Hur åker era små hundar i bilen?

LiZH

Trådstartare
Lille havanesern Idefix är 16 veckor. Han är liten, kommer att bli stor men ändå inte;). Nu funderar jag på hur han ska åka i bilen. Eftersom vi är fem i familjen behöver vi hela bilen när alla åker med. Bilen är en kombi så bur är inget problem. Men riskerar man inte att han kastas/vältrar runt i buren? Vi kommer mest åka kortare sträckor och för det allra mesta aldrig alla fem i bilen samtidigt, men han behöver väl ändå vänja sig att åka längst bak...? Hur gör ni andra med små hundar?

Nästa fråga nār jag ändå är på gång. Idefix ska få ha en egen plats pá varje våningsplan i huset. Nu funderar jag på att i entreplan där kök och v-rum är skaffa en bur till honom. Tänker att det ger honom ännu mer lugn och ro än en korg, är jag på rätt spår eller ute och cyklar?Buren ska inte stängas alls.

Krocksäker hundbur i bagageutrymmet har jag till mina. Det är det säkraste alternativet.
Buren ska såklart vara i rätt storlek för hunden, inte för stor och inte för liten.

Jag har en kraftig nylonbur till min. Nu har jag inte kombi utan har den i baksätet. Men det hade nog inte gjort någon skillnad. Nylonburen är ju givetvis inte säker om den blir tillknycklad men den hindrar iaf hunden att slungas runt vid en krock eller att rasa ner mellan säten. Kanske är den även lite skonsammare att kastas runt i vid olycka än en stålbur?
Min sätts fast med säkerhetsbältet så den stannar på sin plats.
Funderade ett tag på säkerhetsbälte istället men eftersom hunden kräks ibland är det bäst att han sitter i bur. Använder även buren inne.

Vi har en MIM Variocage MiniMax SL till vår hund. Den kändes som bästa alternativet för oss då vi ville ha en ordentlig krocktestad bur i hyfsat bra storlek för vår hund.

Vår hund har en öppen bur hemma som hon brukar ligga i. Den tar vi även med om vi ska åka bort så har hon sitt egna krypin även där. Tycker det är en bra grej :)

Har också en mindre hund (10kg) och han åker i bur i bakluckan. Tycker det är det absolut säkraste alternativet för både hund och förare/passagerare, och så slipper man ha en smutsig hund i sätena. ;) När han var mindre (och vi inte ännu hade köpt combin) åkte han i en mindre transportbur av plast som jag spänt fast i baksätet.

Den dagen jag hittar en hög med pengar på gatan ska jag investera i en MIM-bur, men tills dess får vår vanliga bilbur i metall duga. ;)

Bur i halva bakluckan. En rejäl en som kan spännas fast, och som jag kan trava grejer på om det behövs att man får med sig mycket packning ;)

Tack för era svar! jag har kollat runt lite och imorgon ska jag köpa en bur t bagageutrymmet. Variocage får jag inte tag ihär men däremot verkar det finnas en uppsjö av tyska och schweiziska burar som verkar ha fått bra omdömen.

Tack för era svar! jag har kollat runt lite och imorgon ska jag köpa en bur t bagageutrymmet. Variocage får jag inte tag ihär men däremot verkar det finnas en uppsjö av tyska och schweiziska burar som verkar ha fått bra omdömen.

Vilka märken har du tittat på?

Jag har tittat på Schmidt( hundeboxen.de), Trixie , 4pet och swiss dogbox. Dessutom har qualipet( stor djuraffär ) en egen variant som också verkar ok. Blev lite förvånad att inte biltillverkaren har ett skräddarsytt sortiment. Allt annat säljer de ju( allt från bilar till pennor).

De 2 äldsta åker gemensamt i en större bur och valpen i en egen mindre bur än så länge. Båda är stålburar och båda är i baksätet. Så småningom kommer alla 3 att åka gemensamt i den större buren eftersom den är såpass stor att den varken kan åka runt eller komma ut genom fönster om något händer. Och så kan man spänna fast den med säkerhetsbältet i baksätet. Alla 3 är dvärgpinscher.

Jag har tittat på Schmidt( hundeboxen.de), Trixie , 4pet och swiss dogbox. Dessutom har qualipet( stor djuraffär ) en egen variant som också verkar ok. Blev lite förvånad att inte biltillverkaren har ett skräddarsytt sortiment. Allt annat säljer de ju( allt från bilar till pennor).

Vad jag vet är de du tittat på inte riktiga krocktestade burar? När jag letade bur förra året såg jag aldrig några av dom nämnas. Om du googlar får du upp ett test som Hundsport gjorde för ett tag sedan där de testade de olika alternativen: bälte, tygbur, plastbur, krocktestad etc.

Jag valde en Artfex krocktestad bur till mina två dvärgschnauzrar. Den är ordentligt fastspänd i bakluckan på bilen och kan öppnas både framifrån och bakifrån ifall man vid en krock ej skulle kunna öppna den bakre dörren.

Jag tycker det är lika viktigt att även små hundar åker säkert i bilen likväl som stora. Det är för din egen, dina medpassagerare, medtrafikanter och även hundens säkerhet.
Att få en hund i huvudet vid en krock kan döda.

Tack för era svar! Jag har nu köpt en " krocksäker" stadig aluminiumbur som sitter ordentligt förankrad i golvet i bakluckan. När vi hämtar honom fäller jag halva baksätet och ställer buren på det nedfällda ryggstödet( det finns förankringsringar i det också) så kan Idefix sitta bredvid sonen. Oj vad vi längtar nu! Fast min 12åriga son ( som haft hund som högsta önskan i många år )grät lite igår " mamma, tänk vad glada vi kommer vara på lördag och hur ledsen Idefix kommer vara när han saknar sin hundfamilj" :cry:.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
633
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 813
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 286
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 857
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar