hur är det med din ridskola?

B

Beyliitah

ärligt nu, hur är det egentligen med ridskolan du rider i? lär ni er att såga hästarna och slå till hästen när ni ryktar för att den biter/sparkar då?

berätta

Sv: hur är det med din ridskola?

Självklart inte. Personalen är ju utbildad, så naturligtvis lär de inte ut såna dumheter. Hästarna är för övrigt snälla, så det finns ingen anledning att slå dem.

nej, vi lär oss inte att såga.. snarare får man sitte ock åka häst jääääätteeeelääänge (flera år) innan man börjar med att inverka med ben och sits..

vid skötsel så binds "elaka" hästar upp på uppbindningsplatser, och man lär sig att inte visa sig rädd för hästarna.. nybörjare som ändå är rädda får hjälp av kunnigare elever att hålla ett öga på hästen..

själv går jag efter principen "öppna armar", dvs jag strcker fram handen, hotar hästen mig hotar jag tillbaka, då reagerar hästen och jag visar mig vänlig igen.. fungerar nästan alltid..

jajamen! första lektionen får man hjälp av läraren att såga ner hästen på tygeln och så springer h*n efter med ett spö och jagar runt hästen i full galopp... sen går vi in i stallet och sparkar dom i magen. Eller inte. Men tror du att dom som rider på ridskolor som sysslar med sånt här skriver det här?? ;)

Nej självklart inte... Jag går på en seriös ridskola :angel:

Vi får lära oss att rida med sitsen på våran ridskola. Riktigt bra tycker jag, man får lära sig att bromsa med sits å gasa med sits (jag har fortfarande riktigt stora problem med sistnämda mest pågrund av att jag ju aldrig behövt rida så på min egen å jag har ridit enbart privat i några års tid innan jag tog upp ridlektioner).

Beror på vad man menar med hota, jag ignorer ett å annat hugg i luften vid sadling biter hästen mig däremot åker den åp en uppfostrings smäll. En markering så att säga. En naffisg häst har oxå fått en å annan lättare träff just för att den inte lysstnar till nej, det tog mig 2 lektioner (gjorde iorning hästen innan efteråt har dom oftast hö), sedan numera lystrar hästen till ap ap ap ap från min sida för at skärpa sig å sedan låta bli helt å hållet. Jag anpassar mig gärna till indiven av hästen skulle aldrig ställa mig å ge en smäll till den känsligaste hästen i stallet precis, då skulle ju den bli ett totalt nervvrak.

Nu har jag slutat på ridskola men gick där i nio år (och spenderade tid där även innan och efter, och fortfarande ibland).
Jag red på en liten privat ridskola med främst ponnyer. Det fanns nästan bara trevliga hästar där men det var en och annan som ogillade häftiga rörelser eller annat.

Jag har aldrig fått lära mig att slå dessa hästar. Istället lärde ridläraren (som också ägde ridskolan och hästarna) oss att lugna hästen. Att klia den och säga "såja, är du grinig idag?" med ett leende. Därför var jag heller aldrig rädd för att bli biten. Iof bet hästarna sällan, men jag fick lära mig att det inte är farligt att få ett tugg i jackärmen utan att det var pga av att någonting inte stog rätt till.

Såga hästen är något som nog förekommer överallt men min ridlärare var ganska noga med att man skulle vara mjuk i handen. Att man var schysst mot djuren helt enkelt. Samtidigt fick de inte köra med en.

Jag har aldrig nånsin sätt en människa slå en häst på den ridskolan (förutom en och annan unge som fick sig en läxa efter det). Jag själv har också smällt till en ponny som ganska oprovocerat bet mig och mest för att jag blev förvånad och lite förolämpad tror jag. Mycket dåligt samvete följde och jag skulle aldrig göra om det. Jag får lixom inte ut någonting genom att slå.

Och då hade vi ändå en mycket aggressiv häst ett tag - 165 cm dessutom (stort för oss). Som endast ridläraren fick sadla när hon kom och då uppbunden på båda sidor och vilt sparkande. Den hästen blev en harmonisk häst och min bästa vän. Varken jag eller någon annan slog henne en enda gång - och hon var verkligen så aggressiv att man i början inte fick hälsa på henne över boxdörren pga att hon högg. Innan hon dog kunde jag göra allt från att sadla till att rycka henne i den hårömma manen helt lös utan att hon la bak ett öra. Och jag var då en tanig liten 12-13-åring och den enda som egentligen pysslade med henne. Efter ett år fick hon dock tarmvred och avlivades i hagen.

Sån är ridskolan jag rider på, iaf det intrycket jag får av den.

"Såga ned hästen huvud ("Gå i form") och hacka till den i magen med hälarna om den inte går fram ordentligt"
"Smäll till hästen på halsen när de lägger öronen bakåt vid spänning av sadelgjorden"
"Ryck till hårt i bettet om hästen backar vid uppsittning"

Tidigare var det även så ett en av ponnyerna skulle smällas med spöet mellan öronen när den inte lydde, detta har dom numera gått ifrån.

Detta som jag nämde ovan är inget dom säger ordagrant, men signalerna kan tolkas som ovan.:(

Och jo, det finns possitiva saker med ridskolan också.:bow:

Lägger till!

Däremot är det andra bullar på den stora, seriösa ridskolan. De håller i ganska mycket tävlingar som sm mm.

Där slår både personal och elever hästarna. Överhuvudtaget har elever därifrån en helt annan syn på djuren när man ser dem ute i andra stall sen. Rent av äckligt tycker jag. Att en så seriös anläggning ger folk så dålig hästhantering.

Nu ska jag säga att det såklart inte gäller alla. En del folk därifrån är bra med djuren. Men det är inte trevligt att vara på själva ridskolan ibland.

Själv gick jag (smarta flicka) in till den mest aggressiva hästen där en gång och hon högg mig rakt i strupen. Sen kastade hon sig direkt undan som om hon förväntade sig på att få igen.
1. Slagen hon fått hade gjort henne rädd för människor. Hon förväntade sig spö.
2. Ändå hindrade inte detta henne från att bita, tvärt om var hon säkert mer aggressiv.
Man kan ju fundera på på vilket sätt slagen hon fått av folk hade gynnat, och vem i så fall. Garanterat inte hästen och garanterat inte mig. Efter som att hon fortfarande bet och fortfarande var rädd.

Matilda_o_Bonita skrev:
Sån är ridskolan jag rider på, iaf det intrycket jag får av den.

"Såga ned hästen huvud ("Gå i form") och hacka till den i magen med hälarna om den inte går fram ordentligt"
"Smäll till hästen på halsen när de lägger öronen bakåt vid spänning av sadelgjorden"
"Ryck till hårt i bettet om hästen backar vid uppsittning"

Tidigare var det även så ett en av ponnyerna skulle smällas med spöet mellan öronen när den inte lydde, detta har dom numera gått ifrån.

Detta som jag nämde ovan är inget dom säger ordagrant, men signalerna kan tolkas som ovan.:(

Och jo, det finns possitiva saker med ridskolan också.:bow:

Jag får också intrycket av att ridskolan jag rider på anser: gå i form = såga ner hästen framifrån och sparka i magen om den inte går framåt. Men samtidigt har jag lärt mig rida med just sätet på den ridskolan. Att såga ner hästen förekommer i de mer "duktiga" grupperna, där de som smörat in sig i en bättre grupp för de 'känner ridläraren' sågar mest.
Även att smälla till hästen om den lägger öronen bakåt, backar osv förekommer också men det beror på vem som har stalltjänst i stallet. Det är delade meningar i vårt stall. En del anser att hästarna ska "uppfostras" medans några andra snarare tycker att det är människorna som ska uppfostras :).
Det där med ponnynen som fick spö mellan öronen lät förjävligt! Så är det inte hos oss iaf, utan det är snarare mer "vardagsuppfostran" som ex stå stilla vid uppsittning.
Men som tur är har jag lärt mig det jag kan från andra ställen och från dom i vårt stall som inte är ute efter att bråka med häststackarna.

Uppfostras kanske vissa hästar behöver, men en smäll är ju inte alltid att uppfostra. Man måste ju börja på annat ställe (lite beroende på vad hästen gör dock). Men jag förstår verkligen inte folk som smäller till en häst för att den lägger öronen bakåt, det är ju helt fel hästar säger ju mycket mer än så när dom lägger öronen bakåt, finns ju många sätt att lägga öronen bakåt men ingen av dom förtjänar ju en smäll.
Så det är ju inte bra att vissa på ridskolan gör så.

Jag har börjat rida på ridskola den här terminen efter många år med egen häst. Jag kan inte säga att jag tycker att ridskolan lär ut att såga eller att slå hästarna men däremot tycker jag att i princip alla i min grupp har en dålig inställning till hästarna. De höjer väldigt lätt rösten ordentligt och skriker och hotar hästen då den surar. De verkar heller inte ha något emot att smälla till hästen på mulen då den nafsas lite i ridhuset. Min filosofi överensstämmer inte med deras och mitt intryck är att ridskoleelever beter sig såhär. De har aldrig lärt sig att umgås med hästar. Min ridgrupp består både av tonåringar och medelålders och alla beter sig likadant. Skrik och små slag är det gott om, tyvärr.

Jag har ju (mer eller mindre dammig) erfarenhet från ridskolor i olika delar av Sverige och på väldigt många ställen beror det på om man väljer att lyssna på instruktörer/personal eller på "vi som kan bäst i ridgruppen"-maffian :angel:

Små, på utsidan kaxiga tjejer, ryktar ofta farliga hästar som man måste slå på, personalen brukar bara rykta snälla lektionshästar.

Nej, jag tycker min ridskola har en ganska bra syn på hanteringen. Visst ska vi säga till hästen om den bråkar, men vi ska inte börja slåss med den. Är man osäker så kan man alltid be instruktören om hjälp, och vi hjälps åt inom gruppen. Samma vid ridning, vi får ofta höra sådant som att spöet inte är till för bestraffning utan som en möjlig förstärkning av skänkeln, och att det handlar om att vara lugn och bestämd istället för att slita eller rycka. Hästarna är också lite löst uppdelade, vissa går i princip alltid på nybörjarlektioner, och andra går i princip aldrig på dem, så att inte de känsligaste/mer svårridna hästarna behöver stå ut med klumpiga nybörjare.

Den känsla jag fått av ridskolor överlag, är att det beror så mycket på personen som just då håller i verksamheten. Två grupper som ridit för varsin lärare kan bete sig helt olika, och stämninge i ett stall kan förändras så mycket om det kommer in nya personer i verksamheten.

Nej, vår ridskola lär inte ut att man ska slå hästarna men å andra sidan så finns det sällan någon ridlärare ute i stallet utan de som hjälper till med hästarna är unga tjejer. När ridlärarna någon gång varit i stallet och hjälpt till med de svårare hästarna så pratar de om att hälsa ordentligt innan man går in spiltan och att inte visa sig rädd. I min ridgrupp hjälpte vi varandra och lärde oss mest själva hur vi skulle flörta med dessa hästar för att lugna ned dem. Nu går det bra och vi hjälper andra (vi är vuxna och flera av oss har barn i andra grupper)

Jag började rida på 60-talet, och på den tiden kunde man hantera hästar.;) Det finns ingen som helst anledning att sparka eller slå hästar eller att "såga" dem i munnen.

Jag red på ridskola fram till 1999, och fick ofta höra "håll emot och driiiiv" men struntade i det och red på det sätt jag blivit lärd. Dock var det många andra i gruppen som nästan låg på rygg i sadlarna när de drog i tyglarna samtidigt som de hackade för fullt med sporrarna....:mad:

Många gånger har jag lagt mej i när andra ryttare sparkat och slagit på lektionshästarna i samband med rykt och sadling. Vissa av ridskolans personal verkar tycka det är OK att behandla hästar på det viset.

Immer

nej.

sticker hästen - gå in på en volt och de andra runt omkring ska sakta av.
biter/sparkar hästen - så ska man säga till.

Nu är det så att det finns massor personer som kan hjälpa till med hästar som är bråkiga om ryttaren inte vågar.

Nu finns det dock inte sådana hästar kvar, finns en som man verkligen inte vill gå in till när hon ska äta, men då är det inga ridskolaelever där heller.

Visst, finns ju vissa som lägger öronen platt bakåt men - dom bits/sparkas inte.

Senast ändrad:

Ridskolan som mina barn rider på har inga sådana tendenser överhuvudtaget. Ridläraren brukar tom (ganska bryskt) säga till min ivriga dotter att sluta "hamra" med sina små ben (som ibland befinner sig på hästar som kan vara strax under 170 i mkh) vid galoppfattningar. Han förespråkar en mjuk ridstil.

Alla hästar är vänliga, både stora och små. Hästarna behandlas alltid vänligt och med respekt. Ridläraren är mkt noga med att de inte får gå för mycket vilket hittills har resulterat i 1,5 år utan att någon stått för hälta eller ryggproblem. Får se hur länge det håller. (Förmodligen inte så länge då en ponny trampade in en 5 cm pinne i hoven i veckan...)

Jag lär mig att rida hästen i en bra form med eftergift på min skola. Men vi lär oss också att om en häst inte går fram så är det bättre att dra till en gång med spöt än att göra fem lösare rapp. Eller att mala med skänkeln.
=D

Liknande trådar

Ridning Vad tycker ni saknas idag på Sveriges ridskolor? Jag vill veta allt! Hur hade du gjort på en egen ridskola? Vad hade du ändrat på...
2
Svar
29
· Visningar
1 768
Senast: Roxy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama