Hur 17 får man...

Sv: Hur 17 får man...

jag ljög lite när jag sa att ponnyn var min, jag har honom bara på foder. det är samma ägare som till hästen med kvickdrag. visst ordnade hon med lösdrift ett tag innan hon började med alger men jag tror knappast att enbart det skulle hjälpa en häst med kronisk bronkit och en med ett så svårt fall av kvickdrag. hästarna är pigga och mår bra så varför plocka bort det och riskera livet på den stackars ponnyn? hon kunde knappt andas innan. skulle hon avlivat hästen bara för att folk säger att alger är giftigt? och jag kan inte plocka bort algerna från foderponnyns foderstat eftersom jag har skrivit på ett kontrakt och där står det att jag är skyldig att ge alger.

det finns saker som pekar på att föl föds missbildade, men då behöver man väl inte avla på de hästar som måste äta alger eller inte ge alger till hästar som går i avel? nu säger du en missbildning för kan få, andra jag har frågat har sagt andra saker, men ingen har gett några källor.
 
Sv: Hur 17 får man...

alice skrev:
Jag är inte negativ till alternativmedicin. Ger själv hästen massage och skulle absolut inte "banga" på att ge akupunktur heller. Båda är vetenslapligt belagda! MEN när någon "slänger" ur sig att alger "stärker immunförsvaret" vill jag ha trovärdiga källor. En tillverkare/distributör klassar jag INTE som trovärdig källa! Har sett alldeles för många exempel på hästar som får div tillskott bara för att boxgrannen ger det. :devil:

//Alice


det var inte jag som gav den källan, det var någon annan. jag däremot berättade om två hästar med svåra luftvägsproblem som är helt symptomfria nu.
 
Sv: Hur 17 får man...

Glimfeather skrev:
det var inte jag som gav den källan, det var någon annan. jag däremot berättade om två hästar med svåra luftvägsproblem som är helt symptomfria nu.

Det var nog undertecknad som svarade den som undrade vad man använde alger till. Häsvisade då till att söka på nätet och gav ett exempel på användning och innehåll. Sedan är det upp till var och en att ta ställning till vad som är användbart.Det finns hur mycket som helst att läsa om olika alger på nätet. ;)

Jag tror inte på "mirakelmediciner" och anser inte att alger är det. Utifrån innehållet och vad pållarna behöver så finns mycket av vad de behöver av vitaminer, mineraler m.m. i alger och därför får våra pållar ishavsalger. :)

Hälsar
Rolle på Österlen
 
Sv: Hur 17 får man...

Rolle skrev:
Jag tror inte på "mirakelmediciner" och anser inte att alger är det. Utifrån innehållet och vad pållarna behöver så finns mycket av vad de behöver av vitaminer, mineraler m.m. i alger och därför får våra pållar ishavsalger. :)

Hälsar
Rolle på Österlen

inte heller jag, men antagligen hade de här hästarna några bristsjukdomar som algerna hjälpte till att fixa :)
 
Sv: Hur 17 får man...

tack för alla svar, det är intressant att läsa! min häst är lite hostig och allergisk, får vitlök men det hjälper inte helt. Vill gärna prova alger mot allergin. Jag får testa att lägga algerna (det är små små korn) på luftning! Jag har provat jättelänge, och han rör verkligen inte maten om det är fler än 10 korn i den! Och det blir ju ännu svårare nu då han bara får knäckebröd, vitlök och vanliga mineraler.. Krångligt med foder, skulle vilja ha en sondmatad häst :rofl:
 
Sv: Hur 17 får man...

vildros skrev:
tack för alla svar, det är intressant att läsa! min häst är lite hostig och allergisk, får vitlök men det hjälper inte helt. Vill gärna prova alger mot allergin. Jag får testa att lägga algerna (det är små små korn) på luftning! Jag har provat jättelänge, och han rör verkligen inte maten om det är fler än 10 korn i den! Och det blir ju ännu svårare nu då han bara får knäckebröd, vitlök och vanliga mineraler.. Krångligt med foder, skulle vilja ha en sondmatad häst :rofl:


kan han inte äta lite betfor då? du kan ju ge lite alger och fleras gånger istället för att ge allt på en gång.
 
Sv: Hur 17 får man...

Jag pratar inte om missbildningar utan om jodförgiftning ffa om man bor i ett område där den naturliga jodnivån är hög.
PL
 
Sv: Hur 17 får man...

Jag vill bara säga att jag själv var väldigt misstänksam mot alger förut.
Jag surfade då runt på internet och upptäckte då att alger har använts i flera hundra år både till djur och människor. Främst som hostdämpande. På Irland används fortfarande Carageen för att kurera människor med tuberkulos bla.
Alger finns i mycket annat också...
Bla. godis, tandkräm och schampoo. Carageenan står det oftast då eller om jag inte missminner mig E471 och E473.
Min hosthäst är tusen ggr bättre sedan jag började med Carageen och det blir samma effekt av det som av att ge Ventipulmin dagligen. Då väljer jag givetvis algerna... Mer naturligt och billigare!!
:)
 
Sv: Hur 17 får man...

Jag tror din häst är klok och förstår att alger inte är hästmat. De vanligaste algerna i köpesblandningarna är Laminariaarter som hos människa används för att framkalla abort och Carragen som används för att framkalla inflammationer i försöksdjursmodeller för att ta fram läkemedel. Alla alger innehåller dessutom mycket jod som kan skada sköldkörteln hos foster. Det finns inga studier som talar för att det motverkar allergier. En eventuell god effekt skulle kunna bero på att alger dessutom innehåller mycket fleromättade fetter samma som i fiskolja. I så fall vore det väl bättre att ge fiskoljan direkt i st för att gå omvägen via algerna. Fiskolja har som peter ovan påpekat visat viss effekt i åtminstone 2 häststudier på eksem. OBS att vitlök i långvarigt bruk kan ge allvarlig blodbrist hos häst (och hund men inte människa)
 
Sv: Hur 17 får man...

HelenaHandberg skrev:
Jag tror din häst är klok och förstår att alger inte är hästmat........klipp

Jag är alltid öppen för ny kunskap men vill gärna ha referenser till det du säger så jag kan bedöma själv. Så om du har trovärdiga referenser, var kan jag hitta det.....
Använder själv Ascophyllum nodosum som tillhör arten Fucaceae som jag inte hittat något alarmerande om...än ;)

Hälsar
Rolle på Österlen
 
Sv: Hur 17 får man...

peter_lundin skrev:
Jag pratar inte om missbildningar utan om jodförgiftning ffa om man bor i ett område där den naturliga jodnivån är hög.
PL

Vet att behovet för häst ligger på ungefär 1 mg/dag så det har jag koll på och att det på tidigt sommarbete kan vara över 2 mg/dag. Har för mig att gränsen för jodförgiftning för människor ligger på c:a 1,2 g /är inte hundra...) men är det någon som vet vid vilken nivå det ligger på för hästar?

Rolle på ett gråmulet Österlen
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 909
Senast: Oknytt
·
A
Hästvård Onsdagen den 12 jan var veterinären ute och raspade min ponnys tänder. På fredagen den 14 slutade han äta. Vi försökte allt möjligt...
Svar
14
· Visningar
2 209
Senast: TantEster
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp