade försovit sig så killen fick rycka ut på sin första semesterdag.
 
Sv: Hur arg får man bli

Min gubbe har efter jobbet hunnit köra åt fel håll innan han ringer mig och frågar: var det min tur att hämta idag???
Men hittills har han kommit på det när han kört sisådär nån kilometer hemåt istället för åt dagmamman till....

I början när vi var tillsammans (för 14 år sen) så hände det flera gånger att han glömde hämta mig i stallet då han slutade jobbet. Jag pluggade och hade kortare dagar. Så kom han hem och funderade på vart jag var!!!! :mad:

Han är glömsk oavsett vad det gäller....

:angel: Så jag har 5 ungar. 4 små och en på 35......;)
 
Sv: Hur arg får man bli

För många år sedan satt jag på midsommarafton med ett kvarglömt barn och fick inte tag på föräldrarna, det var hur kul som helst!
Det som retar mig mest var att de inte bad om ursäkt ens när de kom en timme efter stängningsdags. Det var givetvis ett extremfall men annars är det rätt vanligt med din mans dilemma, skulle jag hämta eller inte?
Men då kan man ju småskratta åt föräldern som kommer med andan i halsen och ser oerhört skamsen ut.
 
Sv: Hur arg får man bli

Jag hade nog inte kokat över av detta, särskilt som det bara hänt en gång. Hade någon satt det i system eller ofta försovit sig då hade jag däremot inte blivit jätteglad men annars känns det högst mänskligt.
 
Sv: Hur arg får man bli

Nu e jag inte jättearg ..Jag är bara fundersam hur det kan inträffa. med rutinerad personal .Men .det har hänt x antal gånger att den som ska öppna har varit sen av olika andledningar . Tex försovit sig eller. bussen har varit sen eller att bilen inte velat starta.Det är ok.
Men planeringsmiss. :eek:
Personalen var mest arg över att städerskan hade tagit emot mitt och lite senare andras barn . Men jag trodde att någon skulle komma ..vilken minut som helst ..inte en timme försent .. Hon hade tillslut 5 barn/föräldrar som vart drabbade.

Ska tacka städerskan nästa gång jag träffar henne.
 
Sv: Hur arg får man bli

Spelar ju ingen roll hur rutinerad en personal, är vi är ju inte mer än människor.
Vi har också ett vanligt liv utanför vårt jobb, det är det många föräldrar som inte tänker på.
Det kan hända saker i vårt privatliv som gör att sånt här händer.
Vi kan också försova oss, vi kan bli sjuka ( och det är ju inte så konstigt med så många sjuka ungar som lämnas in fast de skulle varit hemma), våra barn kan bli sjuka, bilen går sönder, kollektivtrafiken strejkar etc etc.
Det händer också att man kan ju göra en planeringmiss, vi är inte mer än människor.
 
Sv: Hur arg får man bli

Ok kanske om någon försovit sig.. har bara hänt en gång än så länge på vårat dagis och då hann gubben precis gå ur bilen så kom fröken susandes i 200 eller nått :) , bara 5 minuter sen i alla fall...
Men planeringsmiss låter ju lite knäppt... sjukdom, borde de inte ha vikarier som bara kan hoppa in eller att en ordinarie kan skynda sig dit tidigare då?
 
Sv: Hur arg får man bli

Tokmaja skrev:
sjukdom, borde de inte ha vikarier som bara kan hoppa in?

Jag tror att detta är en allmän föreställning som folk har. Så fungerar det tyvärr inte.

Planeringsmiss... Jag undrar om de helt enkelt missat att täcka den första timmen? Det vill säga att den som skulle öppnat var sjuk, och att det var meningen att någon av den ordinarie personalen (antagligen 7.30-personen) skulle öppnat istället. Kanske man glömt att fråga vederbörande om den kunde komma tidigare och öppna? Eller att den personen missförstod vilken dag det var? Det ska ju inte hända, men man kan ju faktiskt glömma/missförstå också.

Javan: Jag är lika rädd som du för att försova mig! Natt mellan tisdag och onsdag sover jag aldrig bra... Vaknar ca varje timme och tittar på klockan, övertygad om att jag försovit mig! Den ena av de två föräldrar som kommer och lämnar 6.30 hade halshuggit personen som inte kom i tid dessutom. HON hade aldrig accepterat ett misstag, kan jag lova...
 
Sv: Hur arg får man bli

Jag vet inte hur ditt barns förskola fungerar, men hos min dotters förskola har det aldrig hänt, men skulle det hända så har dom den fördelen att två avdelningar ligger i vägg i vägg med varandra och de samarbetar på morgonen vilket är toppen om den ena personalen skulle utebliva, då finns det alltid någon i huset, även fritids finns där i samma hus.

Men jag håller med de andra, det är mänskligt, eller om man sitter hemma med ett sjukt barn och ska öppna och man inte får tag i en annan personal, ja vad gör man då som personal?!
Visst blir man irriterad då som förälder, men det händer ju inte så ofta. Så man får ta det med en "nypa salt"....
 
Sv: Hur arg får man bli

Tokmaja skrev:
... sjukdom, borde de inte ha vikarier som bara kan hoppa in eller att en ordinarie kan skynda sig dit tidigare då?
Hm, många vet nog inte hur barnomsorgen fungerar. Har en kompis som är fsklärare. Det har hänt att kollegor ringt och väckt henne på morgonen för att de/barnen deras varit sjuka. Då ska hon så snabbt hon kan hasta iväg till jobbet kollektivt (hon har ej bil) eller cyklandes. Eftersom det är en bit är det inte lätt att hinna i tid. Men ni vet hur det är, man/barnen är inte alltid sjuka på kvällen utan man kan upptäcka det på morgonen.

Vikarie... Ibland är det vikariestopp, man FÅR INTE ta in vikarier. Vansinnigt! Men även om man får så är det inte alltid lätt att hitta någon. OK om man kan ringa på kvällen/dagen innan men om man märker på morgonen. Ska man då ringa vikarier och dessa har ingen nyckel? nej, det blir ju ofta kollegor som får börja tidigare vilket de ej var beredda på (se ovan).
 
Sv: Hur arg får man bli

Men det gick ju bra för dig och din tjej?

Jag hade tackat städerskan, försvarat hennes beteende inför personalen och ryckt på axlarna åt resten. Det är nog inte så lätt att få ihop schemat med kort varsel alla gånger.

Kanske kan du ta upp vid ett möte med personalen vad de vill att du som förälder ska göra vid sådana tillfällen, finns det en plan för det? Någon "akutlista" man kan ringa på etc ?
 
Sv: Hur arg får man bli

zilla skrev:
Personalen var mest arg över att städerskan hade tagit emot mitt och lite senare andras barn .

.

Jag tycker väl inte heller att det är något att bli arg för att det blir en miss, det är ju sånt som händer i livet, men att dom blir arga för att städerskan tagit emot - DET skulle störa mig oerhhört. Förmodligen är det ett försvar för att blunda för sin egen miss, att istället vräka galla över städerskan.
Nu jobbar jag inte inom barnomsorgen utan i "andra änden av livet" nämligen äldreomsorgen, men hade en jämförbar situation uppstått, hade jag nog bett tusen gånger om ursäkt och framhållit vilken TUR att vi har en så bra städerska som hjälpte till att lösa situationen.
Synd bara att vi inga städerskor har - vi får städa själva:)
 
Sv: Hur arg får man bli

På midsommarafton en timme efter normal stängningstid?
Då tycker jag faktiskt att man kan be om ursäkt i alla fall.
Midsommarafton kl 19.00? Då är åtminstone jag lite irriterad och tycker att ett enkelt förlåt hör till god ton.
 
Sv: Hur arg får man bli

Förlåt, svarade på fel inlägg, menade till trådskaparen att jag inte kokat över om personalen försovit sig/schemamiss en gång. Om föräldrar däremot hämtat en timme sent på midsommarafton hade jag nog inte varit lika förstående.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 697
Övr. Barn Jag sitter med jätteont i magen just nu. Det har under ett tag varit en viss tjej i klassen som inte är så snäll till min dotter, men...
2
Svar
23
· Visningar
4 105
Senast: angelwings
·
Småbarn Är jag en fånig morsa som tycker att det inte borde vara så j*la svårt att ha dagisbarnen ute varje dag??? Kom och hämtade idag vid 4...
2
Svar
23
· Visningar
2 348
A
Småbarn Ska dagispersonalen få säja vad som helst till en? Dottern som har självlockigt hår, vägrade att låta pappa kamma håret på henne i...
2
Svar
33
· Visningar
10 332
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp