Hur är det att ha en gård?

Brun

Trådstartare
Jag, som många andra, drömmer om livet på en gård. Eller ja, snarare livet på ett ställe med villa, stall, ridhus och paddock och lite mark. Inte värsta bondgården med jordbruk o.s.v. Jag har insett att det är massor av kostnader och mycket hårt arbete, men jag lockas ändå av tanken på att ha ett eget stall att styra runt och fixa med, alltid ledigt på ridbanorna, lugn och ro, att ha hästarna hemma hos sig. Naturnära och lugnt. Av ren nyfikenhet undrar jag, till er som lever på en gård eller har "villa med stall":
  1. Hur är det att ha en gård?
  2. Är alla kostnader och allt slit värt det?
  3. Varför har ni gården?
  4. Hur ser eran dag ut?
Schysst att ni tar er tid att läsa och förhoppningsvis svara! :banana:

Sv: Hur är det att ha en gård?

Nu har vi just flyttat in och jag är en "gårdsnybörjare" men:

1) Älskar allt utrymme, och att som igår få en längtan efter mina älskade hästar och bara gå ut för att ge hästarna en morot.
2) Vi har ju lyckats pricka in sämsta årstiden att flytta in vilket gör allting väldigt tungjobbat. Kan ärligt säga att både jag och min sambo är väldigt trötta om kvällarna och då känns det ändå inte som vi ådstakommer det vi borde göra. Nu är det ju hemskt mycket kostnader iom att vi omvandlar en gård till hästgård men annars känns det faktiskt som det kommer bli billigare att ha hästarna än tidigare.
3) Se (1). Helt enkelt för att jag vill ha hästarna hemma.
4) Som ett helvete, inget stall (måste bila bort och bygga upp först) inget lättillgängligt vatten, ingen ridbana, ingen ordentligt dyngstack. Helt enkelt en massa att göra. Men när det väl blir klart kan det nog bli helt ok!

Naw, det blir nog bra sedan! Självklart är det mycket i början. :) Men så ni håller på att bygga eget stall också? :)