Hur anlägger man en permanent bädd?

Sv: Hur anlägger man en permanent bädd?

det finns många olika sätt att göra på ;) beroende på vad man väljer för material och om man har tex. permanentbädd eller veckobädd osv.

så här gör vi (permanentbädd). kalkat plattan väl alt. stalosan. ett rejält lager med sågspån. utrullad halm från storbal (ej uppruskad) alt. "halmkakor" därefter ett tjockt lager uppruskad halm ovan på "kakan".

mockar den övre/lösa halmen varje dag och då ska all skit ut. ser till att det är välstrött för annars kan det bli blött och lukta illa och då är bädden förstörd = börja om från början.

pisset hamnar i botten där det binds till bottenskiktet och bränner, där det bildas en hård bränd "kaka"

Vi har spånbäddar och vi börjar med att kalka botten och sen så läggs det på spån. Efter det är det bara att mocka ut bajset och jämna till bädden och kalka vid behov. Man måste bara se till att det översta lagret med spån är rent så att kisset kan gå ner i bädden.

Lite kass förklaring men ,men :)

Jag gör som du, men har inte tidigare kalkat i botten. Ska testa det i år, då jag tycker att en av bäddarna luktat lite nu när det varit varmt. Under vintern fanns ingen lukt. Viktigt att lägga in mycket spån i början, sen strör man mindre när bädden "satt sig". Mycket enkelt och lättskött, mjukt och skönt för hästarna också!

Kan man kalka efter att man lagt bädden? Trodde man bara kalkade i botten och sen la på stö ovanpå. Är det inte farligt om hästarna kan få i sig kalken?

svar till alla!

Vad kalket kallas det vet jag inte men det finns 25 kg säckar på typ granngården.

vanligt foderkalk brukar man ta.

Ja man kan kalka under tiden, det minskar lukten.
Nej det är inte farligt, kalk kan man fodra hästarna med bra för skelettet:)

Tack så mkt Oxo!

Jag tänkte anlägga en permanentbädd till hösten. Skulle det funka om jag gjorde såhär?

Kalkar golvet
Fyller på rikligt med spån
Tar bort skiten och sparar kisset (ska man mocka bort runtdraget kiss?)
När bädden börjat stadga sig, lägga halm överst så de har något att pilla med.

Skulle det kunna fungera med halm ovanpå?

ja det fungerar fint att lägga halm på. har man en häst som "springer runt" och drar upp så håller sig bädden finare med mkt. halm på.

allt löst som är blött ska bort, det är det som luktar

för att hindra lukt så kan man mocka undan det översta rena lagret (men inte gräva i kakan som satt sig) och strö kalk eller stalosan som är ännu effektivare på och över med det rena ströt igen.

Ta bara inte bort för mkt kiss i början. Sen när bädden har satt sig så kan man ta bort lite på ytan.

Ja du kan allt ha halm på:)

Ja vissa föredrar det, det bränner lite bättre. Men jag tycker när vi hade torvbädd att man fick så skiftande kvalitet på torven så det blev lite jobbigt. Viss torv är lite väl blöt och har man då en häst som kissar mkt på samma ställe kan det bli lite blött.

Men det är ett bra alternativ och bönderna brukar uppskatta torvgödsel mer än spån.

Sen tycker jag att det är tråkigt att det blir så mörkt i stallet.

Du får säkert mängder av olika svar nu. Men så här har jag lärt mig och så gör jag. (jag är gammal så detta lärde jag mig på 70 talet, men om du läser hästböcker brukar det stå samma sak än i dag.)

Jag börjar med att strö Stalosan i ett tunt lager i botten på boxen. Därefter fyller jag med torv, 3 balar och stampar till detta ordentligt flera gånger. (Det går lika bra att ha pressad halm i botten) ovanpå torven strör jag med spån. (och där går det lika bra med lös halm, torv är inte bra ovanpå eftersom det inte släpper igenom urinen utan suger upp den)

Vitsen med en permanentbädd är att det övre lagret ska släppa igenom urin till det undre lagret som i sin tur ska bränna ihop. Man mockar bort träck från det övre lagret och jämnar till. Emellanåt stör jag Stalosan där det är mycket kiss. Det hjälper till i förbränningsprocessen samt tar bort bakterier och lukt. Det övre spånlagret fylls på efter behov. Det är jätteviktigt att inte sticka ner en grep eller annat i det undre lagret där förbränningsprocessen pågår. Då stör man processen och ammoniakångorna stiger upp. (och de är väldigt irriterande för slemhinnorna)
Har man en häst som gräver ska man ha växelströbädd istället.

Kan man kalka efter att man lagt bädden? Trodde man bara kalkade i botten och sen la på stö ovanpå. Är det inte farligt om hästarna kan få i sig kalken?

Du tänker nog på släckt kalk. Den är effektiv men giftig. De flesta använder vanlig foderkalk. Den hjälper till att neutralisera lukt, men tar inte bort bakterier som Stalosan F.

Stalosan, vad är det? Går det att köpa på granngården?

Väldigt bra förklaring och tips jag fick :bow:

Gäller alla förresten, bra med olika tips så att man kan jämföra olika alternativ :laugh:

Ja stalosan går att köpa där. Det ger en fräschare doft än kalk:)

Det går att anlägga bädd på massa olika sätt:)

Förut så har jag haft en spån-halmbädd, men min pissenisse rörde alltid till bädden så jag fick börja om sådär 3-4ggr varje månad:mad:

I vintras så hade jag torv i botten, och gvarvade sen torv och spån. DET fungerade jättebra:bump: Så det ska jag göra denna vinter också, ev så ska jag testa att ha ett tunnt lager halm överst. Kanske det funkar bättre nu?

Allra först så har jag på en massa kalk på golvet

Ok :) Tack!
Jag ska börja lägga bädd nu i höst när mitt sto med föl ska gå in. Verkar ju bäst med torv i botten verkar det som, men det kommer bli dyyyrt har en fölningsbox på 26 kvm :crazy: Går nog åt massa balar till det, i värsta fall så blir det spån iaf.

Frågar igen, är Stalosan giftigt? Vill inte ha något gift i boxen...

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
389
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hur anlägger ni en torvbädd, eller en bädd överhuvudtaget?
Svar
6
· Visningar
1 056
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
492
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 432
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka