Hur är det att ha en gård?

Brun

Trådstartare
Jag, som många andra, drömmer om livet på en gård. Eller ja, snarare livet på ett ställe med villa, stall, ridhus och paddock och lite mark. Inte värsta bondgården med jordbruk o.s.v. Jag har insett att det är massor av kostnader och mycket hårt arbete, men jag lockas ändå av tanken på att ha ett eget stall att styra runt och fixa med, alltid ledigt på ridbanorna, lugn och ro, att ha hästarna hemma hos sig. Naturnära och lugnt. Av ren nyfikenhet undrar jag, till er som lever på en gård eller har "villa med stall":
  1. Hur är det att ha en gård?
  2. Är alla kostnader och allt slit värt det?
  3. Varför har ni gården?
  4. Hur ser eran dag ut?
Schysst att ni tar er tid att läsa och förhoppningsvis svara! :banana:

Sv: Hur är det att ha en gård?

Nu har vi just flyttat in och jag är en "gårdsnybörjare" men:

1) Älskar allt utrymme, och att som igår få en längtan efter mina älskade hästar och bara gå ut för att ge hästarna en morot.
2) Vi har ju lyckats pricka in sämsta årstiden att flytta in vilket gör allting väldigt tungjobbat. Kan ärligt säga att både jag och min sambo är väldigt trötta om kvällarna och då känns det ändå inte som vi ådstakommer det vi borde göra. Nu är det ju hemskt mycket kostnader iom att vi omvandlar en gård till hästgård men annars känns det faktiskt som det kommer bli billigare att ha hästarna än tidigare.
3) Se (1). Helt enkelt för att jag vill ha hästarna hemma.
4) Som ett helvete, inget stall (måste bila bort och bygga upp först) inget lättillgängligt vatten, ingen ridbana, ingen ordentligt dyngstack. Helt enkelt en massa att göra. Men när det väl blir klart kan det nog bli helt ok!

Naw, det blir nog bra sedan! Självklart är det mycket i början. :) Men så ni håller på att bygga eget stall också? :)

Japp, vi ska göra om den gamla koladugården till häststall. Måste först bila bort gamla foderbord och ta bort innertaket bara. Är nog ganska vanligt att köpa en ofärdig gård, en "hästgård" går för mycket mer än det vi betalade, iaf här i krokarna.
Såg nu att nummer 4 var en fråga ang hur er dag såg ut, jag slarvläste och såg hur er gård ser ut.. Så:

4) 06:00- kånka ut vatten till hästarna, fodra två av dem med kraftfoder
16:00- kånka ut mer vatten till hästarna, rida en eller två hästar
19:00- kånka ut mer vatten till hästarna, fodra två av dem med kraftfoder, jobbar lite med stallet
Har hästarna på lösdrift och mockar på helgerna samt ibland medan jag väntar på att unghästarna ka äta upp sin kraft. Alla hästar står på fri tillgång på grovfoder. Grannbonden ställer balen i foderbordet och denna räcker ca 7 dagar.

3. Varför har ni gården?
  4. Hur ser eran dag ut?
Schysst att ni tar er tid att läsa och förhoppningsvis svara! :banana:

[1] Mycket jobb, mycket investeringar, mycket trivsel, lugn och ro.
[2] Ja, eftersom det utgör en stor del av försörjningsinkomsten.
[3] För att försörja oss. För att vi inte alls, har trivts på något ställe där man har nära grannar (härifrån ser man inte närmaste granne - förutom sagoslottet Ekenäs som inte är bebott). För att slippa ha en trädgård.
[4] Ut på morgonkvisten fodra, mocka, städa, fixa och dona. Varje dag året om. Vi har "bara" hästhållning och verksamheten kopplad till det, inget annat bruk.

Sedan vid säsong tillkommer en del uppgifter. I juni och augusti bär vi in hö i mängd, många kvällar går åt till det. Osv. Osv.

3. Varför har ni gården?
  4. Hur ser eran dag ut?

1, Det är underbart att kunna gå ut till pållarna i morgonrock och morgonfodra eller bara gå ner på dagen o mysa lite när helst man har lust. Man kan mocka lite o göra något annat o fortsätta senare i stallet. Det är ett hel***e när man ska stängsla o gubben blir galen för tråden krånglar och vi är helt orutinerade på detta, eller ja jag är, han är bondpojk. Det behövs mycket maskiner för att underlätta, tex traktor med balgrip, betesputs, etc, etc. Mycket pengar ut.
2 Ja vi tycker det, vissa saker hade vi innan på gården, en del, tex betesputs lånar vi av grannen. Balgrip fick vi köpa ny. Att hägna en av hagarna kostade 4000 kr räknade vi och det är ju några hagar att hägna, engångsutgift, men ändock pengar som ska ut + allt arbete. Vi hade gammalt kostall som gjordes om av hantverkare, ca 500000 kr slutnota. ¨Bilade golv, ny gjutning, puts av väggar, el, fönster o dörrar, inredning, rubbet vart tvunget att bytas ut. En investering iofs, men dyrt. v
3 Gården är min mans föräldra hem, här var djur för ca 15 år sedan. Vi hade inga som helst tankar på att ha djur hemma, halkade in på hästeriet för 4-5 år sen o börja bygga o skaffa hästar.
4 Upp med tuppen, släppa ut 5 hästar (ponnyer), jobba, hem, evt fixa mat till barnen, mocka om inte dottern gjort det o beroende på väder o vind o underlag en ridtur - eller ej, när vi har trist vinter o halka.
Jag trivs med detta, har mycket hjälp av min man och tycker det är toppen. Men det är ett fasligt slit och dyrt är det också. Egentligen är det billigare att ha pållen inackorderad o få ridhus o lite service. Men det är inte samma mysfaktor. :laugh:

Det är underbart att ha hästarna hemma!!! Galet skönt. Köpte villa på landet, vidare med mera mark byggde stall för fyra ( jag skulle bara ha två, haha vilket skämt nu står där fyra o en dräktig, hehe det blir inte alltid som man tänkt) . Kostnaderna är absolut värt det, det är billigare för mig att ha tre hemma än att ha en installad (priserna i Mälardalen är inte att leka med) mer jobb absolut men när man gör åt endast fyra hästar är det inte så farligt, lastar 200 balar hö på hösten och ca 400 balar halm på ett år. Bonden som jag köper foder av vill ha halm så då får det bli så, enklast för grannsämjan men funkar absolut prickfritt, han levererar när det är tomt o hämtar dynga när det är fullt, plätttlätt. Vintertid använder vi hösilage i hagen så det blir lätt med foder under dagen för hästarna, jepp de äter som tusan men faktum är att kan man stå ut i fjorton dagar så kommer de in i en ät lunk sen, ingen av mina hästar är feta. Varför gör jag då detta? Jag stormtrivs med att sitta på altanen och se ut över hästarna som betar brevid, njuter när de gnäggar godmorgon. En vanlig dag för mig (vardag) 05.15 upp o fodra, släppa , ut o mocka, in o väcka barn, duscha, frukost. 06.30 avfärd hemifrån lämna på dagis o skola. 07.00-15.30 jobba sen vidare o hämta barn o sen hem o laga mat. Middag kl fem sen är det stall tid eller annan aktivitet för barnen, ev träning eller så. Helgerna är lite annat stiger upp ca sju o fodrar släpper ut o mockar in o äta frulle o sen får man se vad dagen bjuder på, Ett härligt liv på landet. Tack för mig o lycka till med planerna

Beror mycket på hur stor gård man har. Har själv haft både liten hästgård med fyra boxat och nu stort lantbruk med många hästar, får och kor. EN liten hästgård är inte så arbetskrävande som ett lantbruk. Men på ett större lantbruk är det lättare att ha arbetsbesparande maskiner till hjälp.
    Ja för mig är det. Det är ju också klart mycket billigare att ha hästarna hemma än hos någon annan. Så om jag skulle stalla upp hästarna hos någon hade jag bara kunna ha en eller två till samma kostnad som jag idag.
  3. Varför har ni gården?
    Det är ett sätt att leva, en livsstil. Provade en gång att leva ett "vanligt liv" men efter bara ett par "fria" söndagar började jag klättra på väggarna och undra vad sjutton gör folk på söndagar?
  4. Hur ser eran dag ut?
    Lite beroende på om jag ska jobba eller inte (har skiftsarbete) så går jag upp mellan 04:00 och 07:00 och fodrar de hästar som står på stall. Ska jag inte jobba kan det mycket väl bli att jag lägger mig igen ;)
    När hästarna ätit upp så släpps de ut. Jobbar jag inte dag så mockar jag efter utsläpp, annars mockar jag innan insläpp.
    När det är ljust ute (så det blir lite beroende på när jag jobbar) så ser jag till att djuren som har lösdrift har foder och vatten och mår bra.
    När djuren som står på stall ska in beror lite på arbetstider och väder. Lösdriftsdjuren får lite extra godis på kvällen så att de kommer in och ses över men får sedan gå ut igen om de vill.
    Nattmat till de uppstallade och släckning i stallet ca 22:00.

Mina fridagar, som är ganska många, gör att man har tid för träning och annat pyssel på ett helt annat sätt än om man har vanlig arbetstid.

Underbart givetvis, men det är mycket jobb! Den tiden man tidigare la på hästarna/ridning den lägger man på skötsel av stall o marker. Det tar alltså mer tid än att vara inackorderad. Jag har 8 hästar hemma(3 är mina) och jag får räkna med 1,5-2h bara på att ha stalltjänst. Det är upp tidigt VARJE dag för att fodra frukost. Ut vid lunch o fodra. Sen måste man hinna med att göra alla hösäckar -det blir några stycken!, fylla upp vattenkaren och mocka o ligghall och den grusade ytan runt. O så skall det fodras mellanmål i form av halm och sedan kvällsmat. Jag får sällan hjälp med fodringarna utan mitt liv e ställt utefter när djuren skall ha käk :angel: De dagar jag jobbar dagtid på vintern så måste jag antingen förbereda massa halm extra på morgonen eller jaga fatt i nån som kan hjälpa till o ge vid lunchtid.

Sen skall man se till att det finns foder hemma, att balarna blir inlyfta i ladan, att det fungerar att ge vatten(inkl att värmen i baljorna funkar), att det är rent o snyggt i stallet. Man skall se till att ha hela och fungerande staket -DET tar mer tid än man kan tro de första åren innan allt e som man vill ha det. Se till att det finns strö att ströa med, att redskapen e hela. Och kanske framförallt hålla ett öga på hästarna, så att alla får den mat de skall ha, att ingen tappar i vikt, att de är hela o friska och hagen en säker miljö.

Man måste sköta paddocken, harva om sommarn o ploga om vintern.

Sköta åkrarna så det blir hö av det. Plöja, gödsla, harva, så, skörda...

Är alla kostnader och allt slit värt det?
Jag anser det självklart. Jag vill ha mitt eget stall. Jag vill ha full koll på mina hästar, veta att de har det bra o får i sig sin mat när de bör. Jag vill kunna gå ut o titta till dom närsomhelst o ha dom nära. Det får ju givetvis inte kosta hur mycket som helst, men så länge pengarna räcker så finns inga andra alternativ för min del. Dessutom e det ju kul om man räknar bostadskostnad + stallkostnad. Om jag drar av normal stallhyra 1000:- per häst på våra boendekostnader så bor vi ju jättebilligt :idea: O sen när jag får riktiga inackorderingar o kan dessutom ta betalt för allt slit jag gör så kommer det bli ännu roligare!

Varför har ni gården?
Se ovan!

Hur ser eran dag ut?
Det är så olika beroende på mina arbetstider. Men fodra tre gånger om dagen plus ge halm antingen em eller inför natten. Fixa höpåsar, mocka o fylla vatten. Tider och när det görs skiljer eftersom jag jobbar skift.

Tufft ekonomiskt och praktiskt men väldigt skönt. Vi bor dock relativt centralt med grannar vi ser osv men ändå enskilt.

Är alla kostnader och allt slit värt det?

Än så länge, har bott här i tre år snart.

Varför har ni gården?

För att jag ville utöka hästverksamheten. Nackdelen är att ridningen fått lida på bekostnad av allt tid allt annat tar. När dagen väl lider mot sitt slut har jag varken tid eller lust att rida.... Nu håller jag mest på med avel men ridningen är ju ändå det viktigaste. Ska se hur jag får till det sen, nu är jag föräldrarledig så det är svårt att säga hur det blir sen. Jag har alltid velat bo på landet.

Hur ser eran dag ut?

Fodra hästar och släppa ut hästar.
Mocka i stall, mocka i lösdrift
Fixa foder och vatten inne
Fixa foder och vatten ute
Kolla över staket och hästar inne och ute
Fodra ett par gånger till
Ta in hästar och fodra inne
Sopa stall
Städa sadelkammare
Byta täcken, torka täcken

Plus detta då ta hand om barn, hus, och jobb. Jag har sex hästar här hemma nu varav två är dräktiga och en som ska ridas.

Vi hade aldrig klarat detta utan min pappa som i princip jobbar gratis hos oss som gårdskarl/snickare/snöröjare/
sophanterar/traktorförare osv. Han kör all snö, sköter allt underhåll av byggnader, stall och hagar, han kör in allt halm och foder med traktorn, han kör alla sopor till soptippen (det blir mkt mer än man tror) osv. Min sambo jobbar heltid och pendlar till annan stad så han hinner inte direkt med att göra ngt på gården. Jag jobbar också heltid i vanliga fall men med mer flexibla tider.

- Vi flyttade till våran lilla gård i augusti 08 och jag tycker det är jättebra att ha en gård! Har alltid velat bo på landet och känner iallafall nu att jag absolut inte skulle kunna bo i stan igen. Visst är det lite extra jobb som att elda och hålla huset varmt, man måste ta hand om hästarna varje dag både morgon, lunch, middag & kväll osv. Man måste ju hålla allt runtomkring fint och se till att bete finns, fixa hagar mm men det är inte direkt jobbigt. Det är bara det att man är bunden till det hela tiden.

- Jag tycker absolut det. Visst vill man ha ledigt ibland haha men jag har inte lagt en tanke åt att flytta tillbaka in till stan. Att kunna ha hästarna hemma, se dem hela tiden. Inte massa grannar som stör med barnskrik och hundar och att ha naturen nära inpå tycker jag är underbart. Speciellt att kunna göra som man vill i stallet och med sina hästar och kostnaderna för hästarna blir dessutom betydligt lägre. Det är lite mer slit men det är helt klart värt det.

3. Varför har ni gården?
För hästarnas skull, att kunna se dem varje dag, ha koll på allt de gör, kostnaderna blir billigare och man kan göra som man vill. Det är hur skönt som helst! :D Och så är det skönt att kunna fixa med allt som man vill, vi har byggt om i stallet och gjort en enorm sadelkammare och nu i höstas byggde pappa en bastu så det är inte helt fel ;)

4. Hur ser eran dag ut?
Inte så mycket speciellt tycker jag. Jag släpper ut hästarna varje dag innan jag åker till jobbet, när jag kommer hem ger jag dem lunch och fixar stallet. På eftermiddagen får de hö (inne eller ute, beror på vilken årstid det är, har en mörkrädd häst så är det mörkt äter de inne) och sen på kvällen får man natta dem. Sedan måste man elda i pannrumet med så huset och vattnet håller sig varmt haha :) Det är rätt mycket med att köra ved osv ibland men har man den sortens uppvärmning så får man väl stå ut med det ;)

1. Det är alldeles, alldeles underbart....
2. JA! Fast just SLIT är ordet! När man är inackorderad funderar man inte på all tid som går åt till att hämta foder, kolla hagar, reparera det som gått sönder + alla andra 1000 sysslor.
3. Därför att få bo på detta sätt är en ynnest som är få förunnat!! Fantastiskt härligt att ha hästarna "hemma". Tänk när du sitter vid köksbordet och blickar ut över hagarna med hästarna - ljuvligt! Sen lär man sig så mycket när du kan observera hästarna under en större tid av dygnet, hur de agerar mot varandra, hur de reagerar på olika saker som händer i hagen mm
4. Upp vid 5.30, ut och fodra, släppa ut hästar och mocka. I hagen har de storbal, så jag slipper släpa ut mat till dem. Hemma 16.20 från jobbet, mat och kanske lite andra göromål inne. Sen är det ridning eller tömkörning (tack Gode Gud för att grannen har upplyst ridbana så man kan hålla igång hästarna över vintern!) Sen intag vid 22-tiden för de hästar som inte ridits.
Men summan är att det är värt ALLT att kunna bo så här!!

Tack så sjukt mycket till alla som bidragit med info! Jätteroligt att läsa och ta del av, önskar att jag kunde vara lika lyckligt lottade som er! :) Blir lite avis... ;)

1. Hur är det att ha en gård? Nu har vi ingen stor går utan en liten smidig, enda marken vi har är bete till hästarna. Visst endel dagar känns det jävligt när det är 20 minus yrsnö och hästarna rymmer eller när jag på sommaren tvingas gå och slå nässlorna i hagen med lie eftersom vi inte haft råd att köpa traktor. Men oftast är det mysigt. Gillar att fixa och dona med gården.
2. Är alla kostnader och allt slit värt det?nu har vi som sagt ingen mark att bruka och inga jättekostnader på hästarna mer än de stora hölasset varje höst. Men självklart är det värt det! :love:
3. Varför har ni gården?Jag blir knäpp av att bo i en stad! Måste kunna gå ut på trappan om natten och se en nattsvart himmel med stjärnor, bygga om klockan 3 på natten om jag vill och bara vara FRI
4. Hur ser eran dag ut?
09:00 frukost kraftfoder åt hästarna medans de äter lägger jag ut morgonhöet i hagen
09:15 plockar jag ut hästarna
10:00 har jag tänt i pannan och gett hästarna vatten ute
13:00 väger upp allt hö till kväll och morgon
16:00 eftermiddags hö
21:30 ut istallet mocka, sopa och fodra
22:00 släppa in hästarna (har i år för första gången staket så jag kan släppa hästarna lösa rakt in I love it :love: )
22:05 visiterar, byter täcken
22:30 nattar hästarna
Utöver hästarna så lägger jag in ved i pannan en gång i timmen vinter tid

1. Hur är det att ha en gård? Mycket jobb, tidiga mornar och sena kvällar, alltid nåt som måste göras. Allt som går sönder eller ska byggas måste jag göra och allt arbete med djurena och fodringar måste göras av mig. Det är alltså svårt att åka iväg eller göra nåt oplanerat.
  2. Är alla kostnader och allt slit värt det? Ja, annars hade jag aldrig bott kvar, men visst önskar man ibland att man inte hade allt arbete och passande.
  3. Varför har ni gården? Bor lika "billigt" som i samhället och kan ha djurena hemma och naturen inpå husknuten. Sommaren är underbart. Mina intressen (djuren) och sambons motorintresse passar så här iom att vi har utrymmet som behövs. Det är lugnt och skönt. Underbart för barnen..
  4. Hur ser eran dag ut?
QUOTE]

Min dag är att gå upp, ut till djuren, fodra, vattna och släppa ut och kolla över. När den börjar beror på när jag börjar jobba. (Jag jobbar hemma som dagmamma), Sen är det allt som behöver göras, frukt till barnen, lunch till barnen, lunch till hästar, mellanmål till barnen, mockning, em fodring till hästar, ta in hästar, plocka äggen hos hönsen och kolla över alla djur igen, laga mat, natta barn och sen ut och natta hästar.

Så ser varje dag ut, sen mellan alla hållpunkter så är vi ute, barnen och jag, Helger eller kvällar måste jag handla och fixa sånt. Städar gör jag innan barnen kommer på morgonen eller sent på kvällen.

[*]Hur är det att ha en gård?
vi hyr vår gård för tillfället men ska köpa loss den senare. Har bott på gården hela livet och kan inte säga annat än att jag älskar livet på gården! dock är det mycket slit och kan vara ekonomiskt påfrestande då det alltid är något som måste repareras eller göras om. man har inte heller speciellt mycket tid över till att slappa på gräsmattan :)

[*]Är alla kostnader och allt slit värt det?
högst eprsonlig fråga :) i och med att jag bor kvar så är det ju värt det. Det är otroligt skönt att ha hästarna hemma på gården, 20 meter till skogen och 200 meter till stranden. Men ekonomin skulle absolut vara mindre ansträngd om man inte hade gård. Bara att köpa en gård är ju ett lån på minst 2 miljoner och sen tillkommr alla löpande utgifter.

[*]Varför har ni gården?
Det är mina morföräldrars gård, tanken är att vi tar över den så fort vår ekonomi tillåter det. Det är en otroligt vacker gård med alla möjligheter. Det enda jag saknar är en paddock och jag hoppas att ajg någongång ska kunna bygga en.

[*]Hur ser eran dag ut?
alla dagar ser olika ut. Vi jobbar ju vardagar så då blir iten mycket gjort. En del av det som ingår i arbetet under året:
  • kapa ved
  • klyva ved
  • ta in ved
  • ta in hö med allt vad det innebär
  • bygga hagar/laga hagar
  • putsa beten och vallar
  • laga diverse grejer ;)
  • klippa gräsmattan ( ca 2 timmar i veckan med åkgräsklippare)
  • det ska alltid målas nånitng
  • skotta snö
  • ploga snö
  • plöja åkrarna
  • röja sly och ogräs
  • och mycket annat som dyker upp :)

i övrigt, hästarna går ut 6.30 varje morgon oavsett mina helgäventyr :) man sköter allt själv med dom, vilket jag personligen älskar! man får en helt annan relation till dom.

Senast ändrad:

Vi bor på en gård som min pappa äger, och tycker det är helt magiskt! Nära till naturen, det finns mängder med projekt att hitta på och hästarna kan vara nära. Dessutom får vi rida nästan var vi vill.

Vi sliter inte särskilt mycket med skötseln av hästar och stall/hagar, utan har ordnat det smidigt för oss för att kunna lägga tid på ridning etc. Så; ja!

3. Varför har ni gården?
För att den gått i arv i generationer och är den vackraste platsen på jorden.

4. Hur ser eran dag ut?
Nu är inte jag den som arbetar på gården, men jag har tillsammans med min granne hand om hästar och får. På morgonen fodrar grannen hästarna med hö, som är instängslat i hagen. Tar cirka 5-10 min. När jag kommer hem från jobbet på kvällen strör jag i lösdriften, och fodrar med hö. Under dagen har hästarna förutom hö, som räcker nästan till kvällen, tillgång till halm. Vatten kommer i automatisk uppvärmd vattenkopp.

Hagar fixar vi till 1 gång/år, och det är inga enorma kostnader. Likaså rengör vi stall och lösdrift ordentligt en gång/år, men försöker mocka hagen så ofta vi orkar, ca 2 ggr/vecka.

Tackar för alla svar och passar samtidigt på att ställa ytterligare lite frågor! Detta lyder:
* Jobbar ni på gården eller någon annan stans?
* Hur ordnar ni det med in-/utsläpp, fodringar m.m. om ni inte jobbar på gården?

Tack för samtliga svar! :D

Tackar för alla svar och passar samtidigt på att ställa ytterligare lite frågor! Detta lyder:
* Hur ordnar ni det med in-/utsläpp, fodringar m.m. om ni inte jobbar på gården?

Tack för samtliga svar! :D

En av oss jobbar heltid med gården och turistverksamheten.

Men in/utsläpp är inte något som står på arbetsschemat. Det är ett påfund av människor att man ska ställa in hästen inomhus under dygnets mörka timmar. Lösdrift är nyckelordet. Fodringar går att ordna med tidiga morgnar och kvällar - rejält med foder, eller om hästarna klarar det - fri utfodring.

Det finns MYCKET man kan göra för att både förenkla det konstlade tidspassandet (som också är ett mänskligt påfund) och samtidigt få friskare och sundare hästar!

Jag jobbar 4 mil hemifrån.

Lösdrift- för hästarnas och mattes skull.

Liknande trådar

Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 936
Senast: Efwa
·
Gnägg Vi har hittat en gård som vi är intresserade av. Jag har tidigare ställt frågan i en tråd, om man faktiskt vill ha häst hemma eller...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 239
Senast: Martina_m
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 738
Senast: fio
·
S
Ekonomi & Juridik Jag jobbar som hästskötare och varit yrkesverksam i ca 3 år nu. Till hösten ska jag dock börja plugga och även flytta härifrån. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka