Hur arg får man bli

NoExit

Trådstartare
Hur arg får man egentligen bli på en häst som hugger en i baken, nu menar jag verkligen hugger tag, inte bara naffsar... :devil:

Sv: Hur arg får man bli

Beror ju helt på hur skyldig du var till handlingen.

Det beror ju helt på. Skulle min häst göra så så skulle jag bli så paff att jag inte kunde reagera överhuvudtaget. Skulle nog fråga vad tusan han sysslar med! ;)

Vet dock att han bet hovslagaren i arslet när han inte fick tillåtelse att vifta bort en fluga som satt och irriterade honom på hans buk.. :D

Jag är totalt oskyldig. Skulle krattsa hoven, skyldig till det enda att jag stod i närheten.
Ung häst - hingst !!

Jag är en äkta NH människa :devil: (Tro inte på den lögnen :angel: )
Ni behöver inte predika för mig att jag överreagerade eller att jag gjorde helt fel. Jag skriver bara vad som hände och jag gör om det behövs.

Min kille har en gång nafsat efter mig för att jag smorde honom med myggmedel. Han stötte bara till med tänderna inget direkt bett.
Då blev jag förbannad och vrålade vad f*n han höll på med och backade honom med rakt in i en vägg medan jag skrek och svor åt honom :mad:
Sedan ställde jag tillbaka honom till stället där han stått från början och fortsatte smörja och fortsatte samtalet där jag blivit avbruten (talar alltid om vardags saker med honom) och han stod som ett tänt ljus och efter det har han aldrig gjort något och jag VET att han inte tog skada av "behandlingen" eftersom jag alltid gör så om han gör något fel...

Många kan säkert tycka att det är hemskt att skrika och låta åt hästen, men inte jag :smirk:
Jag föredrar att skrika åt honom än att slå honom (visst det finns mellanlägen men om han verkligen gör, enligt mig, ett stort fel)
Jag har känt honom i snart 3år och under den tiden har jag aldrig slagit honom men där emot skrikit en del och det har fungerat bra.
Han lyssnar till det och det är aldrig några problem att han missförstår... För enda gången jag höjer rösten är när jag är arg på honom alltså vet han om han gjort något fel....

:bow: En ordentlig utskällning är bättre än hundra små "nej, så får man inte göra" och hytta med fingret..

Håller med. Min häst har ett rejält sår på ena bakbenet där jag byter bandage ca var tredje dag och han har alltid stått som en ängel när jag byter det. Häromdagen hoppade och studsade han runt, kickade så fort jag kom nära och ville över huvud taget inte samarbeta för fem öre, men jag fortsatte att tala lugnt och vänligt då jag faktiskt inte vet ifall han beter sig för att det gör ont eller om han är fjantig (och man blir inte arg på en häst som har ont!).
Plötsligt tröttnade han (ville tillbaka till hagen?) och sparkade MIG istället för i luften och då tänder jag till och blir förbannad. Inte överdrivet, men jag ryter och slår på rumpan med handflatan. Sen står lilla pålle som en ängel medans jag lägger på bandaget...

Ullis

Evelyn bet mig hårt en gång i sidan när hon var brunstig och tjurig, hon fick en riktig utskällning och sen har hon aldrig gjort om det.
Pompei har hittills inte bitit mig, jag har fått säga till honom ett antal ggr, men aldrig skällt på honom.

NoExit skrev:
Hur arg får man egentligen bli på en häst som hugger en i baken, nu menar jag verkligen hugger tag, inte bara naffsar... :devil:

Jag skulle bli skit arg.... För jag anser att hästen ska ALDRIG bita mot en människa och peciellt inte sin ägare det är respektlöst.
Jag skulle ha reagerat med EN smäll beroende på hur och var jag står är avgörande på var jag skulle slå (och jag lovar att jag skulle ta i). Låt säga att jag står och kratsar en fram hov och den biter mig i baken eller ryggen. Då skulle jag med kunuten näve slå i magen eller bogen/ovanför frambenet. Samtidigt som jag gör detta skulle jag skrika NEJ! eller FY!
Det som dock är viktigt är att bestraffningen sker på en gång och är kort men väl markerad annars kan hästen lätt missförstå.
Man ska absolut aldrig slå mot hästens huvud.

Jag tycker att många hästägare tillåter att hästarna beter sig ganska illa och när dom riktigt kliver över gränsen så står dom och skriler och/eller slår på den för länge. Detta tycker jag inte är rätt. Hästen ska ha tydliga gränser vad den får och inte får göra annars så kan den bli farlig.

Hästen får gärna visa missnöje tex lägga bak öronen och blänga/slå med svansen eller nått sånt. Men att vifta med ben eller bita... oj, oj ,oj då tappar jag humöret.

Senast ändrad av en moderator:

*PUST* då var jag åtminstone inte ensam om att tycka att det fungerar :crazy:

Håller också med :bow:. Min kille kan ibland glömma bort ( :smirk: ) vem det är som bestämmer. Ex. idag när jag cyklade med honom och busfasonerna kom fram. Håller upp handen med grimskaftet som en markering att han inte ska gå på mig, eller springa före mig och cykeln. Iallafall så bet han tag i hela handen! :eek: Inte hårt, och släppte på en gång men ändå. Nog för att han har smånafsat ibland men. Blev förbannad och röt till att vad sjutton höll han på med? Sen var han så snäll :p.

Samma sak med att rycka manen, där jag har provat med oändligt tålamod just för att det är en rätt onödig grej och det är klart att han protesterar. Vilket resulterade i att jag stod och grät runt halsen på honom efter 3kvart varenda gång för att han var så jobbig. Fick inte ens ta i manen och det var bara tjafs liksom. Gjorde iallafall så några ryckningsgånger, men den tredje-fjärde gången så blev jag rejält förbannad, klappade till honom och röt att nu jäklar står du still! Tror ni inte att hästen stod som en klocka resten av tiden? Mycket mutor med havre och beröm såklart :p

NoExit skrev:

Pja beror på omständigheterna men jag har svårt att kontrollera mitt umör ibland så hästen skulle garanterat få sig en så hård smäll som möjligt på käften om jag nådde dit.

Det är inte bra, men jag kan är väldigt explosiv och kan inte alltid lägga band på mina känslor :crazy: ...

:rofl: Jag ser framför mig dig ursinnigt hoppandes med knytnäven i högsta hugg och hästen bara " Haha, näeh du missade! Miss igen!" och slänger med huvudet :rofl:

När det gäller min valack måste jag säga till på skarpen, med röst och kroppsspråk, han skiter fullständigt i mig om jag inte säger till "skarpt" nog. Men jag behöver aldrig göra mer.
Stoet säger jag åt 2 ggr/år typ, hon joxar nästan aldrig eller håller på. Hon kan se sur ut och hugga luft när man spänner sadelgjorden, och då kan jag tala om för henne att hon är töntig, och då lägger hon ner. (spänner sadelgjoren ett hål i taget just för att hon tycker det är obehagligt, och då behöver hon inte sura liksom...)

jo men det är juh rätt.. men sedan varierar det ju mycket från häst till häst också.. och vilka hästar man har kontakt med..

själv har jag blit tokarg och smällt till och skrikit 2 ggr tror jag, på 2 olika ridskolehästar.. en som bet när man sadlade och en som kosparkade när man borstade..
han som bet när man sadlade så släppte jag helt sonika sadeln smällde till på halsen och hoppade fram mot huvudet på honom och gapade.. han blev ställd och när det var över fick han snälla klappen och på med sadel med en snäll häst..
den andra småsparkade mot mig med alla benen och nafsade efter mig.. och lilla jag på 55 kg mot mer än 10 ggr så mycket häst (lita hög i manken som jag är lång) är inte att leka med.. så jag for på honom med flatnävarna och slog några ggr på buk och bog och skrek.. hästen blev livrädd just då men efter 10 sekunder var han lugn och snäll och fick snälla klappningar och beröm när han var snäll igen..

det är juh även trevligare miljö för hästen när man själv är glad.. så de där 10 skitförbannade sekunderna gör att hästen inte vill uppleva dom igen utan vill ha en glad människa bredvid sig..

En häst som "ger sig på" sin flockledare vet oftast inte riktigt vart den står i rang kan man tillrättavisa hästen lugnt men bestämt i rätt ögonblick så är det inget fel, men slå, skrika och sånt tycker jag inte gör någon nytta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: tessan.g
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
7 220
Senast: Wille
·
Övr. Katt Vår ena hona har varit borta i 5 dagar, idag kom hon äntligen hem igen. Hon var väldigt väldigt hungrig och törstig, verkligen kastade...
Svar
3
· Visningar
679
Senast: Grazing
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30