Sv: Hur anlägger man en bädd i spån???
Hej. Vi har Stalosan och jag tycker det funkar bra. Har ingen erfarenhet av släckt kalk så vilket som är bäst vet jag inte. Men Stalosan luktar gott
Vi har inte spånbädd utan torv men jag kan tänka mig att förfarandet är ungefär lika. När vi skulle anlägga bädden så strödde vi först med ganska mycket Stalosan direkt på cementgolvet. Det täckte liksom ordentligt. Sen fyllde vi på med mycket torv - ca 4 balar. (Beror förstås på hur stor boxen är)
Sen mockade vi noga bort alla "tollar" varje gång vi mockade men rörde inte kisset. Jämnade bara till torven och såg till att kisset blev noga täckt med torr torv.
Sen väntade vi (i vårt fall ca 3-4 veckor) tills vi såg att "bädden" hade satt sig, blivit lite kompakt. Det fanns liksom inte någon lös torv längre att jämna ut och täcka kisset med. Då skrapade vi bara ihop lite blöt torv som låg
löst ovanpå kissfläcken och mockade ut det. OBS! Inte gräva! Bara det
lösa blöta!
Efter det så strödde vi ett tunt lager stalosan över hela kissfläcken och fyllde sedan på med en ny bal torv.
Nu räcker 1 bal torv i 1,5-2 veckor innan det behövs ny torv igen. Beror lite på hur mycket min "stor-pinkare" har behagat att kissa
Men varje gång det liksom inte finns något att täcka kissfläcken med så strör jag nytt. Och varje gång lite Stalosan också.
Funkar jättebra nu men var noga med att ytan på bädden alltid ska vara torr. Det går som sagt mycket torv/spån i början.
En i vårt stall har också torvbädd men där brukar det lukta och bli lite kletigt. Tror det beror på att hon har alldeles för lite torv i boxen. För att det ska funka så måste det ju bildas en
tjock bädd så att kisset kan rinna igenom och ner och hålla ytan torr, om du förstår hur jag menar? Så ös på ordentligt med spån och fyll på så ofta att du hela tiden kan täcka kissfläcken ordentligt.
Ps. Har du en häst som gräver eller snurrar rundor mycket i boxen så kanske det inte funkar.