Hur arg får man bli

Sv: Hur arg får man bli

läs: RIDSKOLESTALL och RIDSKOLEHÄSTAR.. jag är där 1 gång i veckan och rider just exakt den hästen 2 ggr per halvår.. är det nog för att kunna umgås med hästen avslappnat och den ändå lyder? nej, alla hästar är inte nickedockor.. speciellt inte dom som börjar tröttna på att det springs in och ut, borstas litegrann, klappas litegrann osv osv..

btw så gjorde mitt utbrott nytta, mycket nytta.. förklara det..

Säger som Carola, det beror ju lite på varför hästen gjorde så.
Om hästen har ont, tex ett sår, då anser jag inte den rår för att den biter eller kickar. Och då får man inte bli arg.

Min häst gjorde så på mig för ett par veckor sedan, och jag har ont än! Och han gjorde det för han blev förbannad, han skulle "tukta" mig helt enkelt. Inte tillåtet för mina hästar!
Jag har haft honom i över 10 år, och visst, han har surat, och smånafsat, men aldrig förut MOT eller PÅ mig. Det skulle jag inte tolererat.

Jag har sagt till honom när han smånafsat, men inte "tagit i allt jag kan", för jag har inte ansett det ett "oförlåtligt brott".
I mitt fall så blev det "3-e världskrig" för hästen "vad i..." hann jag säga med värkande arsel, han begrep vad han gjort, så han drog iväg och in i en tom box där han stod med skallen inne i hörnet i passage med stora ögon. Men jag nöjde mig inte med att han förstod han gjort stort fel, jag rusade in och vrålade i rejält åt honom ändå.

Så numera har pålle förverkat sin chans att få stå och snosa på min rygg och bakdel när jag borstar, spolar ben eller liknande. Eftersom han gjorde en så rejäl dumhet. Mina hästar får inte hugga, sparka eller springa över mig, det är det enda jag blir j-igt förbannad över, och då tar det hus i h-e! För jag anser att låter man dem göra sådant, då blir det farligt i längden!
Så flyttar inte pålle bort näsan nu när jag föser bort den med borste eller hand, då knackar jag till honom på näsan så det blir obehagligt så han flyttar på näsan.

Jag vill ALDRIG bli biten eller sparkad av min häst. Han får vara hur arg som helst och om han tycker att något är väldigt obehagligt eller gör ont så får han hota för att tala om det för mig, men han får/har inte gjort allvar av det ännu.

Brorsans häst har tuggat lite på sin husse ett par ggr och det är en rejäl dask med handen som gäller, visst kan man bita tillbaka men päls smakar mindre gott... Nu har han dock slutat med att visa sitt missnöje genom att bitas...

de va en häst som bet mej flera gånger till slut fick jag nog och bet hästen i örat .. den bara kollade chokat på mej sen dess har den aldrig biti mej mer:D mycket hår i munnen men de funka;)

Blir jag biten så det gör riktigt ont så slår jag tillbaks, helt reflexmässigt... Jag tycker inte det är elakt, det är ju precis vad en annan häst skulle göra. Men inte mot huvudet, och inte mer än en gång. Det räcker länge.

Mount Never Rest skrev:
Jag är en äkta NH människa :devil: (Tro inte på den lögnen :angel: )
Ni behöver inte predika för mig att jag överreagerade eller att jag gjorde helt fel. Jag skriver bara vad som hände och jag gör om det behövs.

Min kille har en gång nafsat efter mig för att jag smorde honom med myggmedel. Han stötte bara till med tänderna inget direkt bett.
Då blev jag förbannad och vrålade vad f*n han höll på med och backade honom med rakt in i en vägg medan jag skrek och svor åt honom :mad:
Sedan ställde jag tillbaka honom till stället där han stått från början och fortsatte smörja och fortsatte samtalet där jag blivit avbruten (talar alltid om vardags saker med honom) och han stod som ett tänt ljus och efter det har han aldrig gjort något och jag VET att han inte tog skada av "behandlingen" eftersom jag alltid gör så om han gör något fel...

Många kan säkert tycka att det är hemskt att skrika och låta åt hästen, men inte jag :smirk:
Jag föredrar att skrika åt honom än att slå honom (visst det finns mellanlägen men om han verkligen gör, enligt mig, ett stort fel)
Jag har känt honom i snart 3år och under den tiden har jag aldrig slagit honom men där emot skrikit en del och det har fungerat bra.
Han lyssnar till det och det är aldrig några problem att han missförstår... För enda gången jag höjer rösten är när jag är arg på honom alltså vet han om han gjort något fel....
:bow: :bow: :bow: Tack och lov för en som vågar vara annat än en "det är aldrig hästens fel"-människa..

Du får bli hur arg som helst. Det är aldrig tillåtet för en häst att bita eller sparka mot människor, det är då blir det farligt... Det faktum att det är en hingst och en ung häst tycker jag är en ännu större anledning till att tillrättavisa honom. Blir han inte tillrättavisad nu kanske du måste ta en betydligt större disskussion med honom senare i livet. Hingstar är också ofta väldigt tuffa i psyket, och ser de en chans att dominera tar de den, det är därför ännu viktigare att ha tydliga gränser när man handskas med hingstar.
Sen gäller ju naturligtvis som även nämnts ovan att tillrättavisningen måste ske omedelbart och vara kort och tydlig.

Du också? :crazy:
Jag var blå mitt på arlset i över två veckor! Och var öm när jag satte mig tills för ngn dag sedan!

I min hästs "fall" tror jag inte han menade att verkligen hugga, han avskyr ju rykt och ska stå och "veva" med skallen och hugga i luften och sådant. Så jag tror det var ngn sorts missbedömning att han tog i mer än han egentligen tänkt. Men för mig inte förmildrande på ngt sätt, han får "veva" mindre med skallen om han inte hinner tänka var han sätter tänderna. Mitt arsel är fredad zon! :angel:

Jag hade en madame förrut som ställde sig lite fint på min fot, FAN heller sa jag och trampade tillbaka på kronranden. Jämt ska vara jämt tyckte jag, tror du inte hon tar och ger mig ett fint tjuvnyp i armen då? Men jag bet tillbaka och hon såg lite chockad ut...

Men brukar hästar "ge igen"?? Enligt henne, JA...

Vart biten av en häst i armen en gång och det tog inte ens ½ sek innan jag slog till honom på mulen. Han vart riktigt paff. Men han bet inte igen kan jag säga =)

Jag skulle säga ifrån riktigt ordentligt. Bättre en gång redigt än en massa småtjafs med risk för att den gör om det!

( Å andra sidan skulle jag fatta att något var rejält fel om min häst gjorde så)

Senast ändrad:

Intressant det du skriver du skulle "fatta ngt var fel".
Fick mig att tänka att jag kanske generaliserat lite väl mkt när jag svarat i den här tråden!

Att min yngsta häst högg mig i arslet, det kändes inte som ngt man behövde oroa sig för att ngt var fel. För han ÄR grinig! Hatar ju rykt och har humör!

Men om gammelpålle gjort ngt sådant, då hade han inte alls fått ens en åthutning! För då hade ngt som du skriver, varit fruktansvärt fel! För den hästen älskar rykt och pyssel, och har aldrig ngnsin vare sig lyft ett ben och hotat eller ens försökt sätta tänderna i en människa!

Det enda ställe den hästen var ngt kittlig på, det var långt bak vid skapet, han brukade nafsa lite i grimskaften han var uppbunden i när man borstade där.
En gång lyckades en unge på "två röda" få fram ANSIKTET exakt när han nafsade till i grimskaftet!
Hur f-n ungen hann med innan pålle hann reagera och "avbryta", det är en gåta! Likaså vad fanken hon skulle dit med nyllet och göra?!
Hon fick alltså in nästan hela ansiktet i MUNNEN på min häst! :eek:
Men hon hade tur när hon var så klantig att det var Pelleponkens trut hon stack in huvudet i!
För han lyckades hinna att inte stänga munnen!
Och sedan såg han så förtvivlad ut att han hade börjat gråta om han kunnat! Min snälla goding! :love:

Jag tycker man kan säga ifrån på skarpen direkt. Behövs det att man smäller till hästen och ryter i ordentligt så ska man inte ens tveka.

MEN det är viktigt att veta VARFÖR man ryter till/smäller till. Du skall inte göra det för att du är förbannad, då gör du det nämligen för att få utlopp för din aggression.

Du skall göra det för att tillrättavisa hästen, inte för att du är arg.

Stäng av vreden tills du kommit hem...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: tessan.g
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
7 220
Senast: Wille
·
Övr. Katt Vår ena hona har varit borta i 5 dagar, idag kom hon äntligen hem igen. Hon var väldigt väldigt hungrig och törstig, verkligen kastade...
Svar
3
· Visningar
679
Senast: Grazing
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30