Hur använda kedja?

Sv: Hur använda kedja?

Tänk bara på att om du har kedja över nosen på hästen och den kommer lös och trmpar på grimskaftet så finns risken att hästen får en fraktur på nosryggen.... Bättre att ha den under hakan eller ha på ett träns/stigbett.

hej jag håller på med galopphästar . jag och alla andra använder stigbett . det finns och köpa på höök eller ekohalen det är det bästa du kan använda ,för du har väl haft bett i munnen på den? dummar han sig dra till mot hans bringa inte rakt ner så slutar han snart med sina dummheter och ni kan ha kul i stället jag använder alltid mitt stigbett även när jag skor min häst är as snäll när hon får på sig det men utan då är hon vild häst och hon är 5 år .

lillamyggan skrev:
Glöm kedjan och ta ett långt grimskaft istället. Ca 4 m! Då kan pållen hoppa runt bakom dig som han vill. Bara att knata på som inget hänt.

Det beror helt på hur hästen bråkar när man leder den. Min häst vill komma lös när han bråkar vid ledning, då hjälper inga långa grimskaft i världen eftersom jag inte har krafter att hålla en 400 kilos häst som sticker. Det är då man måste ta till kedja eller bett och hjärnan.

cafu skrev:
Hej!

Min 1,5-åriga nsv protesterar ibland mot att bli ledd genom att slänga med huvudet och i värsta fall stegra sig. Tänkte testa att ha på kedja som en ren säkerhetsåtgärd men har fått olika råd om hur den ska användas. Ska den sitta över nosen eller under hakan? Tips mottages tacksamt. Gärna bild!

Jag lastar alltid med kedja, jag har kedja på hästen när jag är ute och promenerar, man vet aldrog när man kan behöva en hjälpande hand, kedjan är för mig wen trygghet om ponnyn börjar dumma sig, eftersom dom reagerar på tryck. väldigt praktiskt jag drar den igenom betringen under hakan o sedan fäster i andra ringen om jag inte drar tillbaka den o fäster dej ;) testa! :)

kimsan skrev:
hej jag håller på med galopphästar . jag och alla andra använder stigbett . det finns och köpa på höök eller ekohalen det är det bästa du kan använda ,för du har väl haft bett i munnen på den? dummar han sig dra till mot hans bringa inte rakt ner så slutar han snart med sina dummheter och ni kan ha kul i stället jag använder alltid mitt stigbett även när jag skor min häst är as snäll när hon får på sig det men utan då är hon vild häst och hon är 5 år .
Hjälp :crazy:

Ett stigbett är väl ett av de föremål som aldrig kommer hamna i min hästs mun. Och någon som "drar till" när en häst har ett stigbett i munnen står inte högt på min lista :crazy:

Konstigt att hon "blir snäll" när hon får stigbettet på sig. Hon vet ju att det blir en enorm smärta varje gång hon gör något. :crazy:

Kedja har jag använt, och använder fortfarande vid vissa tillfällen. Har haft den under och över nosen, och i munnen. Föredrar att ha den över nosen dock, eftersom det är mest logiskt. Vill jag att hästen ska vara på marken så vill jag att trycket ska vara nedåt.

liten reflektion bara..du tycker så illa om stigbett men kan sätta hinstkedjan i munnen på din häst...låter något dubbelt i mina öron..

Mja. Jag sa att jag har använt det i munnen, jag säger inte att jag är glad över att göra det eller att jag gör det på regelbunden basis - men det har hänt!
Sätter du dessutom kedjan i munnen så blir det MYCKET mildare än ett stigbett. Ett stigbett är smalt och har omvänd tungfrihet, altså blir det ett ENORMT tungtryck bara av grimskaftets tyngd.
Har du en kedja i munnen på hästen formar sig kedjan efter tungan, och hälften av trycket hamnar på nosryggen, genom grimman.

Jag förespråkar inte att ha kedjan i munnen på en häst om det inte är absolut nödvänligt av någon anledning, men jag säger däremot att jag hellre har en kedja i munnen på hästen än ett stigbett.

Ok. Men jag har inte heller sagt att jag tycker det är roligt att använda stigbettet och inte heller att jag gör det regelbundet..om du sätter kedjan så att halva trycket kommer på grimman, hur bär du dej åt då?? Och menar du att det inte blir hårt och tar emot när du håller i det, för när du tar tag i det har jag mycket svårt att tänka mej att en grov kedja fortfarande formar sej efter munnen på hästen. Dessutom kan en kedja nypa. Men vi gör o tycker alla olika.

Om du har kedja i munnen på hästen och den slänger sig då?? Hur mycket drar inte en kedja åt då?? Ett stigbett skadar inte hästen på något sett överhuvudtaget om det bara sitter där, och är det inte meningen att man har ett stigbett för att korrigera ett felaktigt beteende? Har man en snäll häst behöver man knappast mer än grimma o grimskaft..

Jag har inga grova kedjor på mina grimskaft? En vanlig kedja formar sig efter munnen, tar jag i grimskaftet är det ju givetvis så att trycket ökar - men den formar sig fortfarande. Precis som vilket annat bett som helst.
När jag sätter kedja så sätter jag den genom vänstra grimringen, igenom munnen, igenom högra grimringen och fast i högra grimringen uppe vid käkremmen. Tar jag då bakåt hamnar den största delen tryck fortfarande över nosen.

Där håller jag inte med dig. Ett stigbett trycker enormt mycket även med ett hängande grimskaft, just pga den omvända tungfriheten. Det blir aldrig någon total eftergift.
Har man en kedja blir det mer som ett bett. Givetvis är det tryck i munnen även om kedjan hänger, men det är inget "tryckande tryck", om du förstår vad jag menar.
Och om du har ett stigbett i munnen och hästen slänger sig? Trycker det inte väldigt mycket mer än en kedja då?

Man kan ha stigbett för att korrigera felaktigt beteende. Ingenting jag tror på dock. Jag gillar inte smärta som korrigering.

För det första finns det raka stigbett som inte ger något tryck på tungan mer än ett vanligt bett... Jag har använt stigbett mycket och anser inte att det är "plågsamt" för hästen om det används på rätt sett. Däremot stödjer jag inte användningen av kedje överhuvudtaget någonsin. Vad är skarpast: ett rakt bett eller ett kulbett????

Håller fortfarande inte med om att största trycket hamnar i grimman. Och grov kedja var en jämförelse-du skrev ju själv att ett stigbett var så tunt o skarpt så nog måste väl en kedja vara bra mycket grövre??
Och vad tror du får hästen att ändra sitt beteende vid användning av båda dessa hjälpmedel? Obehag givetvis. Så det ger samma effekt. Eller vad tror du?

Vad som är skarpast av ett rakt bett och ett kulbett kan jag inte svara på. De är ganska lika, så det får hästen som har de i käften svara på.
Men jag tycker inte att det är jämförbart. Ett stigbett och ett rakt bett är inte ens nästan samma sak, de är inte ens i närheten lika skarpa.

Ja, jo, ser man det så så är ju kedjan grov i jämförelse. Men jämför man med ett bett så är ju kedjan relativt normal, och stigbettet väldigt smalt.
Ja, jo. Jag anser dock att det är skilnad på obehag och smärta. Och att det måste finnas en eftergift.

Om du har en häst som är känslig i munnen, vad för bett lägger du då på den?? Ett rakt bett kan aldrig knipa en häst i munnen som ett ledat kan göra, tänk då hur en kedja som är väldigt ledad kniper, det blir ju som ett strypkoppel ungefär. Detta kan vi diskutera i en halv evighet utan att komma fram till något, vi har olika åsikter helt enkelt.

Men bara för att ett bett är ledat så kniper det ju inte? :confused: Hade jag haft en häst med känslig mun skulle jag absolut inte använt ett rakt i alla fall. Tredelat kanske?

Hur du får en kedja till ett strypkoppel förstår jag inte heller.

Nä, det verkar inte så :D

Ok, ju mer ledat ett bett är desto skarpare blir det pga av att du får ju fler "vinklar". Eller hur jag nu ska förklara det.. Sen det där med strypkoppel menar jag att om du har kedjan i munnen på hästen och den exempelvis slänger sig och man håller emot så dras ju kedjan åt, därav "strypkoppel-effekt". Sen är ett tredelat bett skarpare än ett vanligt "ridbett".....

Nja, det håller jag inte med dig om. Inte helt och fullt i alla fall. Ett tredelat bett är mildare än ett odelat, men samtidigt mildare än ett femdelat, tex.

Vad är "ett vanligt ridbett"?

Hur knäpper du kedjan för att få en strypkoppeleffekt?

provat att sätta på ett stigbett på grimman? hade mina gamla chefer på sina lite bråkiga o busiga galoppörer. fungerade himla bra!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 391
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 212
Senast: Petronilla
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama