hur använda piskan vid körning?

J

jezekl

Jag ska vänja min coola kille vid körpiskan hade jag tänkt, och skulle vilja veta hur man ska använda den? Hur gör ni?

Jag vet att man ska "dutta" med den vid däckeln när hästen ska gå fram. Jag har hört att man ska peta på hästen med den på sidan för att få den gå i sida/svänga samt peta på sidan på baken där att få hästen gå undan med baken.

Min häst är ganska okänslig för piskan, och absolut inte rädd för den.

Så berätta för mig hur man på ett vettigt sätt använder piskan i körning och ge tips på hur jag vänjer min häst med det.

Ha en medhjälpare som leder hästen. Låtsas att du sitter i en vagn bakom och har piskan i handen. 'peta' honom på baken och smacka eller be hönon gå frammåt med hjälp av ljus. Går han frammåt så ger du honom någonting gott. Då förstår han att det är bra att gå frammåt när du andvänder piskan. Minska ljudet och andvänd bara piskan till slut. :bump:

Jag skulle vänja honom vid pisken när jag tömkör. Att ha pisk är en självklarhet och en säkerhet vid all körning och tömkörning.
Eftersom du skriver att han inte är rädd för pisken kommer det troligtvis inte att bli några problem, men det är alltid säkrast att börja prova vid tömkörning.

Börja med att vänj honom vid beröring med pisken på alla möjliga ställen på kroppen. "Smek" honom med pisken. Han ska tolerera att bli berörd med den och förstå att den inte är farlig, men däremot ska han respektera den.

När du ska smacka igång honom, kan du försärka rösthjälpen med pisken framme vid däckeln om han inte reagerar på bara rösten. När du svänger kan du lägga/visa pisken på yttersidan så han lär sig vända från den. Likaså vid gångartsbyte kan du använda den. Håll inte på och "smådutta" hela tiden, då kanske han inte bryr sig till slut. Använd den bara när du verkligen "vill något". Testa gärna att gå på honom lite hårdare också när du tömkör, så du vet riktigt säkert hur han reagerar för pisken, annars kan det gå så att hästen surnar till ordentligt när han är för vagn och kanske börjar slå om man behöver gå på honom lite extra med pisken nångång. Därför är det ALLTID säkrast att testa sådant utan vagn. Skulle det bli så att hästen slår när du kräver lite extra, får du vara snabb och visa att man på inga villkor gör så. Detta gör du med rösten och omedelbart på med pisken. I detta fall används alltså pisken för bestraffning, vilket den ju inte gör annars. Det kanske låter hårt, men en körhäst som har för vana att kicka är inte roligt och dessutom farligt. Men detta gäller alltså endast om hästen slår.

Ta också för vana att använda pisken lika mycket på BÅDA sidor av kroppen, en del hästar reagerar olika för på vilken sida man har pisken på. När jag inte använder pisken håller jag den rätt högt upp på handtaget och låter den hänga snett framåt åt vänster. (Jag är högerhänt). Det är det som jag tycker är bekvämast för att inte få ont i handleden.
Lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar