Hur arbeta bort hård hand

I

IslaBonita

Usch jag behöver lite råd.

Jag har svårt att ha tillräckligt korta tyglar + att vara mjuk och fin i handen. Min mjuka fina hand visar sig mest när jag har lite för långa tyglar, men då glappar det och hästen blir ostadig. Så fort jag kortar upp dem mera blir jag hård och får ta i med handen och hästen lyssnar mindre och mindre på sitsen.:(

Hur kan jag träna fram ett fint och mjukt stadigt stöd? Har läst om Novabett som är väldigt milda och att ryttare som lätt blir för hårda i handen inte påverkar hästen lika negativt med detta.

När jag läser igenom mitt eget inlägg är mitt eget svar, träna, träna träna och det gör jag, hela tiden. Konkreta tips/övningar önskas.....

Sv: Hur arbeta bort hård hand

Lite tankar som rullar runt efter att jag läst ditt inlägg, kanske kan vara något? :)

Prova att tänka bort tyglarna, tänk att du håller bettet i handen. Då blir det mer direkt för hjärnan, och samtidigt lättare att inse hur det skulle kunna kännas för hästen.

Sen kan det ju vara en bra idé att under en period BARA tänka på handen, dvs åka lite häst ett tag och fokusera på vad handen egentligen gör. Då kan det blir lite tydligare. Försök att på ett trevligt sätt komunicera med hästen med bara handen. Få den att tugga/suga på bettet, länga halsen, höja halsen, böja halsen ovs bara med tyglarna. Att använda sig av belöningssystemet och negativ förstärkning är ett sätt. Dvs eftergift när du får den reaktion du önskat, och då måste det i början räcka med lilla lilla rätt reaktion av hästen för belöning.

Öva att reglera tygellängd, istället för att ändra armbågsvinkel. Alltså öva på att låta tyglarna glida i handen när du vill ge, och samla upp dem med händerna när du vill korta.

Titta rakt fram och inte ner mot hästens huvud/bogar, då tvingas kroppen använda sig av andra sinnen än ögonen, detta kan ge en mjukare och mer känslig hand. Människan kommunicerar gärna och mycket med hjälp av ögonen. Om vi tvingas ta bort ett sinne kan det leda till att andra förstärks. Värt att prova tycker jag.

Tänk dig att tyglarna är som en telefonlinje med hästen, om det glappar så knastrar det i den. Om tyglarna hålls för hårt så är det som att volymen ökar i luren och tillslut hör man ingenting för det bara skränar.

Lycka till!

Det är lite lustigt för vi gjorde en övning relaterad till detta på min senaste lektion :)

Syftet är att hålla tyglarna sträckta och 100% följsamma hela tiden - inget glapp, ingen slapphet och ingen hårdhet. Övningen går ut på att du låter tyglarna löpa genom händerna, en ända mellan lill-ring och den andra mellan pek-lång (handflatorna nedåt alltså). Du kan påverka genom att knipa åt olika hårt med fingrarna men du får aldrig stanna upp med händerna. Börja med en hand och kamma tyglarna bakåt och följ upp med den andra handen i jämn takt samtidigt som du rider 'som vanligt'.

Jag är nybörjare själv men det här lär vara en universal-övning och den fick hästen jag red att gå så fint att jag kände att jag skulle tagit med en hög hatt :)

Alfa - du har inte någon bild som visar? Eller om du kan beskriva lite noggrannare? Är också intresserad.

Tack, gud vilka bra svar! Jag ska absolut praktisera era båda tips!

:bump::bump::bump:

Ta också en funderare över hur du sitter för övrigt. Det är inte alltid där problemet visar sig som det sitter.

Kanske är du inte tillräckligt stadig i din sits. Kanske kommunicerar du för dåligt med övriga hjälper.

Jag har också haft samma handproblem som du beskriver. Jag skiter helt enkelt i händerna. Tar den tygellängd som krävs och struntar sedan i dem. Bara försöker få hästen att lyssna för sits, rytm och skänkel.

Måste bara tillägga...

Övningarna jag beskrev skall ske stillastående eller i lugn skritt.

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·
Dressyr Jag köpte en unnghäst (3 år) för två veckor sedan, hon som har ridit in hästen har antagligen haft en ganska hård hand vilket medfört...
2
Svar
21
· Visningar
3 436
Senast: Vitsippan
·
Hoppning Jag är inte nöjd med min sits i hoppningen, så skulle behöva tips på hur jag kan träna den och få en starkare, stabilare sits. En del...
Svar
15
· Visningar
2 808
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 776
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Freestyle och htm