Hur agera vid hundmöten?

A

Andra

Jag har flyttat ihop med min kille och har fått en hund på köpet. Världens goaste hane, en 2 årig jämthund. När vi är ute på promenader och möter andra hundar så skäller och morrar han och vill gärna fram till den andra hunden. Jag tror att de flesta som vi möter skulle tolka detta som aggressivitet men jag märker på honom att han är fruktansvärt osäker.

Han har tillbringat större delen av sin uppväxt i skogen och har därmed inte mött särskilt många hundar men nu när vi bor i ett samhälle så är det ju något som har förändrats.

Min undran är hur jag ska agera vid dessa möten. Min spontana reaktion är att jag vill fya honom när han skäller men i och med att jag tror att det beror på osäkerhet så känns det inte rätt.

Är det någon som har några tips på hur jag ska träna bort detta beteende?

Sv: Hur agera vid hundmöten?

Träna på att han ska ha ögonkontakt med dig och inte fokusera på den andra hunden vid möten.

Jag har alltid en leksak med ut så när vi möter andra hundar är jag jätterolig, så har inte hunden tid att titta på den andra hunden, för matte är så himla spännande! Jag brukar visa den först och om jag känner att det behövs så börjar vi busa (innan hunden hunnit jaga upp sig och stormskälla) tills vi är förbi. Jag leker rätt mycket överlag när vi är ute!

Hur tränar jag bäst på detta? Har du kanske några bra tips på övningar?

Börja inne, belöna med gott godis när hunden kollar på dig.
Sedan flyttar du ut träningen, och efter hand att hunden kan koncentrera sig och kolla på dig längre och längre stunder lägger du in störning i form av personer och hundar på långt håll, sedan rör du dig närmare. Godaste godiset och roligaste leksaken!

Lägg gärna till ett kommando för "titta på mig och gå vid min sida", t ex "här".

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 437
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 063
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
5 362
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka