Hur är det nu???

H

Hemligisten

Hö... är det billigare och bättre och drygare än tex hösilage eller är silage billigare men man måste ge mer???
Fattar ingen ting.. så olika priser jämt.. :(

Sv: Hur är det nu???

Hm, vet inte om jag gjorde mig förstådd där men jag menar alltså vilket är bäst? Vanligt hö eller hösilage.. vilket går åt mest eller räknar man samma mängd? osv...

Det beror på ensilagets TS. Hö har TS på 84% men hos ensilage kan det variera. Torrare än hö ska det i alla fall inte vara. Hästen behöver ca 1,2 kg TS per 100 kg kroppssvikt.

Det är enklast att jämföra pris per kg TS, men sedan är det ju så mycket annat som ska stämma också, näringsinnehåll och hygienisk kvalitet t ex.

Lycka till!

Behöver hästen 1.2kg TS per 100kg häst per dag?

Nä, men 1 kg ts per 100 kg och dag...1 kg ts är 1,2 kg hö. Men denna rekomendation är MINIMUM vad du ska ge..helst ska du ge mera.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
587
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar