Sv: Hur är det att ha en gård?
- Hur är det att ha en gård?
- Är alla kostnader och allt slit värt det?
- Varför har ni gården?
- Hur ser eran dag ut?
1, Det är underbart att kunna gå ut till pållarna i morgonrock och morgonfodra eller bara gå ner på dagen o mysa lite när helst man har lust. Man kan mocka lite o göra något annat o fortsätta senare i stallet. Det är ett hel***e när man ska stängsla o gubben blir galen för tråden krånglar och vi är helt orutinerade på detta, eller ja jag är, han är bondpojk. Det behövs mycket maskiner för att underlätta, tex traktor med balgrip, betesputs, etc, etc. Mycket pengar ut.
2 Ja vi tycker det, vissa saker hade vi innan på gården, en del, tex betesputs lånar vi av grannen. Balgrip fick vi köpa ny. Att hägna en av hagarna kostade 4000 kr räknade vi och det är ju några hagar att hägna, engångsutgift, men ändock pengar som ska ut + allt arbete. Vi hade gammalt kostall som gjordes om av hantverkare, ca 500000 kr slutnota. ¨Bilade golv, ny gjutning, puts av väggar, el, fönster o dörrar, inredning, rubbet vart tvunget att bytas ut. En investering iofs, men dyrt. v
3 Gården är min mans föräldra hem, här var djur för ca 15 år sedan. Vi hade inga som helst tankar på att ha djur hemma, halkade in på hästeriet för 4-5 år sen o börja bygga o skaffa hästar.
4 Upp med tuppen, släppa ut 5 hästar (ponnyer), jobba, hem, evt fixa mat till barnen, mocka om inte dottern gjort det o beroende på väder o vind o underlag en ridtur - eller ej, när vi har trist vinter o halka.
Jag trivs med detta, har mycket hjälp av min man och tycker det är toppen. Men det är ett fasligt slit och dyrt är det också. Egentligen är det billigare att ha pållen inackorderad o få ridhus o lite service. Men det är inte samma mysfaktor.