Hur använda kedja?

Sv: Hur använda kedja?

stigbetten sitter väl fast tillsammans med grimskaftet i grimman så när hästen slänger sej händer de tinte mycket mer ännär du skall stanna den osv. galopphästarna jag jobbade med verkad einte tycka att stigbettet var särskilt mycket äckligare än vilket vanligt bett somhelst. och vill man lösa en konflikt kan man ju åtmindståne använda stigbetten en gång o se om det hjälper o sen bara använda det någon gång ibland som korrigerare. men jobba mest med bara grimma o grimskaft.

troligtvis är det bara en dumhet osm hästen någon dag helt plötsligt lägger av med efter lite arbete. som med många unghästar.

Egentligen tycker jag att kedja är en snabb lösning för de som inte kan/har tid att lösa bakomliggande problem som gör att man måste använda kedja. Om man måste använda en tycker jag dock enbart man ska ha den under hakan

Vi hade stigbett till vår 2 åring. Men han har börjat krongla med det vanliga bettet nu. Han vill inte uppna munnen längre.
Så vi får börja från början.
Annars var stigbett gör bra .Repgrimma är toppen också

Ett helt vanligt bett som tex används på ridskolor mycket. Vad är ett tränsbett för dig då???????????????????????????????

Jag vet fortfarande inte vad du menar för bett?

Ett tränsbett är ett tränsbett, precis som ett stångbett är ett stångbett.

Pallar inte förklara för dig längre...... Du fattar ju ändå inte vad jag menar.

Men vadå? Du kan ju inte förvänta dig att jag förstår av beskrivningen "bett som används på ridskolor"? Vad är det? Pelham? Pessoa? Tvådelat? Tredelat? Siliconbett? Hack? Hur ska jag kunna veta+

Och jagj undrar fortfarande hur du fäster kedjan för att få en strypeffekt?

In genom vänster ring, genom munnen o fäst i höger ring. På grimman som sitter på hästens huvud då såklart. Åk till en ridskola och kolla vad dom uteslutande har för bett på hästarna för jag förutsetter att du aldrig varit på en ridskola för då hade du förstått vad jag menar.

Det blir väl ingen strypkoppelseffekt då?

Jag har ridit på ridskola i 10 år, så jag vet mycket väl vad de använder för bett, och det är de jag räknade upp i mitt förra inlägg. Och fortfarande kan du inte ge en närmare beskrivning än "tränsbett" - som är en grupp?

Mem snälla du. Du kan verkligen inte vara så trög eller vill du bara inte förstå vad hon menar?? Ett helt vanligt tvådelat tränsbett! Det är väl inte så svårt att förstå? Slå upp det på ex Hööks Så står det TRÄNSBETT. Alla andra vet, visa dej inte så dum för att vara emot.

Nej, förvänta dej inte att h'n ska förstå precis som h'n skriver. Vill man inte så vill man inte :D sen att det står TRÄNSBETT när du slår upp det spelar ju då ingen roll :angel:
Jag föstår och jag har inte ens ridit på ridskola :)

Tack för att någon förstår! :bow: :bow: Börjar också tro att h*n spelar dum för att h*n inte vill förstå....

jag vill ha kedja under hakan o inte över nosen. lätt o bryta nosryggen på dom.
de ni skriver om kedja i munnen .. min lillhingst 1½ år.. plockar själv upp kedjan o lägger deni munnen... hur vanligt är de ??!!!
Oftast leds dom bara i vanligt kedjegrimskaft men bara fäst i en ring.. har dom varit lite busiga o skuttiga så får dom ha kedja under hakan.

Okej, ett tvådelat. Vad var problemet med att skriva det? :crazy:

Och jag undrar fortfarande hur du får strypkoppelseffekt genom att sätta kedjan så.

ann80: tack så mycket för dumförklaringen! :bow: :smirk:

Genom vänster bettring, under hakan, fäster i motsatt bettring, eller drar igenom den i denna bettring och fäster sedan i kedjan. Går att göra likadant med grimman.
Använder alltid kedja när jag promenerar mina unghästar, vi har trafikerad väg och många oförutsedda saker kan hända, vill inte ha en häst på drift. Våra hingstar betäcker med grimma och ovanstående koppling, då med en longerlina för att få räckvidd.
Måste du släppa på ett långt grimskaft finns risken att du kommer bakom en bockande, busande häst och kan av misstag få en spark.
Mina hästar visas på utställning och premiering i kedjegrimskaft, de går med löst och fritt huvud då och man får en mycket bra fri skritt.
Vid vanlig hantering härhemma, skoning, lastning eller till och från hagen går hästarna i grimma och grimskaft.

Varsågod, du bjöd liksom på det själv..Nä men ärligt talat, du måste väl ändå förstå att det var det som menades? Det är ju t om namnet på bettet, inget eget påhitt...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 389
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 212
Senast: Petronilla
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama