hur är det med din ridskola?

Sv: hur är det med din ridskola?

Jag såg en hemsk sak igår när jag besökte gamla ridskolan. Gick in ridhuset och tittar lite på en nybörjarlektion på ponny där barnen skulle hoppa. En av ponnyerna är lite stark och därför vill ridläraren att den ponnyn ska hoppa i lägre tempo än de andra för att den ska "lära sig veta hut". Barnet försöker korta upp den men lyckas inte jättebra och ridläraren säger "Rör på händerna. Ordentligt. Vissa hästar behöver känna att bettet rör på sig för att veta att ryttaren finns däruppe" Samtidigt visar hon med sina händer hur man ska göra. Dvs hon rör händerna i vertikala cirklar, en mycket raffinerad variant av sågning :mad: Nånting är fel när man lär barn sånt där redan på nybörjarstadiet.

Beyliitah skrev:
ärligt nu, hur är det egentligen med ridskolan du rider i? lär ni er att såga hästarna och slå till hästen när ni ryktar för att den biter/sparkar då?

berätta

Så var det på ridskolan där jag red.
Och av den anledningen slutade jag...

Dom ridlärare som inte lär eleverna att såga sätter istället på felaktigt spända hjälptyglar, som thiedeman och "halsförlängare".
När jag frågade varför så var det
"för att man ska få känna hur det känns när hästen går i form".

När man ska hoppa är det spö som gäller ifall hästen vägrar.
Ibland står även vissa lärare brevid hindret, berädda att "hjälpa till"(smälla till med lite längre spö) om hästen vägrar.
Det görs även med en hopprädd ponny, när ryttaren rider helt sjuk väg fram till hindret, fel tempo osv...

I stallet är dom flesta hästarna griniga.
Så stalltjejerna som sköter hästarna (utan minsta lilla form av lön) får hjälpa till.
Det är inte ovanligt att någon slår hästarna, även om det blivit ovanligare.

Dessutom får hästarna bara mat 3ggr om dagen, i en mängd som verkar helt fel (oftast för lite).
Att hästarna ser helskruttiga ut är inget jag blir förvånad över...

När jag då tänker på att det är en väldigt stor ridskola, med ca 50 lektionshästar/ponnyer och ca 600medlemmar blir jag fundersam...

Ahem. Det här är ju lite off topic, men råder det konsensus här om att det alltid är fel att smälla till en häst? Jag kanske är världens hemskaste människa i så fall.

Jag försöker alltid visa min häst hänsyn och respekt; låter henne äta färdigt innan jag börjar fixa med henne, försöker rykta på det sätt hon tycker om, försöker göra sadlingen till en så behaglig upplevelse som möjligt fastän hon inte gillar den, dels genom att ge något gott samtidigt, dels genom att vara så försiktig och mjuk det bara går. Och givetvis straffas hon inte för bakåtlagda öron eller vispande svans, det är hennes sätt att visa känslor och åsikter. Men...om hon skulle bita mig, vilket f.ö. aldrig har hänt, då skulle jag smälla till henne med handflatan på halsen eller bogen för att sätta en gräns. Det känns för mig som ett språk hon kan förstå. Betyder det att jag är en hästplågare:confused:

Hellas

Jag håller med dig här. Är det befogat så kan jag också göra som du för att sätta en gräns.
Det som jag kan tycka är viktigt att lära ut till barnen på ridskolan är att det är bättre att berömma när hästen gör rätt än att straffa när den bits eller vad det kan vara. Klappa hästen varje gång den står snällt när man kommer in. Ofta kan ridskolehästar se sura och griniga ut när man hälsar på dem, säkert som en sorts försvar. Vissa förväntar sig en obehaglig upplevelse när någon kommer in i spiltan/boxen. Där är det viktigt att tala om för eleverna att det inte hjälper med bestraffning.
Man kommer ändå längst med beröm och ett vänligt beteende.

Det är inte ALLTID fel. En smäll med handflatan kan vara befogat ibland, liksom ett spörapp kan vara det. Men något är definitivt fel om man varje gång man ska rykta står och boxas med hästen istället, eller om man vevar med spöt hela ridpassen. Och på en ridskola är det extra viktigt att ha vett och etikett i hanteringen av hästarna, för att nybörjarna ska komma in på rätt väg från början, och hästarna bli mindre stressade.

när jag började rida på ridskola för 11 år sen (rider inte på ridskola längre) fick jag lära mig att slå (och skrika åt, omo man ska gå efter hur ridläraren gjorde) hästarna när dom var sura. och blåste dom upp sig när man spände sadelgjorden var det en dask i magen som gällde etc etc.
kom aldrig så långt att vi började med form etc på min första ridskola så sågning etc kan jag inte uttala mig om.

andra ridskolan: smälla till hästarna när dom var sura gällde även här. ridskolechefen visade mig en gång hur jag skulle slå till min älsklingshäst (som sedan blev min egen), den suraste (nästan) hästen i stallet, med rotborsten på halsen (HÅRT!) när hon högg i luften, men det gjorde jag aldrig. jag märkte rätt tidigt att iaf hon alltid högg i luften / bort från mig eller i gallret. hon ville inte skada, bara markera att det var obehagligt.. (hon var mkt känslig i hårremmen...)

hade rätt många olika ridlärare med olika filosofier. minns inte de första, men de 2 sista minns jag. den ene hade filosofin att rida små små volter och böja halsarna så mkt det gick (och runda med innerskänkeln) ochp å "stela" hästar (som gick i "ridskoleform") skulle man ta omväxlande i höger o vänster tygel (krama, eller såga om ni så vill), men inte varannan gång utan helt oregelbudnet så hästarna inte började gå o vicka med huvudet hela tiden.

ridlärare nummer 2 lärde oss att mjuka upp hästarna genom att ta förhållningar på ytter o leda på inner medan man arbetade ganska intensivt med innerskänkeln. man fick leda hur långt ut man ville med handen och ta igenom tygeltaget bara man tog in handen direkt, var filosofin.
visst var det "effektivt" på ett sätt som så att hästarna krökte på nacken men det ledde i min mening till framtunga hästar som ofta blev förböjda och tappade ytterbogar hit och dit.
hästarna gick under den här tiden dessutom oftast på gummisnodd...

jag jobbade själv under en tid som instruktör på ridskola nr 2. hade mest nybörjare så någon form var det inte tal om, bara att kunna styra, stanna och sätta igång i princip. tempoväxlingar.

när det gällde at thantera bråkiga/sura hästar använde jag mig av något liknande (?) som beastiebabe pratade om. högg en häst efter mig satte jag upp en arm en bit framför hästens öga, ungefär som en häst i hagen kan slänga upp huvudet och "hota" när någon gör något den inte får. detta funkar i princip alltid, hästarna hajar till och fattar att dom gått för långt. sparkar dom (lufter bakbenet och viftar lite, typ :)) daskar/petar jag på låret och säger nåt kort, typ "apap" eller liknande.
mig veterligen slog jag aldrig en häst framför barnen, hellre då att jag var med och höll de bråkigaste hästarna i grimman när dom skötte om dom, då höll dom sig lugna.

Jag tror att vi har ungefär samma syn. Jag håller helt med om att det är otroligt viktigt att lära barnen respekt för djuren från första början. Man ser ibland ungar som skriker och bankar på sina ponnyer i ett och det ser hemskt ut. Och jag håller helt med om att man alltid skall använda posivit förstärkning när det går. Mycket beröm när hästen gör rätt, även små saker som att stå stilla när man ryktar osv. Men också att det finns vissa tillfällen, som när hästen gör något som kan bli farligt för människor, då man måste markera ordentligt att det inte är ok. ´

För att övergå till ursprungstemat något så hoppas jag att ridskolor lär ut andra strategier att hantera hästarna än skrik och smäll. Oftast bättre att lära sig hästens favoritställe att bli kliad på...De ridskolor jag har ridit på har inte lärt ut det hårda sättet att handskas med hästar. Där har det alltid betonats respekt för djuren. Och sågning har definitivt inte premierats. Jag måste säga att jag har sett den värsta ridningen bland privatryttare. Så många som sitter och sågar/tjuvhåller/krullar ihop sina tuktade hästar dag ut och dag in. Gärna med hårt hållen graman så att hästen inte har en chans. Det har i a f jag aldrig sett på ridskola, men jag kanske har haft tur?

På min ridskola handlar det om att ta och ge, mycket eftergift.
Inget oändligt hackande med sporrar, onödigt att såga och använda vägar som är lättare, fast som skadar hästen betydligt. För jag menar: Varför går man på ridskola? Jo, för att lära sig. Lär man sig själv någonting genom att använda genvägar såsom sågning? Det blir bara helt fel. Gör det ordentligt eller gör det inte alls!

Min ridskola var rätt bra tyckte jag.. visst det fanns olika männsikor med olika tycken att hantera hästarna vid sadling och sånt. Det var då alltid skötarna, en av dem minns jag och hon var glad att smälla till hästen så fort den hota eller sånt.
Men ridlärarna och ägarna till ridskolan har jag aldrig sett smälla till en häst.
Denna ridskolan var de också väldigt noga med säkerhet, vi fick inte ens rida ut nån gång.
De är inget för er, då måste man verkligen rida, inte åka häst. Sa ridläraren ofta och sen var det för stor risk för olyckor.

Men en gång när jag praoade där fick jag faktiskt rida ut med ridläraren själv och fick då en privat lektion, jag satt mest och var lite små rädd att göra fel. Han var väldigt sträng och noga med allt.
Vi trava upp och ner för en backe 10 ggr tom bara för att jag klara inte trava ner från den korrekt. Hästen skulle hålla samma takt oavsett hur stor nerförsbacken var (detta var även en ordentligt musklad häst) och denna nerförsbacken var mkt liten och inte jätte brant och ändå ökade min häst endast för att jag gjorde ett pytte litet misstag.

Sågning var strängt förbjudit! De som gjorde det blev redigt utskällda, men vi fick inte veta konsekvenserna av det.
Han sa dock att sågning eller att ta skiftande i tyglarna 2-3 ggr är nåt man kan ta hjälp av om man är en duktig ryttare och då vet man förhoppningsvis varför man gör det, och har inte för avsikt att kröka hästens nacke.

Hjälptyglar användes inte iheller, förutom martingal på 1 häst. Gummisnoddar spändes på vinterpigga hästar till nybörjare, ja eller de som nyss flyttats från nybörjargrupp med ledare till nybörjare grupp utan ledare. Och det var oftast på 2 hästar som hade för vana att bralla eller sticka för fort, när de nyss blivit klippta. Så då fick de snodd på som satt rätt löst ändå, men de blev lugna direkt av det eller så fick en ledare leda hästen ett tag eller i värsta fall hoppa upp och rida den en stund.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Vad tycker ni saknas idag på Sveriges ridskolor? Jag vill veta allt! Hur hade du gjort på en egen ridskola? Vad hade du ändrat på...
2
Svar
29
· Visningar
1 768
Senast: Roxy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama