Hur är det att bo i Norrland?

Septicemia

Trådstartare
Det här är en tanke som vuxit hos mig sedan jag träffade min sambo. Hans stora dröm är att få flytta norrut, gärna så långt som till Norrbotten, och har varit sedan barnsben. Själv är jag uppvuxen i Blekinges skärgård och har även bott i Skåne och det är häromkring jag nog främst har sett mig landa när vi pratar om livsdrömmar osv.

Men sambons dröm har börjat kännas spännande. Jag älskar vintern och skogen, känslan av vildmark och fjäll. Tanken på att bo avskilt lockar. Däremot har jag aldrig varit längre norrut än Funäsdalen och därför undrar jag: Hur är det att bo i norra Sverige?
Jag är inte bekymrad över mörkret, däremot midnattssolen - jag har svårt att sova som det är :nailbiting:. Är det helt hopplöst sommartid? Och myggen. Jag har hört skräckhistorier om mygg och knott, är det likadant överallt?

Hur är det att ha häst? Hund? Är friluftslivet utbrett överallt eller är det regionalt? Är det svårt att komma in i gemenskapen i mindre samhällen (supergenerellt, med ändå)? Om man vill bo lantligt/i skog/nära fjäll, hur lång pendling i mil och timmar får man räkna med att man har in till en centralort?

Känns det som att det är en evighet bort till Centraleuropa (är typ en weekend i London eller Barcelona knöligt)?

Finns det bredband? :D

/Sydlänningen med tusen frågor

@Septicemia: Nu är ju jag sörlänning men ihop med en norrlänning och jobbar ofta i Norrland.

Skoter: Den är helig och de tittar konstigt på en om man inte har en egen.
Jakt: Större delen av Norrland stannar (iaf i inlandet). Dvs också helig.
Pendling: Inte ovanligt med mer än en timmes resväg enkel väg till jobbet.
Insekter: :crazy: :yuck:
Huspriser: Oftast jättebilligt om det inte är mycket skog med.
Fritid: Ut i naturen, på något sätt.
Vård: Suger vad gäller tillgänglighet.

Allt detta sagt med lite glimt i ögat ;) Jag trivs där men inte tillräckligt för att flytta dit, inte ännu iaf. Skulle jag flytta så skulle det bli i närheten av Östersund just pga närheten till en större stad och tillgång till en flygplats. Samt närheten till ett större sjukhus.

Ytterligare en sörlänning (ursprungligen bleking) med tankar.
Norrland är stort, och "hur det är" varierar utifrån var man är. Nedre/ övre Norrland, inland eller kusten osv.
Jag har bara bott i kustdelen, Umeå och Piteå, och det är inte annorlunda än vilken stad som helst. Eller jo, Piteå är bäst. På allt ;D

Men man får lite perspektiv på avstånd när det är lika långt till nästa stad som Blekinge är långt. Lite småknöligt ibland med resor. Tågen konstant försenade, och ett extra byte med flyg om man ska någonstans. Men det blir fler och fler direktflyg från de lokala flygplatserna så det blir lättare.

Sommarljuset är underbart, allt lever upp. Har man svårt att sova finns fantastiska mörkläggningsgardiner :)

Mygg och knott är bekymmer i perioder. Beror också på var man bor/är. Myggmedel är trevligt.
Friluftslivsnjutare finns överallt :)

Samma problem och fördelar med djur som överallt annars.

Kan vara riktigt svårt att komma in i gemenskapen i en mindre by, eller inte, beror på personerna som bor där. Är det många inflyttade så är det lättare.

Vill man ha närhet till fjäll så är det ju inlandet som gäller, du får kika på områden runt de städer som finns där (jag har extremt dålig koll, skäms).

Internettillgång finns på de flesta ställena, med varierande kvalitet :)

Min egen uppfattning (som nu är norrlandsbo sedan 15 år... tiden går fort) är att, iaf kustboende, är som att bo varsomhelst, men med lite längre till jobbet. Jag bor på landet, har 20 resp 50min till jobben, och stortrivs. Speciellt nu när vi äntligen installerat våra nya myggnät i fönsterna :D

@athena_arabians Tack för svaret! Jag har tågpendlat med allt ifrån 1-2 h enkel resväg i många år så i så fall har jag kanske vanan inne ;).
Har kollat hemnet till och från och husen är ju gratis, åtminstone om man jämför med här. Betyder det att det är osäljbart om man vill flytta? Är skotern dyrare än huset? :p
Insekter känns som ett jäkla aber. Jag får dessutom mysiga svullnader av myggbett, de ger sig på mig trots nordic summer, bäckolja, mygga och/eller hästarnas insektsspray :crazy::arghh:. Hazmat-suit är nog nästa steg...

:nailbiting:

Vad menar du med Norrland, pratar vi typ Gävle eller Kiruna? :p

Jag är från Luleå och bor nu mera i södra Dalarna. Största skillnaderna tycker jag är att tillgången till jobb är bättre här nere, avstånden är kortare, mindre mygg, mer grönska, betydligt kortare (och sämre) vintrar. Bor man i Luleå så känns det som att man har 90 mil tills "sörlänningarnas" definition av Sverige börjar, och det märks i många avseenden (nyhetsrapportering, väderprognoser m.m.)

@athena_arabians Tack för svaret! Jag har tågpendlat med allt ifrån 1-2 h enkel resväg i många år så i så fall har jag kanske vanan inne ;).
Har kollat hemnet till och från och husen är ju gratis, åtminstone om man jämför med här. Betyder det att det är osäljbart om man vill flytta? Är skotern dyrare än huset? :p
Insekter känns som ett jäkla aber. Jag får dessutom mysiga svullnader av myggbett, de ger sig på mig trots nordic summer, bäckolja, mygga och/eller hästarnas insektsspray :crazy::arghh:. Hazmat-suit är nog nästa steg...

Det är nog inte ovanligt att skotrarna är dyrare än iaf bilen ;) Många hus är svårsålda, man ska inte kallt räkna med att få tillbaka ev investeringar man gör på huset (undantaget berg- eller jordvärme möjligtvis). Insekterna är ett jäkla aber, jag har en sådan där portabel ThermaCell när jag är ute i fält. Svärföräldrarna funderar på att investera i en gasoldriven myggfångare.

:nailbiting:

Vad menar du med Norrland, pratar vi typ Gävle eller Kiruna? :p

Jag är från Luleå och bor nu mera i södra Dalarna. Största skillnaderna tycker jag är att tillgången till jobb är bättre här nere, avstånden är kortare, mindre mygg, mer grönska, betydligt kortare (och sämre) vintrar. Bor man i Luleå så känns det som att man har 90 mil tills "sörlänningarnas" definition av Sverige börjar, och det märks i många avseenden (nyhetsrapportering, väderprognoser m.m.)

Svarar väldigt kort men återkommer senare. Sambon vill gärna bo åt Kiruna till, han har fjällvandrare mycket runt Sarek så jag tror att det är det som drar. Jag är väl mer inne på Boden. Men typ så långt upp.

Gävle är ju nästan Stockholm :D

Svarar väldigt kort men återkommer senare. Sambon vill gärna bo åt Kiruna till, han har fjällvandrare mycket runt Sarek så jag tror att det är det som drar. Jag är väl mer inne på Boden. Men typ så långt upp.

Helt ärligt, jag skulle aldrig bosätta mig däruppe frivilligt (inte särbon heller och han har jobbat där mycket). En kollega jobbade i Aitik ett tag (han är galen extremvintersportare och friluftsmänniska) men det blev för isolerat även för honom. Särbon bor utanför Dorotea och det är fullt tillräckligt och jag jobbar som sagt ofta i närheten av Östersund.

Haha det är ju 30 mil emellan Boden och Kiruna så du får nog specificera dig lite mer angående vad du vill ha tips om :p

Jag är uppväxt i Luleå, bodde inne i stan, och det är väl ingen större skillnad motför tex Uppsala. Kortare vår, längre vinter, mer snö, mindre trafik. Mygg finns det ju såklart men bosätter en sig inte i värsta slyområdet är det hanterbart. Häst går utmärkt att ha i Luleå-området i alla fall.

Vad gäller weekends i Europa är det ju lite knöligare att bo i norr eftersom en alltid först måste flyga till Stockholm. Det var helt klart enklare att bo i Uppsala och bara ta bussen till utrikesterminalen. Men det går ju absolut, är bara lite längre restid :)

Jag har ingen personlig erfarenhet av att bo norrut och bortsett från flygplatserna i Luleå och Kiruna och en övernattning i Kiruna har jag inte varit norr om Gävle.

Grunden till mitt inlägg är att nära vänner, båda skåningar, som flyttade till Vadsö i Finnmark i Nord-Norge pga arbete. Dom var mycket skeptiska men trivdes utmärkt, särskilt barnen. När det blev dags att vända näsan söderut vägrade barnen. Sonen stannde och tog studenten i Vadsö och studerade sedan i Bodö och bor nu i Kirkenes. Dottern studerade i Wien och bor nu i Kiruna.

Föräldrarna bodde efter Vadsö i Umeå och Lycksele och har nu återvänt till Österlen.

Dom ser med glädje tillbaka på sina år norröver.:down:

Vad gäller weekends i Europa är det ju lite knöligare att bo i norr eftersom en alltid först måste flyga till Stockholm. Det var helt klart enklare att bo i Uppsala och bara ta bussen till utrikesterminalen. Men det går ju absolut, är bara lite längre restid :)
Fast lite längre restid om vi pratar om en weekend är ju samma sak som att det inte går, eller i alla fall samma sak som att det blir orimligt mycket restid.

Jag bor i Göteborg och i stort sett varje gång jag ska resa utomlands förbannar jag att jag inte bor i Köpenhamn där det finns en vettig flygplats som har direktflyg till många fler platser.

Fast lite längre restid om vi pratar om en weekend är ju samma sak som att det inte går, eller i alla fall samma sak som att det blir orimligt mycket restid.

Jag bor i Göteborg och i stort sett varje gång jag ska resa utomlands förbannar jag att jag inte bor i Köpenhamn där det finns en vettig flygplats som har direktflyg till många fler platser.

Nåja, det beror ju lite på. Det blir ju helt klart mer restid men vad som är orimligt för en är fullt rimligt för en annan.

Tänker mig att det beror lite på hur ofta en önskar åka iväg också. En gång per år är ju klart överkomligt med några timmars längre restid men vill man åka en eller två helger i månaden, ja då är det ju klart bökigare. Var en önskar åka är ju också relevant, går det att ta sig dit från Stockholm är restiden kanske 3 timmar längre och det tycker i alla fall inte jag dräper en weekendplan. Måste en däremot mellanlanda ytterligare en gång från Stockholm så blir det ju lite för långt för en weekend, det har du rätt i.

Det ska mycket till för att det ska vara värt det att bo i Kiruna för att man gillar att vandra i Sarek.
Alldeles för långt ifrån allt annat (då menar jag verkligen allt) och sist jag hörde tjorvigt att hålla häst då inget hö slås lokalt av naturliga skäl utan får hämtas vid kusten. Kan också vara svårt att hitta stallplats.
Alla känner alla i Kiruna, och en gammal kompis till mig samt en som växt upp delvis där säger att det är ganska svårt att komma in i gemenskapen. Ingen av de jag känner bor kvar. He e en håla. ;)

Med norrländska mått mätt (:D) är det mer värt att bo på en ort med lite mer service än så och ta sig till vandringsplatser under sommar och höst med bil eller tåg.

Jag bor i Luleå och tycker det är helt okej, där tar jag och partnern oss till både västerbottniska och norrbottniska vildmarker ganska bra med bil när vi känner för att sticka iväg från civilisationen. Längtar dock till ny stad mest för att få bo någon annan stans. Stugan ligger 6 h bort in i västerbottens inland, tystnaden är gudomlig! :love: Men inget jag önskar som permanentboende.
De större kuststäderna (Luleå, Umeå, Sundsvall) har dock betydligt dyrare hus än de som ligger liten bit in som ex.vis Boden. De "mindre" städerna Piteå, Skellefteå, Östersund o.s.v. har mycket lägre huspriser.

Gillar man snörika vintrar är inåt landet att föredra då de i princip alltid får mer snö än kusten, men det går ju att ta skotern på släp till vidderna också. :)

Då jag aldrig har bott längre söderut är det svårt att jämföra, vad är det ni söker?
Hus med vanlig liten villatomt/stor gård/lägenhet i stan och stuga i ingenstans?
Hur mycket lockar naturen? Hur långt kan ni bo från grannar, är det skönt att ni knappt ser att de vinkar tillbaka eller blir det ensligt?

Hur som helst kommer ni vänja er vid att köra bil vilket är något av ett måste om ni inte bara ska snurra runt i en stad. Och avstånden mellan städer kommer upplevas mycket längre, när jag har kört runt Stockholms- och Göteborgstrakterna kändes det som att det poppade upp nya städer konstant. :laugh:

Det här är en tanke som vuxit hos mig sedan jag träffade min sambo. Hans stora dröm är att få flytta norrut, gärna så långt som till Norrbotten, och har varit sedan barnsben. Själv är jag uppvuxen i Blekinges skärgård och har även bott i Skåne och det är häromkring jag nog främst har sett mig landa när vi pratar om livsdrömmar osv.

Men sambons dröm har börjat kännas spännande. Jag älskar vintern och skogen, känslan av vildmark och fjäll. Tanken på att bo avskilt lockar. Däremot har jag aldrig varit längre norrut än Funäsdalen och därför undrar jag: Hur är det att bo i norra Sverige?
Jag är inte bekymrad över mörkret, däremot midnattssolen - jag har svårt att sova som det är :nailbiting:. Är det helt hopplöst sommartid? Och myggen. Jag har hört skräckhistorier om mygg och knott, är det likadant överallt?

Hur är det att ha häst? Hund? Är friluftslivet utbrett överallt eller är det regionalt? Är det svårt att komma in i gemenskapen i mindre samhällen (supergenerellt, med ändå)? Om man vill bo lantligt/i skog/nära fjäll, hur lång pendling i mil och timmar får man räkna med att man har in till en centralort?

Känns det som att det är en evighet bort till Centraleuropa (är typ en weekend i London eller Barcelona knöligt)?

Finns det bredband? :D

/Sydlänningen med tusen frågor

Norrland är ju så stort så det är svårt att ge ett generellt svar. Mina erfarenheter är från kusten.
Sommarnätterna är helt fantastiska! Har du svårt att sova använder du såklart persienner eller mörkläggningsgardiner. Längs kusten är det inte speciellt besvärande med mygg, i inlandet betydligt mer. Där vet jag att sådana där myggfångarapparater gjort det nästan helt mygg- och knottfritt (sedan kan man väl diskutera hur bra det är för naturen i stort).
Det är bra att ha häst och hund men det är såklart längre till tävlingsplats. Å andra sidan behöver du inte ha hästen uppstallad i transporten.
Friluftsliv finns överallt men det är ju helt individuellt hur mycket man vill eller kan delta.
Jag tror många byar är mycket positivt inställda till att få in nytt blod, speciellt en barnfamilj. Jag kan inte tänka mig annat än att man blir väl emottagen. Varken jag eller sambon är uppväxta med skoter, jakt eller fiske (jag har dock som den enda i våra familjer en jägarlicens) men jag tänker mig att det finns bra gemenskap i de flesta jaktlag och skoterföreningar.
Den som bor lantligast och längst ifrån min arbetsplats bor ca 40 minuters körning bort. De allra flesta bor på maximalt 10-15 minuters körning. Längs kusten kommer du ut rätt snabbt ut till lantliga områden som ändå ligger väldigt nära centralorten.
Det brukar finnas billiga flyg till vissa orter varje säsong, jag tror flyglinjer till både London och Barcelona har funnits längs kusten. Det finns också charterplan till Kanarieöarna etc. Däremot får du alltid räkna med byte i Stockholm om du inte väljer de resmål som satsas på just då.
Ett par bekanta har varit läkare i Kiruna (de har bott på en massa ställen) och de tycker aldrig att de har varit på så många kulturella begivenheter som där. Jag tänker att man själv ser till att ta de tillfällen som finns och formar sitt eget liv så att man trivs. Välkommen upp! :)

Njae, den som bor på Frösön kan ju ta fakirflyget till Arlanda och vara där lika tidigt som någon från
Sö´tälje. Jag som bor 25 mil från Östersund får nog töja på begreppet weekend.

Nåja, det beror ju lite på. Det blir ju helt klart mer restid men vad som är orimligt för en är fullt rimligt för en annan.

Tänker mig att det beror lite på hur ofta en önskar åka iväg också. En gång per år är ju klart överkomligt med några timmars längre restid men vill man åka en eller två helger i månaden, ja då är det ju klart bökigare. Var en önskar åka är ju också relevant, går det att ta sig dit från Stockholm är restiden kanske 3 timmar längre och det tycker i alla fall inte jag dräper en weekendplan. Måste en däremot mellanlanda ytterligare en gång från Stockholm så blir det ju lite för långt för en weekend, det har du rätt i.
Ja, det är ingen stor fråga för mig, men eftersom TS explicit frågade om weekends, tänkte jag att det är det för hen. Om det är en viktig del av livet att sådana resor är enkla att göra hyfsat ofta. Det blir väl dyrare också om man startar på en liten udda flygplats i norr, gissar jag. Tre timmars extra restid enkel väg, skulle få mig att avstå om det gällde en weekend, utan tvekan.

Helt ärligt, jag skulle aldrig bosätta mig däruppe frivilligt (inte särbon heller och han har jobbat där mycket). En kollega jobbade i Aitik ett tag (han är galen extremvintersportare och friluftsmänniska) men det blev för isolerat även för honom. Särbon bor utanför Dorotea och det är fullt tillräckligt och jag jobbar som sagt ofta i närheten av Östersund.

Jag är också lite nojig över att man kommer känna sig väldigt isolerad. Jag trivs förvisso med mitt eget sällskap men jag tänker att ensamheten kanske blir mer påtaglig när man ändå är så pass avskuren från resten av världen?

@Petruska Ja eftersom TS undrade just över weekends skrev jag inte "det är inga problem alls, precis lika lätt som i Stockholm" utan att det är lite knöligare när en bor norrut och att restiden blir längre.

För mig som är uppväxt i norr hade det aldrig blivit några weekends om jag skulle avstå på grund av restiden. Att jag sa just 3 timmar tänkte jag först flygtiden på en timme och sen "på plats" på utrikesterminalen 2 timmar innan. Om en istället antar att alla är lydiga och alltid är på plats 2 timmar innan även om en bor i Stockholm blir ju restiden kanske bara 1,5 timme längre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka