Hur använda kedja?

C

cafu

Hej!

Min 1,5-åriga nsv protesterar ibland mot att bli ledd genom att slänga med huvudet och i värsta fall stegra sig. Tänkte testa att ha på kedja som en ren säkerhetsåtgärd men har fått olika råd om hur den ska användas. Ska den sitta över nosen eller under hakan? Tips mottages tacksamt. Gärna bild!

Sv: Hur använda kedja?

Om jag använder kedja sätter jag den över nosen.
Sätter fast den på sidan, och drar den över nosen till den andra sidan. Eller så sätter jag den genom sidan, över nosen, in på andra sidan , och sen sätter jag fast den under hakan.
Hmmm, undrar om man förstår hur jag menade, har tyvärr ingen bild...

En häst vill naturligt unvika tyrck, smärt, ect. Och naturligt instinkter vill gör att häst går bort från trycket. Om man har en kedje under hakan så kan du får mer att hästen kasta sig up huvud och det är lättare att tappa taget om hästen stigra att undvika den som trycker. Över näsen kan du får hästen att säkahuvud mer, men om hästen börja protestar så kan du får huuvud ner, hästen vända mot dig och kan börja backar. Och om du inte hanger med så kan det går illa med. Jag skulle inte rekomenderas att du andvänder bara kedje till du är mer van med detta men också använder en vanligt grimmskaft också (så du har två i handen). Du kommer får mer kontroll över hästen om den andra inte fungera och visa-versa att den andra fungera för bra.

opps. glömde att placering är viktig också. För låg på näsan blir det mer kännslig. I början om en häst är inte van med en kedja eller att ger efter till tryck. Kan dem får panik. Ta det lungt och försiktig. Börja i en mindre området. så inte hästen får springa så långt.

Har du provat en repgrimma. Har du jobbat med nån sorts NH? Det finns andra lösningar än en kedja. Bara så du vet.

Lycka till..

Senast ändrad av en moderator:

Då jag behöver extra mycket hjälp av kedjan lägger jag den över nosen, men drar den igenom vänster sidoring på grimman sen igenom höger sidoring och sedan tillbaka och fäster den i vänster sidoring. Den ligger alltså dubbel över nosryggen. Det här använde jag bara vid lastning och när jag var ute och promenerade med min extremt grässugna häst som dessutom hade boxvila. Då uppförde han sig väldigt bra och jag behövde aldrig "använda" kedjan.

Annars är det väl bäst att bra lägga kedjan under hakan, om det räcker. Dra den igenom vänster sidoring och fäst i höger. Eller dra igenom båda och fäst ihop kedjan under hakan med grimskaftet.

OM den ska vara över nosryggen skulle jag vilja göra som i ditt senare alternativ, men problemet är att kedjan är för kort...

giffan skrev:
Om jag använder kedja sätter jag den över nosen.
Sätter fast den på sidan, och drar den över nosen till den andra sidan. Eller så sätter jag den genom sidan, över nosen, in på andra sidan , och sen sätter jag fast den under hakan.
Hmmm, undrar om man förstår hur jag menade, har tyvärr ingen bild...

Jag ska skaffa en repgrimma snarast, men vill kunna hantera henne även i vanlig grimma.

Jodå, försöker läsa allt jag kommer över om NH och försöker praktisera det som förhållningssätt så gott jag förmår, och mycket fungerar bra: gå framåt, backa, gå undan för tryck i alla riktningar osv. Det var därför jag skrev att jag bara ville ha kedjan på som säkerhetsåtgärd. Just när hon plötsligt får för sig att stanna och vända hemåt.

Jag vet att det handlar om att ha en bra relation till hästen i grunden, och att NH inte ger någon "quick-fix", men kom gärna ändå med NH-inriktade tips på hur jag kan göra när hon stegrar sig och inte vill gå med!

CaliforniaSwed skrev:
En häst vill naturligt unvika tyrck, smärt, ect. Och naturligt instinkter vill gör att häst går bort från trycket. Om man har en kedje under hakan så kan du får mer att hästen kasta sig up huvud och det är lättare att tappa taget om hästen stigra att undvika den som trycker. Över näsen kan du får hästen att säkahuvud mer, men om hästen börja protestar så kan du får huuvud ner, hästen vända mot dig och kan börja backar. Och om du inte hanger med så kan det går illa med. Jag skulle inte rekomenderas att du andvänder bara kedje till du är mer van med detta men också använder en vanligt grimmskaft också (så du har två i handen). Du kommer får mer kontroll över hästen om den andra inte fungera och visa-versa att den andra fungera för bra.

opps. glömde att placering är viktig också. För låg på näsan blir det mer kännslig. I början om en häst är inte van med en kedja eller att ger efter till tryck. Kan dem får panik. Ta det lungt och försiktig. Börja i en mindre området. så inte hästen får springa så långt.

Har du provat en repgrimma. Har du jobbat med nån sorts NH? Det finns andra lösningar än en kedja. Bara så du vet.

Lycka till..

Ibland behövs inte kedja utan det räcker med ett grimskaft som sitter på samma sätt över nosryggen. Hästar är ju väldigt känsliga för tryck här (det är ju så hackamore funkar).

Så tycker du att en kedja är för mycket så använd ett vanligt, men långt, grimskaft, fäst under hakan, lägg över nosen och igenom ringen på den sida du går (eller under hakan om du vill kunna variera under promenaden). Som andra sagt, bra att ha ett "vanligt" fäst grimskaft om hästen inte är van vid tryck över nosen så att du kan släppa helt på det. Öva först, särskilt på en så ung häst.

På endel av unghingstarna på travstallet väljer vi att ha kedjan i munnen, för maxkontroll. Tycker ni detta är galet?

armando16 skrev:
På endel av unghingstarna på travstallet väljer vi att ha kedjan i munnen, för maxkontroll. Tycker ni detta är galet?
Jag hoppas verkligen att du skämtar!!!!!!??????????????:eek:

det är inte alls säkert hon gör!
jag har sett det på många ställen.. att de har det i munnen istället :crazy:
K.A

Rätt vanligt vad jag tror iaf. Personligen är jag inte så förtjust i det, gillar bättre att ha kedjan över nosryggen, först genom vänster, över nosrygg, genom höger, under hakan, genom vänster igen (tror jag). Funkar väldigt bra på min häst vid lastning tex där han har slängt sig bakåt o härjat mkt. Har även testat sån där repgrimma, men det var bara blaha för min häst, han sket i den faktiskt.
Vet inte hur det funkar att ha under käken bara, min häst har fått fraktur på underkäken en gång i tiden så jag är lite mesig med den...

Där jag jobbade en gång, så hade kvinnan i huset en väldigt svårhanterad hingst som bets och fan vad han gjorde. Men hon fick ha grimskaftet i munnen på honom till hagen, fast det var inget kedjegrimkaft. Hon var väl rädd att han skulle springa iväg då han är en väldigt dyrbar hingst;)

Det är jättevanligt att man gör så, har själv gjort det ibland när man har haft hand om riktigt ouppfostrade galoppörer.
Man kan även sätta kedjan under överläppen för att få bremsande effekt, naturligtvis inget jag rekomenderar men det FÖREKOMMER.
finns (tror det är förbjudet i sverige nu) även hästar som rids med lipchain......

armando16 skrev:

Så gör vi med när det är t.ex en unghingst som börjar bråka.
Alt att inte ha kontroll är ju ingen lösning. Ofta blir steget sedan att sätta träns på istället.

Min häst står på boxvila nu och är mer i luften än på marken till och från hagen. Man känner sig inte så stor då...

Jag tar fram ett längre grimskaft, 2,5 - 3 meter, det gör att jag kan ta ett steg i sidled när det behövs. Kedjan gör honom bara spänd trots att jag aldrig har behövt använda den.

cafu skrev:
Hej!

Min 1,5-åriga nsv protesterar ibland mot att bli ledd genom att slänga med huvudet och i värsta fall stegra sig. Tänkte testa att ha på kedja som en ren säkerhetsåtgärd men har fått olika råd om hur den ska användas. Ska den sitta över nosen eller under hakan? Tips mottages tacksamt. Gärna bild!

All typ av kedja som ledredskap borde förbjudas då det mkt lätt kan ge bestående skador på hästen, jag har sett otaliga skador orsakade av kedja,allt från brutet näsben till bruten käke.

Varför inte i stället införskaffa Monty Roberts Dually Halter?? Du finner den på www.montyroberts.se

Glöm kedjan och ta ett långt grimskaft istället. Ca 4 m! Då kan pållen hoppa runt bakom dig som han vill. Bara att knata på som inget hänt.

Silver Girl skrev:
Ibland behövs inte kedja utan det räcker med ett grimskaft som sitter på samma sätt över nosryggen.

Haken träs igenom vänster grim-ring. över nosen och fästs i häger grim-ring. (så gör jag)

Har du träns och kedja, drar du först kedjan genom vänstra bettringen, sedan under hakan och genom högra bettringen, och till slut sätt fast haken i öglan där kedjan fäster i grimskaftet. Så att kedjan bilgar en öggla som går genom bettringarna... svamligt :crazy:

ps. Hästens högra resp. vänstra sida.

Senast ändrad:

I ett travstall där jag praktiserade hade dom alltid kedja i munnen på híngstarna. Jag tyckte dock att det kändes väldigt olustigt.:(

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 389
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 212
Senast: Petronilla
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama