Hur är storlekarna på Ploppbetten? (Shires)

Vogue

Trådstartare
Värst vad mycket utrustningstrådar det har blivit, men men, ibland är det så!

Jag har börjat rida en ny häst nu och denna skall gå på Ploppbett, men hur är storlekarna där? Denna häst har vanligtvis 11,5 och rids alltid med bettskivor om det inte finns parerstänger.

Är dessa bett små eller stora?

Jag har ju tex själv ett Sprenger och dom är aningens stora men vi har vår vanliga storlek och när jag hade Nova var dom aningens små och där fick vi gå upp en storlek!

Sv: Hur är storlekarna på Ploppbetten? (Shires)

Jag tycker de är normala, nu mäts de i tum om jag inte minns fel. Jag köpte betten i 12,5 cm och det stämde med tumstorleken.

Hmm, tum? Hur många tum är 11,5 då tex?

Ja, tänkte ha bettringar så funderar om det blir för tight då? Vill dock inte chansa på 12,5 då det oftast är för stort för denna häst, jag gillar inte att ha bettringar för att maskera ett för långt bett liksom.. :)

Jag vill ha det "vanliga" som man får om man googlar på Shires Ploppbett!

Nu läste jag nyss att det var några som tyckte att det var litet i storleken och ska då bettskivor på kanske man ska satsa på 12,5 ändå?

Bettringar sitter redan på bettet. ;)

Jag upplevde det inte som litet.
Be dem kontrollmäta bettet på stället du köper den ifrån.

*KL*

Upplys en okunnig, vad är ett ploppbett?

ett 2 eller 3delat sweet iron bett med små mjuka ploppar i koppar på ena sidan. det är skarpare än ett vanligt tränsbett samt förbättrar salivutsöndringen.

*kl*

Nu har jag äntligen hittat ett! :D:D

Och eftersom att den här orginalmodellen ska utgå :eek: så får man snabba sig nu! Sen finns det bara en modifierad ny modell som är på väg att få tag på!

Aha. Tackar för upplysningen. Jag tror att jag har ett!

halvt kl, kom precis på att plopparna lätt slits ner, samt att det lätt får skrapmärken. vet dock inte hur gamla de bett jag sett var, men de användes ändå och salivutsöndringen var densamma som med hela ploppar, bara mindre skarpa.

Varfor "ska" hästen gå på detta bett? Har du alltsa testat och hästen gillar det? Eller är detta ett Fashionabelt val?

Nu är jag månne lite motvals, men kan man bestamma att hästen ska gå på ett visst bett utan att prova? Eftersom ni inte verkar veta stl på bettet antar jag att det inte är gjort? Jag forstar inte:/.

Nu är jag månne lite motvals, men kan man bestamma att hästen ska gå på ett visst bett utan att prova? Eftersom ni inte verkar veta stl på bettet antar jag att det inte är gjort? Jag forstar inte:/.

Jo nu är det såhär att ägaren har bestämt att vi ska testa detta bett och för att kunna testa ett måste man köpa ett bett (eller låna)! :idea:

Och därefter så rider man och testar! :idea:

Och efter det så vet man! :idea:

Och trivs hästen så fortsätter man rida på bettet, annar får man testa ett nytt! :idea:

Och eftersom att jag har bättre koll på bett och ska ha hand om hästen utbildningsmässigt så fick jag i uppdrag att hitta detta bett! :idea:

:rofl:

Senast ändrad:

googla på "Ploppbett Shires" så kommer den modellen fram! :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 297
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 450
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 620
Senast: Hermelin
·
Utrustning Ska vänja in bett på min ponny född -21 i höst och har börjat titta lite på träns. Grejen är den att jag inte har en susning om vilken...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur