Hur anlägger man en bädd i spån???

Sv: Hur anlägger man en bädd i spån???

Jag har torvbädd nu, jätteenkelt!

Jag började inte med att lägga in massvis med torv utan jag strödde in normalt och har låtit det packa sig efter hand, tog inte lång tid innan jag hade en bra kaka i botten. Nu lägger jag in ca en halv bal var tredje dag. Strör Stalosan på kakan ibland innan jag lägger in nytt på toppen.

Det sägs att man kan lägga bra bädd med torv i botten och spån uppe på (när botten har satt sig alltså).

om man har två hästar som extraknäcker som grävskopa då?:angel:

Tack för jättebra beskrivning - har nu införskaffat Stalosan och skall följa bruksanvisningen + inte snåla för mycket med strö utan ösa på i början - verkar ju som om det och Stalosan / kalk är nyckeln till en fin bädd.

Skönt att kunna få tips från er som kan det hela! :bump:

Började anlägga bäddarna i fredags. Stalosan i botten och sen torv som vi vattnade + stampade till. Ovanpå detta spån.

Har mockat sedan i lördags och redan nu är torvlagret mycket kompaktare. Tar ut allt bajs, tar bort det ovanliggande spånet som det är kiss på om det behövs och slänger på mera stalosan på det blöta man kan se i torven (om det syns). Krattar sen tillbaka spånet som ligger ovanpå.

Hittills luktar det fräscht, trots att bäddarna inte satt sig ordentligt och det verkar funka utmärkt.

Jag använder mig bara av vanligt spån, och sen bara tar ut bajset.
Man låter helt enkelt hästen kissa tills det blir en bädd.
Man måste se till så det inte är blött det översta lagret.

Och så får man byta ut det om det blir för mycket (vilket kanske inte är så trevligt att göra med tanke på lukten :p )

Så länge detta sköts på rätt sätt så är det väldigt bra.(tycker jag iaf..)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Roheryn
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 109
Senast: inaa
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama