Hur anlägger man en bädd i spån???

M

Milou75

Jag håller på och försöker anlägga en bädd till min häst. Använder spån. Nu undrar jag hur man egentligen skall göra - jag menar vilka steg ska till???

Hörde att man skall använda något som heter Stalosan - har någon av er erfarenhet av detta???

Vore tacksam för en guidning i detta ;)

Sv: Hur anlägger man en bädd i spån???

Milou75 skrev:
Jag håller på och försöker anlägga en bädd till min häst. Använder spån. Nu undrar jag hur man egentligen skall göra - jag menar vilka steg ska till???

Hörde att man skall använda något som heter Stalosan - har någon av er erfarenhet av detta???

Vore tacksam för en guidning i detta ;)

Man kan nog göra lite olika.
Jag brukar "grunda" med 2 st 15-kilos-säckar släckt kalk i botten.
Om det är en valack, lägger jag det mesta på mitten.
Man bör använda andningsmask, då det är olämpligt att andas in.
Sedan fyller jag på ca 10 spånbalar till ca 30 cm tjocklek i en 15 m2 box.
Det går åt ca 1 spånbal i veckan i påfyllnad.
Skottar ut alltihop 2-3 ggr/år. Skurar med biologiskt nedbrytbart ladgårdsrengöringsmedel (kommer inte ihåg vad det heter...), och sprutar rent med högtrycksspruta.
Sedan får det självtorka, eller är det bråttom , med hjälp av fläkt.
Byter bädd höst och vår.
Eftersom mina boxar även tjänstgör som lösdrift dagtid, måste jag se till att de är fyllda och rena på sommaren också.

Oj det lät avancerat!

Hur gör ni andra?????????

Vi lägger bara in ordentligt med spån o mockar sen bara ut skitarna, blir jätte bra bädd(ja om hästen inte krafsar o har sig)

Hehe.. Jag gör bara så att jag låter bli att ta ut kisset. Alltså, jag tar bara ut det som kryper upp på ytan, och strör sedan på nytt spån över. Efter ett tag blir det ju packat och mer lättskött. Det är i början som det är svårast, innan man har fått ett lager! Men så länge du inte börjar gräva liksom så går det nog bra...

Joyride skrev:
Vi lägger bara in ordentligt med spån o mockar sen bara ut skitarna, blir jätte bra bädd(ja om hästen inte krafsar o har sig)

Ja, det är klart man måste mocka, jag trodde frågan gällde anläggandet av bädden.
Det blir lättskött med spån tycker jag.

Nu har jag gjort jätteprojektet bädd i mitt stall, vi har en bädd som är ca: 50-60 kvm och en som är en vanlig boxstrl.

I båda grundar jag med kalk.

Sen lägger jag ett lager med spån ca: 10-15 cm.

1 ggr i veckan fyller jag på med 1 bal spån i boxen och 3-4 balar i lösdriften.

All skit mockas noggrant ut varje dag.

Det plattas till och överlagret jämnas till noggrant varje dag.

Så gjorde vi förra året och vi har inte bytat ut bädden än, vare sig i stallet eller i lösdriften, jag har världens bästa fungerande bädd, varm, hög (Ca: 30-40 cm) och torr o fin/vit på ovansidan.

Nu lägger vi kanske in 2 spånbalar i månaden i den stora och 1 i månaden i boxen!!

Det var dyrt och mkt jobb att anägga dem men GUUD vad nöjd jag är.

ALL skit plockas fortfarande noga varje dag.

Vi gräver alltså aldrig i bäddarna, aldrig, och om hästarna gjort ngt hål skyndar jag att fylla igen och platta till.

Perfekt helt enkelt!!

Vi ska flytta nu och jag gråååter när jag tänker på att jag ska behöva kasta ut desa mästerverk :D

Jag vet inte vad det är för jätteprojekt att lägga strö i en box.
Det är inte mer jobb än att mocka ur massor med halm ur en box varje dag.

Och kalk i botten är bra att ha, eftersom det suger upp urinet och bädden håller många gånger längre än vad den skulle ha gjort annars.

Och skura boxen måste väl alla göra en eller ett par gånger om året?

Jag tycker det är ett jättebra sätt att sköta en box på. Luktar alltid gott och fräscht i stallet.

Va bra att ni alla verkar nöjda med ströbädd!!! Känns som om jag gjort ett bra val!

Ni pratar nästan alla om kalk. I vårt stall använder ägarinnan Stalosan som hon sagt till mig att köra med också. Det luktar liksom citronaktigt och är i kalkform. Har ingen av er erfarenhet av det???

Jag började med att lägga in en massa strö i den tomma boxen. Nu har jag i 2 veckor tagit ut bajset varje dag. Men det började lukta av allt kiss - fick kommentarer i stallet :crazy: :confused:

Vad tror ni om att jag stampar till och plattar ut det 2 veckor gamla ströet - strör på Stalosan - och på med en massa nytt strö???

Sen' då? Ska man varje gång man mockar kratta ihop allt torrt strö i ett hörn och se till att platta till det "gamla" igen innan det nya breds ut igen? Och hur ofta tycker ni att jag ska lägga in nya balar med strö???

Till saken hör att min häst är stor - 176 - och boxen är 10-12 m2...

Skönt att kunna diskutera detta med er! :bow:

ja men luktar det inte kiss efter ett tag???

jag gör som några av er andra oxå gjort; låter bli att mocka ur kisset.Det tar ju sin tid men det funkar kanon. Om man låter bli att gräva i det och har torrt spån ovanpå "kisset" så luktar det inte kiss heller. Men om man hackar grepen i sin bädd då kan det komma mindre angenäma dofter av ammoniak.

Milou75 skrev:
ja men luktar det inte kiss efter ett tag???

Det gäller att man lagt ett redigt lager med kalk i botten från början, så urinen sugs upp där, och inte glömmer att pytsa på med ca en spånbal i veckan ovanpå.
Spånet packar sig efterhand, men det gäller att det ligger ett tjockt lager hela tiden.
Det är bara att ta bort "gödselbollarna" varje dag, så funkar det.
Det verkar bra med Stalosan, ska testa det någongång.
Hur ligger det prismässigt i förhållande till kalken?

Vad jag vet kostar 25 kg Stalosan ca 280kr - ska iväg och införskaffa detta idag så jag kan ge mer exakta uppgifter i kväll ;)

Släckt teknisk kalk i botten och så spån uppepå.
Det tar tyvärr ett tag innan det sätter sig och blir bra.

Tölva skrev:
Det gäller att man lagt ett redigt lager med kalk i botten från början, så urinen sugs upp där,..
Urinen sugs inte upp av kalken.
Utan kalken neutraliserar amoniaken, så att den försvinner.

Joyride skrev:
Jag skulle aldrig ha bädd utan kalk.
Jag vill ha ett luktfritt stall.

Tölva skrev:
Jag vet inte vad det är för jätteprojekt att lägga strö i en box.
Det är inte mer jobb än att mocka ur massor med halm ur en box varje dag.
Jämfört med att sköta om bädden sedan så är det ju det.
Att anlägga en bra bädd är ju en investering.
Att då kasta ut investeringen innan den är avskriven känns jättesurt.

Inte_Ung skrev:
Urinen sugs inte upp av kalken.
Utan kalken neutraliserar amoniaken, så att den försvinner.

Ursäkta felformuleringen

Hej. Vi har Stalosan och jag tycker det funkar bra. Har ingen erfarenhet av släckt kalk så vilket som är bäst vet jag inte. Men Stalosan luktar gott :)

Vi har inte spånbädd utan torv men jag kan tänka mig att förfarandet är ungefär lika. När vi skulle anlägga bädden så strödde vi först med ganska mycket Stalosan direkt på cementgolvet. Det täckte liksom ordentligt. Sen fyllde vi på med mycket torv - ca 4 balar. (Beror förstås på hur stor boxen är)

Sen mockade vi noga bort alla "tollar" varje gång vi mockade men rörde inte kisset. Jämnade bara till torven och såg till att kisset blev noga täckt med torr torv.

Sen väntade vi (i vårt fall ca 3-4 veckor) tills vi såg att "bädden" hade satt sig, blivit lite kompakt. Det fanns liksom inte någon lös torv längre att jämna ut och täcka kisset med. Då skrapade vi bara ihop lite blöt torv som låg löst ovanpå kissfläcken och mockade ut det. OBS! Inte gräva! Bara det lösa blöta!

Efter det så strödde vi ett tunt lager stalosan över hela kissfläcken och fyllde sedan på med en ny bal torv.

Nu räcker 1 bal torv i 1,5-2 veckor innan det behövs ny torv igen. Beror lite på hur mycket min "stor-pinkare" har behagat att kissa :D

Men varje gång det liksom inte finns något att täcka kissfläcken med så strör jag nytt. Och varje gång lite Stalosan också.

Funkar jättebra nu men var noga med att ytan på bädden alltid ska vara torr. Det går som sagt mycket torv/spån i början.

En i vårt stall har också torvbädd men där brukar det lukta och bli lite kletigt. Tror det beror på att hon har alldeles för lite torv i boxen. För att det ska funka så måste det ju bildas en tjock bädd så att kisset kan rinna igenom och ner och hålla ytan torr, om du förstår hur jag menar? Så ös på ordentligt med spån och fyll på så ofta att du hela tiden kan täcka kissfläcken ordentligt.

Ps. Har du en häst som gräver eller snurrar rundor mycket i boxen så kanske det inte funkar.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Roheryn
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 109
Senast: inaa
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama