Hur är ni klädda hemma? (spin-off på varmt hemma tråden)

Araminta

Trådstartare
Efter att ha läst tråden om inomhustemperatur så funderar jag lite på hur mycket kläder folk har på sig inomhus? Hade ni haft mer/mindre kläder på er om ni hade kunnat bestämma innetemperaturen helt efter eget huvud?

Själv sitter jag just nu i jeans, collegetröja, mössa, raggsockor och fårskinnstofflor. Mössan är strikt sett överflödig men så mysig att jag behöll den på :D Jag gillar att vara "påklädd" rent generellt. Har alltid tofflor inne och vill gärna ha långbyxor även mitt i sommaren.

Efter att ha läst tråden om inomhustemperatur så funderar jag lite på hur mycket kläder folk har på sig inomhus? Hade ni haft mer/mindre kläder på er om ni hade kunnat bestämma innetemperaturen helt efter eget huvud?

Själv sitter jag just nu i jeans, collegetröja, mössa, raggsockor och fårskinnstofflor. Mössan är strikt sett överflödig men så mysig att jag behöll den på :D Jag gillar att vara "påklädd" rent generellt. Har alltid tofflor inne och vill gärna ha långbyxor även mitt i sommaren.
Jag har inte läst tråden du refererar till, men jag tycker att det är rimligt att klä på mig lite mer inomhus på vintern. Det känns inte försvarbart ur miljösynpunkt att värma upp min taskigt isolerade lägenhet med mycket fönsteryta till sommartemperatur, så jag klär på mig, helt enkelt.

Och så är jag frusen, förstås. Det händer därför att jag har mössa inne när jag är riktigt kall, men oftast såhär på vintern om jag klär mig för att vara hemma(ibland byter jag om när jag kommer hem, ibland drar jag bara på mig en stor ylletröja och varma sockar osv utanpå när jag tagit av mig ytterkläderna) har jag ullfrottéunderställ, dubbla ylletröjor, raggsockar och fårskinnstofflor. Här är ganska svalt, men inte absurt kallt, kanske 19 grader? Är jag mycket i rörelse skalar jag av lite kläder, är jag stilla har jag filtar över mig.

Hade jag styrt temperaturen själv hade jag nog ändå haft det som nu, men om vi bortser från vad det innebär att värma upp mer för klimat och plånbok hade jag gärna haft två-tre grader varmare. Alltför varmt blir obehagligt och jag gillar att vara påklädd såhär års.

Jag fryser lätt om jag är inne och sitter stilla länge, det behöver inte ens vara särskilt kallt för det :p Raggsockor, mysbyxor modell pyjamas och sweatshirt är standard hemmamundering. Fleeceleggings med tjocka benvärmare och trikåkjol kan ersätta pyjamasbyxorna. Underställ om det är kallt, ibland åker någon stickad sjal på.

Jag gillar att ha ordentligt med kläder på mig så att kunna bylta på sig ordentligt vintertid ser jag mest som ett plus, haha.

Edit: Jag gillar när det håller sig kring 19-21 grader inne, gärna svalare vid läggdags. Under 16 så blir det jobbigt, likaså när det kryper över 23 grader sommartid.

Brukar ha mjukisbyxor + t-shirt eller underställsbyxor + t-shirt. Igår hade jag shorts :D det var runt -20 ute då. Dels är jag ganska varm av mig och dels bor jag i en supervarm lägenhet (några av lägenheterna är 55+ lägenheter eller nåt sånt, ska vara lite bekvämare och något varmare). Har ändå dragit ned elementen, endast det i badrummet står på för fullt. Efter att i sex vintrar haft 15-17 grader inne så njuter jag nu.

Byxor. Sköna.
Strumpor och tofflor (får ont i hålfoten annars)
Kortärmat och sen kofta eller tröja. Eller fleecetröja. Det är nog få som sett mig utan en varm tröja :D

Jag har sällan över 16 grader inne (svalare i sovrum), och jag har nog inga särskilda kläder på mig. Det som råkade ligga närmast till hands, oftast... Strumpor hatar jag! Men ska jag sitta stilla ett tag så slänger jag över mig en filt, annars känns det när man inget gör.

Jag håller runt 18 grader inne och då har jag mysbyxor, tofflor (krypgrund = riktigt kallt golv) och långärmad tröja. Går det upp mot 19 grader har jag gärna t-shirt på mig.

På sommaren går luftvärmepumpen på kyla dygnet runt, avskyr att ha för varmt och har svårt att andas när jag hälsar på hos folk som har över 21 grader.

Har dålig koll på hur varmt det är inomhus (bor i lägenhet, så det är ändå lite svårt att styra). När det är runt nollgradigt ute så är det iskallt inne, är det -5 eller kallare så är det väldigt behagligt inomhus och på sommaren, då är det varmt mest hela tiden.

Just nu har jag på mig raggsockor och en enormt stor "tjocktröja" som är lika lång som en klänning. Det är min standardklädsel på vintern, förutom när det är runt nollgradigt ute, då har jag tjocka mjukisbyxor också, ibland ytterligare någon tröja. Sover med ett av de varmaste täckena från Ikea och två hundar i sängen, har dock sängen precis vid fönstret.

På sommaren tycker jag att det är som bäst när jag kan gå runt i shorts + linne alternativt någon riktigt sval klänning. Jag avskyr att ha en miljard lager kläder på mig och skulle aldrig komma på tanken att ha tex mössa inomhus och tycker att det bästa med sommaren är att slippa alla eländiga byxor.

Jag skulle gärna gå i shorts och t-shirt året runt, men nu tillåter inte klimatet det riktigt. Inomhus försöker jag dock ha varmt nog för att kunna klä mig i långärmad t-shirt och mjukisbyxor. Avskyr att behöva bylsa på mig tjocka tröjor, men tål inte heller att frysa. Jag skulle nog behöva flytta till ett varmare land.

Kläder. Myskläder för mig är en skön klänning/tunika och tights eller strumpbyxor.
Strumpor har jag oftast, ibland en sjal.
Gissar att det är runt 20 inne, det styrs centralt i huset. Har inte på elementen mer än att de inte är iskalla.

Jag håller runt 18 grader inne och då har jag mysbyxor, tofflor (krypgrund = riktigt kallt golv) och långärmad tröja. Går det upp mot 19 grader har jag gärna t-shirt på mig.

På sommaren går luftvärmepumpen på kyla dygnet runt, avskyr att ha för varmt och har svårt att andas när jag hälsar på hos folk som har över 21 grader.

:eek:
Jag har inte ens kortärmat om det är 19 grader på sommaren. Det är alldeles för kallt.

Jag var tvungen att kolla nu, det är 20,2 grader inomhus. Om det är kallare inne så fryser jag lätt och sover dåligt, däremot känner jag inget behov av att ha det varmare (åtminstone inte på vintern).

Jag har för tillfället skitkallt inne och är dessutom rätt frusen av mig. Så just nu sitter jag med leggins (som är lite fodrade dessutom :p ) strumpor, jeans, raggsockor, linne, en tjock stickad tröja och morgonrock. Överväger att hämta en filt också.
Är -27.7 ute här nu och ca 20 inne. Visade sig dock att element som jag trodde var på inte alls var det, därav att det är kallt inne. Hoppas det ska bli lite varmare snart.

När det bara var jag hade jag typ +22 i lägenheten med ett element just under skrivbordet, pytte ägenhete med kök och vardasrum i ett :p
Nu runt +20

Myskläder för mig är en skön klänning/tunika och tights eller strumpbyxor.
Men strumpbyxor är ju jätteobekvämt? Jag drar mig seriöst för att ha klänning på fina middagar bara för att det är så satans obekvämt med dessa jävla strumpbyxor - den där hemska resåren över magen får mig att vilja döda någon.

(Annan grej: Gud vilket roligt ord det är! Strumpbyxor! Sock pants :D)

OnT: Vår lägenhet är supervarm och skön. Obs inte mitt fel, det liksom är så automatiskt. Jag har mjukisbyxor och strumpor på mig, luvtröja ovanpå om jag är trött och frusen, bara linne annars.

Men strumpbyxor är ju jätteobekvämt? Jag drar mig seriöst för att ha klänning på fina middagar bara för att det är så satans obekvämt med dessa jävla strumpbyxor - den där hemska resåren över magen får mig att vilja döda någon.

(Annan grej: Gud vilket roligt ord det är! Strumpbyxor! Sock pants :D)

OnT: Vår lägenhet är supervarm och skön. Obs inte mitt fel, det liksom är så automatiskt. Jag har mjukisbyxor och strumpor på mig, luvtröja ovanpå om jag är trött och frusen, bara linne annars.

Jag gillar dem, byxor däremot... har inte haft byxor sen jag var 11-12 år annat än när jag sitter på en häst.

Jag gillar dem, byxor däremot... har inte haft byxor sen jag var 11-12 år annat än när jag sitter på en häst.
Men är du superjättesmal och har jättestora strumpbyxor på dig? Eller har världens minimalaste midja? För jag fattar inte hur någon kan uppskatta den där snorhårda resåren över magen?? Jag köper seriöst storlek 44 ibland i förhoppningen om att slippa resår som sitter hårt och det enda det gör är att jag kan dra upp helvetet över brösten. Men tajt sitter det oavsett. Och då är jag en strl 34...

Byxor däremot kommer ju i massa olika former och typer så passformen varierar ju enormt. Däremot har jag aldrig någonsin provat ett par strumpbyxor som inte har en stenhård resår.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka