Hur använda kedja?

Sv: Hur använda kedja?

Med beskrivningen "tränsbett" och "Sånna som finns på ridskolor" så kan jag inte komma fram till att det är ett tvådelat, nej. Jag trodde att tvådelade bett var föråldrade vid det här laget.

Det kallas ett tvådelat tränsbett, precis som tredelade heter tredelade tränsbett. Vad hööks skriver på sin hemsida rör mig inte i ryggen (det är väl ett av de få företag som lyckas sätta tränsdelar och boots upp och ned på sina produktbilder), och på Globus hemsida står det ju till exempel att odelade bett är stångbett, vilket också är helt galet.

"Tränsbett" är en grupp bett, precis som "stångbett" eller "skänkelbett" är.

Allvarligt.... Jag orkar inte med att förklara för dig längre. Verkar inte som du kan dra slutsatser överhuvudtaget och din vilja att försöka förstå verkar inte existera.

Jahaja på så vis... nej det är ju inte lätt att förstå heller om förklaringarna inte rör dej i ryggen..och föråldrat?? Varför skulle det vara det??

Hejsan!
Jag tycker INTE att du ska använda kedja överhuvudtaget på din unghäst!
Om den är rätt hanterad och respekterar dig som ledare så ska den kunna gå i grimma och löst hängande grimskaft redan vid tidig ålder.
börja träna..anledningen att hästen protesterar är att den är i en situation där den känner sig osäker. börja träna från början...spänn grimskaftet så att hästen känner tyck av grimman..lagom hårt..så fort hästen tar ett steg framåt så släpper du efter och berömmer genom smekning eller liknande...sedan fortsätter du tills hästen känner sig bekväm över att bli ledd.

Om du nu vid säga skulle börja använda kedjegrimskaft..så får hästen bara ett större obehag som även kommer göra ont..som den sannerligen kommer att göra motstånd mot! och om du nu skulle göra felet att använda kedjegrimsaft så ska du absolut inte sätta den över nosryggen!!! det är ett av hästen känsligaste delar och ett kraftigt ryck..kan få stora konsekvenser...och det är ju du som står för fölets framtida liv..och bara en liten grej som en sådan sak..kan behövas åtgärdas senare i livet som verkar onödigt...

nä jag tycker att du borde börja om att träna och vänja hästen från början men vanligt grimskaft..du kanske har gått för fort fram så hästen blivit osäker och därför gör motstånd...när han gör motstånd och stegrar sig..vad gör du då? drar du grimskaftet då eller släpper du efter..det finns många orsaker tilol att hästen beter sig som den gör..men 2 stora anledningar är 1. du har inte bevisat att det är du som är ledare, 2. Hästen är för lite hanterad och inte lärt sig att gå i grimma och grimskaft..träna!! att ta till hårdare åtgärder som kedjegrimskaft gör bara att hästen blir jobbigare samt att du tar den enklaste utvägen!...jag själv har en häst i mitt stall som bara är 1 år...som redan går mycket fint..och kan bli ledd och lyfta på hovarna...hästen blir vad man gör den till.....

Lillaloppan skrev:
Allvarligt.... Jag orkar inte med att förklara för dig längre. Verkar inte som du kan dra slutsatser överhuvudtaget och din vilja att försöka förstå verkar inte existera.
Men ärligt talat, jag frågar dig enmassa frågor som du inte svarar på, och de sakerna du faktiskt svarar på är helt orelevanta till diskusionen. Jag har stor kunskapstörst, men muppar som dumförklarar en blir jag rätt lack på.

ann80 skrev:
Jahaja på så vis... nej det är ju inte lätt att förstå heller om förklaringarna inte rör dej i ryggen
Hej och hå, här skriver vi om saker så att det vinklas åt ens eget håll. Läs det jag skrev en gång till.

ann80 skrev:
..och föråldrat?? Varför skulle det vara det??
För att det är få hästar som kan ha tvådelade bett utan att de går upp i gommen, och mer och mer folk har börjat inse det nu.

Jag har ju försökt svara på dina frågor men du fattar ju inte så jag pallar inte förklara för dig längre. Vad är det som är orelevant egentligen????

Vilken ridskola är det du ridit/rider på?

När Tigertofflan uttryckligen skriver att hon undrar över exakt vilket bett det är du pratar om, är det så himla svårt att bara skriva vilket du pratar om då? I mina ögon dumförklarar du dig själv genom att inte kunna namnge bettet korrekt. "Såna som används på ridskolor", nu är det visserligen många år sedan jag själv red på ridskola, det var på den tiden man, precis som du verkar(?) göra, ansåg att tvådelade bett var universalbett, och det enda som borde användas. Men jag ser ju ridskolehästar ofta, och på min klubb har dom en hel uppsjö av olika bett.

Jag undrar snarare vilken ridskola det är du har ridit/rider på.

Det är väl ingen mening att börja kalla folk för korkade? Det är ju inte direkt en självhjälp...

Ska det verkligen vara nödvändigt att behöva "slå upp" ordet tränsbett (i den fantastiska ordlistan H**ks katalog, dessutom) när det sitter någon på andra sidan nätet som uppenbarligen kan en massa på området? Kan man inte svara på en fråga finns det ingen mening att försvara sin okunskap med fåniga personangrepp.

Och hööks var bara ett exempel...*suck*. Ojoj...och vad hade mina kunskaper med detta att göra? :) och här har knappast ngn sagt att tvådelat är något universalbett, det var en jämförelse högre upp i diskussionen, men du som har svar på allt vi skrivit, o inte skrivit :) borde väl ha läst det med och bara missat just det? :)

Senast ändrad:

Om jag nu inte kommer på det exakt rätta fackordet för an viss grej och försöker förklara det så gott jag kan och h*n inte fattar trots att jag försökt beskriva det ett antal gånger så kan jag inget annat att fråga mig själv om h*n har lite problem med att förstå. Så hiomla luddigt beskrev jag faktiskt inte det, eller?? För det första har jag aldrig sagt att en TVÅDELAT TRÄNSBETT

*tryckte på fel knapp, fortsätter* För det första har jag aldrig sagt att ett tvådelat tränsbett är ett universalbett men att det förmodligen är det som används mest på bla ridskolor. Där jag red på ridskola så var det uteslutande dom betten som användes och förstår inte varför man sätter på pelham, pessoa o liknande på ridskolehästarna, tvivlar på att det verkligen behövs. Men det ju mode i bett som med allt annat så inget förvånar mig! Denna tråden har blivit löjlig och jag tänker inte skriva mer i den nu. Hoppas ni förstå vad jag skrivit annars kan ni ju be att någon tolkar den till er!

Jag tycker att det är bäst att ha kedjan under hakan. Alltså igenom vänstra ringen och fästa i den högra under hakan. Eftersom hästen är så känslig på nosen kan den bli svår att få på kedjan efter första försöket.

Har man otur kan det också hända att kedjan hamnar för långt ner, där nosbenet är som tunnast, sliter hästen till utan förvarning och man råkar hålla i för hårt, kan det hända att det blir en spricka i nosbenet eller att det går av!

Prova med repgrimma och NH träning, men tills du är klar med detta kan kedja/grimskaft under hakan vara ett bra alternativ. Jag är mycket i ett stort stall med mycket elever osv. där det är som regel att alltid leda hästarna i kedja under hakan, för maximal kontroll.

jag har absolut inget imot kedja, känns som att man är värdens djurplågare, bara för att man annvänder kedja på hästen? du ska inte ens behöva dra i hästen eller gå med "spänt" grimmskaft när du har med eller utan kedja, jag har kedja på unghästen , pga av en säkerhets grej, skulle hon börja dumma sig eller likande är det inte så roligt att hantera en häst på 600 kg i ett vanligt grimmskaft, min tjej är 3 år och har värdens attetyd, och hon blir ennumer arg när man tränar horsemanship övningar ,ed henne, stanna, rygga, flytta sig osv, jag har på börjat min "uppfostring" genom att ploka ner hästen först o fräsmt på jorden. många tror att man förstör en häst genom att blir arg på den/ge den en smäll någon gång, men faktum är at det inte är så, hästen ska ha respekt, men endå se dej som sin ledare och känna sig trygg, det tar lång tid och mkt jobb för att nå det målet, men en bra början är att ha kontroll och testa sig fram, det viktigaste av människan i samarbete ,ed ungahästar är Posetift och negatift, alltså ja och nej, rätt och fel, blir man arg, ska man bli ordentligt arg, är man glad ska man vara "överdrivet" glad, hästen ska/måste lära sig att se och känna skillnaderna, den kommer då kunna senare i livet läsa av dej/människor genom bara korppsspråket, vilket är målet. :D

Jag håller med om att målet är att hästen ska kunna gå i grimma och löst grimskaft.

Problemet är inte att hästen stannar och inte går med, problemet är att hon börjar slänga med huvudet och småstegra sig och försöka springa förbi, så det jag behöver är att snabbt kunna få stopp på henne. Jag har lett henne i enbart grimma och med min vänsterhand som enda stoppsignal och det som hände var att hon slet sig och jag tappade balansen och skadade mitt knä och inte kunde hantera henne på flera månader....

Så det var mest som en ren säkerhetsåtgärd som jag tänkte prova att ha kedja några få gånger innan vi får det att fungera i grimma och löst grimskaft. Dessutom tillsammans med ett längre ledrep, som man givetvis övergår till att hålla i om hästen skulle bli rädd och försöka slänga sig, för att minimera skaderisken.

Annars håller jag med om att kedja definitivt inte är att föredra normalt sett, ska snart börja träna så smått med repgrimma.

Men jag ville ändå veta hur man använder kejdan bäst om man anser att man måste...

socker skrev:
Hejsan!
Jag tycker INTE att du ska använda kedja överhuvudtaget på din unghäst!
Om den är rätt hanterad och respekterar dig som ledare så ska den kunna gå i grimma och löst hängande grimskaft redan vid tidig ålder.
börja träna..anledningen att hästen protesterar är att den är i en situation där den känner sig osäker. börja träna från början...spänn grimskaftet så att hästen känner tyck av grimman..lagom hårt..så fort hästen tar ett steg framåt så släpper du efter och berömmer genom smekning eller liknande...sedan fortsätter du tills hästen känner sig bekväm över att bli ledd.

Om du nu vid säga skulle börja använda kedjegrimskaft..så får hästen bara ett större obehag som även kommer göra ont..som den sannerligen kommer att göra motstånd mot! och om du nu skulle göra felet att använda kedjegrimsaft så ska du absolut inte sätta den över nosryggen!!! det är ett av hästen känsligaste delar och ett kraftigt ryck..kan få stora konsekvenser...och det är ju du som står för fölets framtida liv..och bara en liten grej som en sådan sak..kan behövas åtgärdas senare i livet som verkar onödigt...

nä jag tycker att du borde börja om att träna och vänja hästen från början men vanligt grimskaft..du kanske har gått för fort fram så hästen blivit osäker och därför gör motstånd...när han gör motstånd och stegrar sig..vad gör du då? drar du grimskaftet då eller släpper du efter..det finns många orsaker tilol att hästen beter sig som den gör..men 2 stora anledningar är 1. du har inte bevisat att det är du som är ledare, 2. Hästen är för lite hanterad och inte lärt sig att gå i grimma och grimskaft..träna!! att ta till hårdare åtgärder som kedjegrimskaft gör bara att hästen blir jobbigare samt att du tar den enklaste utvägen!...jag själv har en häst i mitt stall som bara är 1 år...som redan går mycket fint..och kan bli ledd och lyfta på hovarna...hästen blir vad man gör den till.....

Jag använder kedja på min unghäst, en mkt bestämd och tuff liten dam som jag inte har en chans mot om hon sätter den sidan till:crazy:
Och eftergiften kommer ju direkt när hon skärper sig, jag har den under hakan.. tycker det fungerar kanonbra;)
Men den används bara vid promenad och när märren inte är med... till och från hagen så går vi i vanlig grimma och grimskaft eller så tar jag henne bara i luggen:)

Zmulan skrev:
Jag hoppas verkligen att du skämtar!!!!!!??????????????:eek:

Det är minsann inget skämt är jag säker på. Vet att man på en del galopphästar/travhästar sätter kedjan i munnen (framförallt på hingstar) för att få en kraftig broms om det skulle vara nått.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 389
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 212
Senast: Petronilla
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama