Hur är era tränare?

Jag gör uppenbarligen det :D Jag tror att felet är att när de ber mig att rida runt lite i alla gångarter så tar jag dem på orden och gör just det. Rider på fyrkanten utan krav på varken form eller fason. Då ser det nog nybörjaraktigt ut, den slutsatsen har i alla fall jag dragit nu när jag provat det några gånger. Nästa gång kommer jag säga något bara för att komma igång med någonting.


Haha ;) fast jag säger typ bara när de frågar inledningsvis att jo han kan skolorna och förvänd och enkla byten tex, vi är väl rent objektivt på den nivån osv, men just nu upplever jag detta i ridningen, skulle vilja ha hjälp med x och y osv. Sen lägger jag mig som sagt lågt och rider runt lite. Har sällan som sagt upplevt ngn tränare som inte kan bedöma utifrån det den ser, oavsett om man värmer upp, är lite nervös för ny tränare osv att det skulle bli tvärfel att tränaren lägger sig så otroligt grundläggande att ryttaren känner den vill träna annat första passen ? Om så skulle vara efter första passen så som ryttare som sagt har man ju då valt helt fel tränare och byter :) ?
 
@Cilva kloka inlägg och utifrån dem håller jag helt med!


KL
Jag vet nog typ inga elever oavsett tränare, som frågar om att få rida svårare övningar om inte tränaren inbjuder till det och vill se såna , ha ha . Om jag skulle känna mig manad i såna fall skulle det för mig betyda att jag rider för en helt fel tränare i sak, om denne skulle vara ngn som ev inte ser att de tränar ekipaget under dess förmåga ?

Såna som vill göra mer än de klarar tror jag alla tränare stött på. Som tur är så är ju de flesta resonabla.
Men vissa av dem har ju tidigare ridit för tränare som bara piper bra och låter dem harva på i skitkvalitet. Är det så att man tävlar kanske man då inte lyckas med godkänt. Men då finns det alltid något paraply som skrämt hästen, en hund som skällt eller vad som helst att skylla på.
Så jo då , de finns. Och om man då försöker tjata på dem om grunderna och ditt och datt är det ofta inte något de vill höra eller mottagliga för, förrän det skitit sig rejält.
En av de värsta jag stött på klarade inte ens av att skritta sin häst på tygeln och frågade den internationella tränaren man fått plats för när man skulle få rida piaff eller passage(nån av dem). Tränaren fick då svara "först ska du lära dig skritta, sen trava, sen galoppera.. SEN kan vi titta på piaff". Den här ryttaren är inte nybörjare och ursäktad av det. Utan man tyckte helt enkelt att man var så bra. Och hade själv lektioner etc.. Man tyckte inte att tränaren var en imbecill iom att man fortsatte rida för denne och undervisade enligt dennes lära. Tränaren var inte omöjlig iom att andra ekipage fick göra de övningarna.
 
Jag rider sen ganska många år för ett gift par som rider för varann. Alltså är de rätt lika i sin syn och system. Men visst finns det små olikheter i dem.

Frugan är den jag rider mest för nu iom att hon har fler elever på gården.
Hon är utan tvekan den bästa pedagog jag mött! Helt fantastisk på det!
Det båda har gemensamt är att de är väldigt noga med att man förstår varför. Varför rör sig hästen så? Varför reagerar den så? Varför för den hjälpen du gjorde nu det utslaget den får?
De är också väldigt detaljmedvetna båda två, nogranna.

Maken är en naturtalang som har haft lätt för ridning och kommer från en bakgrund som fälttävlans-/hopp-ryttare. Han sysslar idag med dressyr, likt frugan. Som är utbildad ridlärare och har ett gäng anställningar som dressyrryttare och ridlärare i ryggen.
Maken har inte samma fantastiska pedagogiska förmåga. Men han är bra han också. Båda kan förklara med enkla termer så att folk förstår.
De har ett himla spann med allt från nybörjare till svårklassryttare till elever.
Och de levererar ett jäkla engagemang oavsett om man är nybörjare eller svårklassryttare eller om man har en varmblodstravare eller en miljon-häst. Så länge som man vill lära sig är man välkommen!

Maken ställer olika höga krav på folk efter både kunskap och hur mycket man VILL. Är man både tålig som person, vill mycket och kan en del så kan man absolut få veta att man lever om man gör fel. Men det görs aldrig med avsikt att trycka ner eller förnedra eller straffa. Utan man är bara engagerad och släpper filtret med de man vet att det går med. Rösten höjs av excalteringen och det kan ibland låta hårt. Sen får man lika mycket beröm då man gör rätt. Och det här att släppa så på filtret görs inte till nya elever eller alla gamla, utan bara de som man lärt sig tål krav och tål den typen av energi.
Och han kan absolut ta lika raka puckar tillbaks. Och skulle man ha en dålig dag och vara känsligare än vanligt så försöker han anpassa efter det och lätta upp det hela om han ser att man börjar bli instabil mentalt eller om man säger till.
Jag vet folk som sagt att de aldrig skulle våga rida för honom efter att bara sett en av mina lektioner. Men då får man förklara att vi känner varann och har etablerat en relation som vi vet funkar för båda. Plus att man med de man känner så väl kan vilja väldigt mycket åt dem. Och om man då inte lyckas riktigt alltid är det mänskligt även att en tränare triggar upp någon gång.
Han är mer detaljmedveten och noga än frugan med mig. Han har dock pressat mig till saker jag inte trott jag skulle klara. Och lärt mig snabba upp min känsla rejält. Och också lärt mig att våga saker, våga göra fel tex.

Frugan är lite känsligare för min mentalitet och har lättare att dalta med mig om jag behöver det. Hon kan lättare ge mig enklare uppgifter utan att göra det så genomskinligt att jag direkt märker att de är enklare och därför känner mig som en looser eller märker att hon ändras i krav/energi/humör för att jag är i ett sinnestillstånd där jag inte klarar det jag normalt klarar. Men hon gör det smidigare än maken.
Hon är tuff hon med. Får en att kliva ur sin komfortzon.
Även hon pressar en rejält. Men inte på så vis att man känner sig förnedrad, rädd eller så. Hon har lärt mig enormt mycket om att rida, träna hästar och ha lektioner.

De är båda bra på att läsa hästar och individanpassa träningen.

Är kunden teoretiskt intresserad finns mycket sånt att hämta, mycket nörderi att finna. Är kunden inte intresserad av sånt får man anpassa efter det. Men viss teori bör ju till för att få nivå på det hela för normalbegåvade. :)

Jag uppskattar att vi kan resonera kring ridningen. Nu känner vi varann så väl efter alla år där jag även bott och jobbat där. Så de både vet hur jag funkar och jag fattar systemet hyfsat och kan tillgodogöra mig mer på mindre intruktioner.

En bra grej som fröken gör och som jag själv gärna låter folk göra är att medvetet göra "fel", för att få känna skillnaden.
Jag tycker också det är bra att de så tydligt börjar med vissa saker/hjälper och gradvis bygger på ekipagets verktygslåda. Det blir så "rent" och tydligt att folk har sin checklista och kan felsöka själva, utan tränaren. De kan då fatta saker de än inte lärt sig genom att dra slutsatser av hur de fått lära sig kroppen/hjälperna/hästen funkar.
De är alltså himla generösa med sin kunskap!
De är också jäkligt gulliga människor som är ärliga och justa mot folk.
Prestigelösa..
 
@tuaphua ja allt existerar som sagt under månen, men knappast är det representativt i sak .

Nja, det är inte helt ovanligt inom vissa inriktningar. Det är faktiskt mer vanligt bland en del än andra. Men har man bara dressyr, hopp, ft a la de som endast rider för bokstavstränare är det oftast färre än inom en del andra grenar. Där kan det istället vara väldigt vanligt.
Men det brukar väl mer handla om att man inte kan rida på linjen och vill rida skolor. Så det är ju mer blygsamma saker.
Och man brukar foga sig i att tränaren lite smidigt säger att man bör träna på det här nu.. Sen åker man för visso och rider för den man får rida skolor/tramp/whatever för också. Just för att det ju är roligt och man inte riktigt vill erkänna för sig själv att man inte riktigt är där. Den tränaren säger ju att man är det..
Det är ju få som själva tror sig vara gudar trots att ALLA deras tränare säger att de bör rida basics. Oftast krävs ju någon som antingen själv inte riktigt fattar eller är väldigt intresserad av pengar som kan hålla med/driva på.
 
Nja, det är inte helt ovanligt inom vissa inriktningar. Det är faktiskt mer vanligt bland en del än andra. Men har man bara dressyr, hopp, ft a la de som endast rider för bokstavstränare är det oftast färre än inom en del andra grenar. Där kan det istället vara väldigt vanligt.
Men det brukar väl mer handla om att man inte kan rida på linjen och vill rida skolor. Så det är ju mer blygsamma saker.
Och man brukar foga sig i att tränaren lite smidigt säger att man bör träna på det här nu.. Sen åker man för visso och rider för den man får rida skolor/tramp/whatever för också. Just för att det ju är roligt och man inte riktigt vill erkänna för sig själv att man inte riktigt är där. Den tränaren säger ju att man är det..
Det är ju få som själva tror sig vara gudar trots att ALLA deras tränare säger att de bör rida basics. Oftast krävs ju någon som antingen själv inte riktigt fattar eller är väldigt intresserad av pengar som kan hålla med/driva på.
Ja som sagt allt finns under månen .
 
Haha ;) fast jag säger typ bara när de frågar inledningsvis att jo han kan skolorna och förvänd och enkla byten tex, vi är väl rent objektivt på den nivån osv, men just nu upplever jag detta i ridningen, skulle vilja ha hjälp med x och y osv. Sen lägger jag mig som sagt lågt och rider runt lite. Har sällan som sagt upplevt ngn tränare som inte kan bedöma utifrån det den ser, oavsett om man värmer upp, är lite nervös för ny tränare osv att det skulle bli tvärfel att tränaren lägger sig så otroligt grundläggande att ryttaren känner den vill träna annat första passen ? Om så skulle vara efter första passen så som ryttare som sagt har man ju då valt helt fel tränare och byter :) ?

Jag har upplevt det ett par gånger, det känns inte alls bra om det är en helgkurs och det är lång tid tills tränaren kommer nästa gång. Är det en tränare som man rider för oftare gör det inte så mycket tycker jag, då har man fler tillfällen att komma i ordning så att säga. Nå, nu har jag lärt mig :D
 
Så jo då , de finns. Och om man då försöker tjata på dem om grunderna och ditt och datt är det ofta inte något de vill höra eller mottagliga för, förrän det skitit sig rejält.

Jag har även sett de som inte inser att de kanske måste träna (på grunderna) mellan träningspassen med tränaren. Då blir ju kanske träningarna med tränaren lite tråkiga eftersom man alltid får göra samma sak.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Sassy
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 814
Senast: Sesca
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 524
Senast: super
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 202
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp