Hur allvarligt kan det va och hur orolig skall jag bli?!

sissu

Trådstartare
Som om inte problemen med hans hormoner och personlighet var nog så har jag haft på känn att något annat inte stämmer varefter tiden gått, men inte alls kunnat sätta fingret på det eftersom det varit så diffust.

Av erfarenhet så bör man ha mkt. "kött på benen" innan vet. ger den hjälp man behöver ha. Men nu bör jag väl ha så det räcker. Vad tror ni?

De diffusa symtomen sedan han kom i Okt-03.

5-6 gånger har han hostat 1-3 host per gång, då han ätit kraftfoder eller sprungit amok i hagen.

Varit överslemmig i munnen några få gånger vid ridning, då skrittar vi endast.

Varit rosslig 2-3 gånger när han ätit hö. Men aldrig haft pipande ljud.

Haft "kvickdragsfåra" lite nu och då utan förklaring och andra symtom samtidigt.

Men idag så hade han bukandning när han kom in från hagen, den blev dock lite lindrigare efter en kort promenad. Inga andra symtom.

Han har den sista tiden varit väldigt trött och mer orkeslös, vilket jag tagit som växtperiod. Det som funnits hela tiden är att han har så otroligt låg prestationsförmåga och kondition.

Det kan förklarats i att han har en uppväxt bakom sig (är fyra år) som bestått i att inte göra någonting och med minimal hage och rörelsefrihet. Men trots detta så upplever jag att hans kondition är onormalt låg även trots sin uppväxt.
Han tar det väldigt lugnt i hagen, leker inte och de stunder han löpt amok i hagen så springer han tills han stupar i badkaret och nästan dränker sig själv av törst och han blir precis slut. Pulsen går dock ner ganska fort, men han tar ut sig totalt och stoppar inte försen kroppen helt enkelt inte klarar mer.

Så vad säger detta er, ni med "host/allergihästar". Nu när jag efter idag lägger ihop symtomen bör jag bli så orolig som jag misstänker att jag bör bli. Kan det va så illa att han har Bronkit/kvickdrag i lindrig form trots att symtomen kommer var för sig och kanske t.o.m. pollenallergi då han ju varit så trött och nu också visat bukandning för första gången.

MVH/

du borde ringa veterinär med en gång om du inte gjort det. dom kan nog avgöra det bättre änvändarna på bukefalos! hoppas han blit bättre!

Ta ut en veterinär som tittar ner i lungorna på hästen, han/hon är egentligen den enda som kan avgöra vad problemet är. Och få det gärna avklarat fort, hosta i alla dess former blir sällan bättre av väntan, snarare tvärtom.

Går han ute eller står han på stall?

Det kan tyckas så enkelt att bara ta ut en vet och tro att man får saker gjorda. Har man inte tillräckliga bevis eller argument själv så kan de köra över en totalt. Jag fick kämpa tre år för att få dom att tro och lyssna på mig gällande förra hästen och hans problem och det håller jag inte på med en gång till.
Så därför kommer de bara ut om det är riktigt akut eller när jag har så pass mkt. information att ge dom att de inte kan neka den hjälp jag ber om.
Så pass mkt. kunskap har jag så jag vet om jag utsätter hästen för stor fara eller inte under tiden. Jag har mer en koll på honom.

Han har i hela sitt liv förutom några nätter då och då under vintern hos förra ägaren gått ute året om. Och går på lösdrift hos mig.
Det som tillkommit förra veckan var att han är tröttare och idag första bukandningen som senare blev mindre.

Det som gör mig förrvirrad är just detta att symtomen visat sig så pass lite och inte samtidigt utan bara en sak i taget som KAN förklaras med annat om man skulle vilja.

Därför vore det intressant om andra med "lunghästar" haft det så här "lindigt" och diffust. Han är lyssnad på, på lungor och hjärta i höstas UA. Men det kanske inte spelar någon roll, men det borde ju ha hörts något.

MVH/

Har du verkligen inga vettiga veterinärer i trakten som tar tid och lyssnar på dig?

Att titta ned i luftrören på honom är ju inget som en veternär kan neka till. Det är ju isf en undersökning som du vill ha utförd.
När man ser hur det ser ut där kan man säkert komma fram till en trolig diagnos med tillhörande behandling.

Finns det inte någon som kan rekommendera någon bra veterinär alt klinik?

Jodå, visst har jag upplevt diffusa symtom på en häst som senare visade sig ha kronisk bronkit.

Jag säger fortfarande samma sak; Kontakta veterinär. Landet är fullt av privatpraktiserande veterinärer som med all säkerhet åker till Norrköping för att endoskopera din häst.

Jag gjorde misstaget att försöka vänta ut de diffusa symtomen, det slutade med kroniska luftvägsproblem och efter det har jag varit snabb som attan med att ta ut vet. om en häst visar på luftvägs/lungproblem.

Det låter som om han skulle kunna ha utvecklat pollenallergi om han har problem just ute. Få veterinärer i landet gör dock allergitester och väntetiderna är tyvärr långa.

Har ju fått reda på genom Balderum att en av de privata som jag vet vem det är gör pricktester, skall försöka ta det den vägen och låta den göra en koll tänkte jag. Om väntetiden är för lång så får jag gå annan väg först.

Det räcker med att jag vet att det finns de som haft diffusa problem, då kan jag stå på mig mer och få den hjälp vi behöver.

MVH/

Det låter lurigt.
Är nog bäst att ta honom till veterinär och kolla igenom andning/ lungor.

Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 367
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix